Рани пубертет мајке, гојазна деца

Узраст у којем девојчица добије прву менструацију битно утиче на здравље њеног будућег потомства, показали су резултати најновијег истраживања британских гинеколога.

Деца чије су мајке добиле прву менструацију у 11. години два пута су чешће изложенија ризику да пате од претеране гојазности од деце чије су мајке ушле у циклус са 15 година. Tо откриће навешће жене које су доживеле рани пубертет да пажљивије прате тежину својих ћерки и синова - указују истраживачи.

Група научника са Универзитрета Кембриџ у Енглеској, коју је предводио професор Кен Онг, анализирала је прикупљане податке о здравственом стању 6.000 деце рођене у раним 90-тим годинама.

Драгоцене податке иустраживачима о сопственом здрављу, укључујући и важан детаљ када су добиле прву менструацију али и о телесној тежини у време кад су остале у другом стању, пружиле су и мајке деце која су била предмет истраживања.

Деца чије су мајке прошле кроз рани пубертет, показала су истраживања, релативно брже су расла и добијала у тежини него друга деца. На пример, са девет година, деца чије су
мајке прву менструацију добиле у 11. години, у просеку су била 1.5 килограм тежа и сантиметар виша од деце чиоје су мајке прву менструацију имале са 13 година.

Могући проблеми са килажом

Професора Онга посебно забрињава откриће да многа деца која су била тежа и расла брже од вршњака у каснијем животу имају здравствених проблема. Онг указује да су бројна истраживања показала да ће девојчице које су ушле у рани пубертет као одрасле жене имати проблема с килажом.

Научници су такође установили још један забрињавајући податак: 15 одсто деце старих до девет година а чије су мајке прву менструацију добиле са 11 година већ је било претерано гојазно док је само 4 одсто деце, чије су мајке у менструални циклус ушле са 15 година, било је клинички гојазно.

Након што су проконтролисали важне факторе, као што је телесна тежина мајки, истраживачи су открили да ће деца чије су мајке прву менструацију добиле са 11 уместо са 15 година, два пута чешће патити од гојазности од друге деце.

Комбинација генетике и фактора

Професор Онг такође сматра да комбинација генетике и фактора свеукупног понашања може објаснити зашто жене које рано прођу кроз пубертет рађају децу која брже расту али и добијају тежини.

Мајке, претпоставља Онг, највероватније, деци преносе гене који изазивају брзи развој. Према неким мишљењима, оне на децу преносе чак и навике у исхрани које припремају дечји организам на брже сазревање. Нека ранија истраживања су показала да гојазност у детињству често код девојчица изазива рани пубертет.

Прерано сазревање и одрастање може код деце изавати психолошке проблеме, приметила је педијатар Марсија Херман-Гиденс са Универзитета Северне Кароилине у Чепел Хилу, која није учествовала у истраживању професора Онга.

Марсија Херман-Гиденс  на пример, тврди да девојчице које у пубертет уђу већ са девет година врло брзо постају сексуално привлачне за старије дечаке па чак и одрасле мушкарце.

субота, 06. јул 2024.