Читај ми!

Када се Фолксваген закашље, онда Немачка добије грип - шта ће бити са српском аутоиндустријом

Љубодраг Савић са Економског факултета у Београду рекао je за РТС да ће се у Србији осетити последице кризе у немачкој аутоиндустрији јер највећи део компонената које се производе код нас је за велике фирме, односно Фолксфаген. Ако Фолксваген има проблем имаћемо и ми проблем, делимо судбину земаља Европе, истакао је Савић.

Колико ће се турбуленције у европској аутоиндустрији одразити на наше тржиште и колико ће се на нашим путевима осетити неизвесност која је забринула све у западном делу Европе? Једна политичарка опозиционог ЦДУ-а, рекла је да када се Фолксваген закашље, онда Немачка добије грип. Толико је важан аутомобилски сектор у Немачкој. 

Разумљиво је да се онда поставља питање да ли српска привреда може да "оболи", узимајући у обзир ситуацију у немачкој аутоиндустрији.

Љубодраг Савић са Економског факултета у Београду каже да је до недавно сваки други аутомобил био произведен у Немачкој, та земља је мотор привреде Европе, а српска привреда је повезана са Немачком.

Ко су кривци: пандемија, рат у Украјини, синдикати...

Савић је оценио да је један од главних узрока проблема у немачкој аутоиндустрији направила - пандемија.

"Аутоделови су се производили у Источној Европи или на Далеком истоку где су јефтини, а склапали се у Европи. Са затварањем граница због пандемије све то је стало", каже Савић.

Као други разлог због чега је немачка индустрија у кризи наводи рат у Украјини и прекид коришћења јефтиних руских сировина.

Напоменуо је да је трећа ствар која је допринела проблемима изузетна улога синдиката у Немачкој. Како каже, студије су показале да ако је остварена добит од 8 одсто, четири одсто иде власницима, а четири радницима.

Фолксваген је објавио планове за смањење трошкова, који предвиђају и потенцијално затварање фабрика у Немачкој први пут у историји. Ипак, отпуштање радника у Фолксвагену је теже спровести него у другим компанијама. 

"Ако се сразмера не поштује на улицама ћете имати три милиона људи. Немачка није освојила технологију електричних аутомобила, Кинези су отишли много даље", рекао је Савић.

Оцењује да ће проблеми трајати дужи период.

Србија је, за разлику од СФРЈ - компоненташ

"Немачка аутоиндустрија је оптерећена проблемима, Кинези немају те проблеме. То је конкуренција која је нерешива за Немачку", сматра професор Економског факултета.

Претходно је и ЗФ, један од најважнијих произвођача ауто делова у Немачкој, саопштио да планира да до краја 2028. године укине између 11.000 и 14.000 радних места у тој земљи. И док се чека епилог планова за Фолксваген, пре свега због преговора са синдикатима, очигледно прво страдају добављачи, односно компоненташи.

Савић је истакао да смо у СФРЈ имали индустрију која је правила целе производе, а сада је Србија - компоненташ. 

"Компоненташи раде кад постоје потребе, када не постоји потреба онда фабрике престају са радом. Осетићемо последице кризе у немачкој аутоиндустрији јер највећи део компонената који се производе у Србији је за велике фирме, односно Фолсфаген. Ако они имају проблема имаћемо и ми проблем", истакао је Савић.

Губи се трка са Кином

И Мерцедес-бенц, БМВ и Порше такође су морали да смање своја очекивања за финансијску годину и то указује да се губи трка са азијским земљама, пре свега са Кином.

"Кина долази на европско и светско тржиште. Жесток, дивљи, капитализам где су права радника у Кини другачија. Нема еколошких норми као у Европи. Многе ствари које су у Европи стандард, у Кини нису. У Кини радници раде 12 сати уз мање наднице. Само неко ко је заљубљен у немачку индустрију он ће одабрати немачки аутомобил. То су све фактори који Кинезима дају предност", навео је Савић.

Цео разговор са професором Љубодрагом Савићем можете погледати у видеу на почетку текста.

петак, 22. новембар 2024.
4° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње