Читај ми!

Да ли ће глобални талас кризе у ауто-индустрији запљуснути и Србију – прогнозе и очекивања

Светска аутомобилска индустрија је на раскрсници. Једни дају гас на путу електрификације возила, други мигавац за скретање у супротном смеру. Гиганти на Истоку се спајају, америчка царина зауставља продор кинеских аутомобила, Немци су под притиском синдиката, а кооперанти из Србије чекају да виде како ће се све то одразити на њих.

Борбу за опстанак "Хонда" ће највероватније наставити у браку са "Нисаном" који ће у мираз донети "Мицубиши".

"Ако ти преговори уроде плодом биће оформљена трећа највећа група на свету која ће имати производни капацитет око осам милиона возила. Основни разлог за спајање 'Хонде' и 'Нисана' је то што су обе компаније претрпеле велике губитке на кинеском тржишту аутомобила,“ каже дописник РТС-а из Источне Азије Иља Мусулин.

Додаје да је кинеско тржиште највеће на свету и да се на њему годишње прода око 30 милиона возила.

Осим са конкуренцијом, упола јефтинијим електричним аутомобилима са далеког Истока, немачка ауто-индустрија већ неколико година бори се и са све вишом ценом гаса, струје и рада.

"Оно што је позитиван знак то је да су синдикати, пре свега 'Фолксваген' и 'Гемета', највећи металски синдикат у Немачкој, и руководство 'Фолксфагена' постигли договор да не буде принудних отказа, односно, као што је најављивано затварање три фабрике и отпуштање око 35.000 запослених, него да до 2030. дође до постепеног одласка око 30.000 радника кроз регуларно или нешто раније пензионисање уз поприлично фине отпремнине, може се рећи“, истиће дописник РТС-а из Немачке Ненад Радичевић

Притом, како је навео, синдикат је пристао да одустане од повећања плата од пет одсто у наредне две године и још неких бенефиција.

Америчка индустрија уздрмана аутомобилима из Кине

Аутомобили из Кине уздрмали су и америчку индустрију са три милиона запослених и три одсто бруто домаћег производа.

"Кад је реч о куповини електричних возила, многи Американци су и даље скептични према њима јер су у просеку 10.000 долара скупљи од кола на бензински погон. Такође, цена у 2025. може још да порасте, јер је председник Трамп најавио да планира да укине порески кредит од 7.500 долара за куповину електричних кола“, навео је дописник РТС-а из Америке Александар Жигић.

Према његовим речима, већи произвођачи у САД, као што су "Форд" и "Џенерал моторс", почели су да смањују улагања у производњу електричних аутомобила и одложили су излазак на тржиште неких нових модела.

"Волстрит верује да ће произвођачи аутомобила зарадити мање у 2025. години и поред повећане продаје због нижих цена и попуста који ће бити понуђени купцима“, наводи Жигић.

Фактор "гранде панда"

Да ли ће глобални талас кризе у ауто-индустрији запљуснути и Србију – прогнозе су различите. Улог је велики – "гранде панда". Произвођачи ауто-делова већ су се суочили с проблемима. Кинески произвођач ауто-компоненти у Баричу отпустио је 300 радника.

"Не мора да значи да ће бити негативна ситуација по питању Србије јер има више неких позитивних најава. Прво и основно јесте производња 'гранде панде' која је била најављена за крај 2024 године. Па је померено на почетак 2025. године", истиче др Вељко Мијушковић са Економског факултета у Београду.

Како је рекао, друга позитивна компонента је та што постоји могућност доласка кинеских коопераната који би део својих операција овде лоцирали, тако да би Србија имали подстицај економске активности, тако што би неке компаније које су кооперанти у ауто-индустрији отворили своја представништва у нашој земљи и почели да раде.

Што се тиче утицаја на Србију, криза у 'Фолксвагену', али и уопште у немачкој индустрији, поприлично може да се осети, већ сада, пре свега добављачи као што су ЦТФ и Континентал су у Немачкој смањили производњу, али и смањили поруџбине од својих подружница овде у Србији“, каже Радичевић.

Аутомобилска индустрија један је од кључних сектора српске привреде, а главно извозно тржиште управо им је Немачка. Произвођачи ауто-делова и компоненти упошљавају око 100.000 људи.

четвртак, 02. јануар 2025.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње