Читај ми!

Петодневни бојкот великих трговинских ланаца – шта траже потрошачи, а шта кажу послодавци

Удружење за заштиту потрошача „Ефектива“ позвало је грађане на нови бојкот великих трговинских ланаца због високих цена и великих маржи – у трајању од пет дана.

"Ефектива" је упутила позив на нови бојкот пет великих трговинских ланаца – Делез у оквиру којег послују "Maxi" и "Shop&Go", затим Меркатор, чији су "Идеа" и "Рода", као и "ДИС", "Лидл" и "Univerexport" у трајању од пет дана почев од данас 10. фебруара.

Према речима Дејана Гавриловића из "Ефективе", резултат једнодневног бојкота одржаног у петак показао је солидарност потрошача и послао поруку да се они не слажу са политиком високих цена, али није имао конкретан ефекат на трговце.

ило је неких краткорочних снижења, али такође до нас долази информација да су одређени трговци, ови са листе бојкотованих, чак и повећали цене. Ми смо у понедељак упутили јавни позив трговцима, добављачима, држави, свима који учествују у том ланцу формирања цена, да се предузме нешто конкретно. Видимо шта се дешава у окружењу. Видимо да су неки ланци у Хрватској, рецимо, објавили да ће снизити цене за хиљаду производа. Овде се није десило апсолутно ништа. Напротив, након што смо добили информације да неке цене иду горе, ми смо позвали потрошаче на нови бојкот, овога пута пет дана", каже Гавриловић.

Како каже, реч је углавном о прехрамбеним производима којима трговци, како каже, сада намерно подижу цену како би на тај начин компензовали губитке због бојкота.

"Ако би продали мање робе по већој цени, на тај начин би умањили ефекат тог смањеног прихода", објашњава Гавриловић.

Апсурд је да мале радње имају ниже цене од трговинских ланаца

Небојша Атанацковић из Уније послодаваца каже да не разуме због чега још нема званичне информације Комисије за заштиту конкурентности о томе да ли је било удруживања појединих трговинских ланаца када је реч о истих формирању цена прехрамбених производа.

"Мислимо да би то до краја требало спровести и видети на основу чега је тада покренута та ствар, а да се није до краја ишло. Свуда је познато да велики трговински ланци имају ниже цене него поједини трговци. Тако да је ово заиста апсурдно да некад те мале радње имају ниже цене, а да велики трговински ланци покушавају да максимирају своје профите", каже Атанацковић.

Према речима Гавриловића у извештају Комисије за заштиту конкуренције, постоји јасан податак да су се марже трговаца, ових четири који су били мета истраге Комисије, удвостручиле профите па се са неких 17-18 одсто отишло на 36 одсто. Једна од тих трговачких ланаца има маржу и 45 одсто.

"Ефектива" већ годинама прати цене, поредимо их и објављујемо цене хране.

"Дакле, поредимо Србију и регион, и Србију и Европу. Чак и унутар Србије велики ланци наспрам малих трговачких радњи, где цене често буду нелогично, да кажем, ниже у односу на ове мале. Та идеја за бојкотом је већ неко време, да кажем, била активна", каже Гавриловић.

Према његовим речима пошто једодневни бојкот није било довољно упозорење за трговце позвали су потрошаче на петодневни бојкот, а ако ни са тим не постигну ефекат спремају и трећу фазу.

Бојкот ће трајно променити навике и потрошача и трговаца

Атанацковић каже да је већ пред први бојкот у петак разговарао са појединим представницима сектора трговине.

"Чињеница, на коју су ми они указали, јесте да код многих производа, без обзира на то да ли се они производили у Србији или су увожени, постоји одређен проблем у томе што не могу да бирају добављаче", каже Атанацковић.

То се посебно односи на производе чије се сировине не производе ни у Србији ни у ближем региону, као што су кафа, чоколада и јужно воће.

"Кажу да ако постоји конкуренција међу трговцима, не постоји довољно конкуренције међу добављачима. Значи да практично су упућени на један мали број добављача који онда практично дају улаз у цену која је значајно велика. Значи ни црно ни бело, нису једини кривци трговци. Кад погледамо, неке плате запослених у трговинама нису превелике. Они су чак испод просека. То није високо профитабилно", сматра Атанацковић.

Из "Ефективе" верују да ће бојкот трајно променити навике и потрошача, али и трговаца.

"Потрошачи се полако сналазе, купују у малим радњама, пијацама, специјализованим радњама. Проналазе алтернативна решења. Све у циљу како би сачували сопствени интерес“, рекао је у разговору за РТС Габриловић.

Претходни бојкот великих трговинских ланаца одржан је 31. јануара, али како су казали у овом удружењу трговци нису предузели конкретне кораке у циљу снижења цена. Зато је и уследио позив на петодневни бојкот пет трговинских ланаца. 

Према подацима Пореске управе у петак, 31. јануара број издатих фискалних рачуна износио је 865.758, што је за 25 одсто мање у односу на дан пре. У четвртак, 30. јануара број издатих фискалних рачуна био је 1.157.985.

понедељак, 10. фебруар 2025.
1° C

Коментари

Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса
Ruzmarin
Рузмарин – биљни еликсир младости, чува наше памћење и отклања болове