недеља, 04.08.2024, 19:30 -> 19:53
Извор: РТС
Кад нешто знате, ту нема грешке – како донети праву финансијску одлуку
Управљање личним ресурсима, штедња, позајмице, буџетирање и паметно инвестирање - све је то финансијска писменост. Са развијањем различитих финансијских вештина треба почети што раније.
О томе како се доносе добре финансијске одлуке за РТС је говорила професорка ФОН-а Слађана Бенковић.
O финансијској писмености највише се говори у времену кризе, када цене расту и када се највише сусрећемо са контролисаном потрошњом. Зашто је то тако?
Зато што је потреба за финансијама саставни део нашег живота, јер једино са финансијама можемо да измиримо те трошкове, а да не крадемо. Наравно, то би било много другачије да имамо један ниво финансијске писмености.
Финансијска писменост је когнитивна способност да боље управљамо својим буџетом, да боље управљамо својим трошковима, да знамо шта су инвестиције, да знамо шта је камата, да знамо уопште како да управљамо својим свакодневним финансијским обавезама.
Да ли су млађе генерације у том смислу писменије него старије, с обзиром на то да им је све доступно на један клик?
Ја ћу вам рећи неке податке са којима располажемо, а који су веродостојни. Обезбедила их је Америчка финансијска менаџмент асоцијација, која каже да 60 одсто њихове популације има проблема са финансијском писменошћу.
Када је у питању Европска унија, ту је ОЕЦД радио прошле године истраживање и имате податке да је 18 одсто људи финансијски врло потковано и писмено, неких 64 одсто популације је финансијски писмено на задовољавајућем нивоу и 18 одсто популације на томе мора да ради.
Када је у питању Србија, и уопште можемо рећи земље Адриа простора, ситуација је таква да ми немамо званична истраживања, али оно што је можда интересантно, имамо од Републичког завода за статистику податак, да само 17 одсто наше популације, говорим сада о високошколској популацији, прати програме који су везани за финансије и рачуноводство, односно за област права.
Односно, када је у питању средњошколско образовање, имамо можда 1,7 одсто популације које иду у правно-биротехничке школе, где имају прилике да чују нешто о финансијама.
Немојте мешати податак који се односи на дигиталну писменост и финансијску писменост. Дигитална писменост и финансијска писменост иду руку под руку и оне су повезане, једна другу подржавају, али то што неко уме да онлајн поручи, на пример ручак, или плати рачун, то не значи истовремено да је он финансијски писмен.
Ви често причате са студентима – шта њих највише интересује када говоримо о финансијама и финансијској писмености?
Њихова знатижеља је оно што је њихова компаративна предност, а то и јесте нешто што се односи на то како да уложе своја финансијска средства, у шта да инвестирају.
Они су свесни чињенице да је улагање у банке свакако најпоузданији начин чувања новца увећан за одређену камату, као надокнаду, али су у исто време свесни чињенице да постоје и други видови инвестирања, као што је улагање у криптовалуте, које је везано опет за блокчејн технологије, улагање у хартије од вредности, у индексе на берзама, у злато, у квазиреалне инвестиције. Ми кажемо квазиреалне инвестиције, а заправо мислимо на уметничке предмете итд.
Дакле, постоје други извори, односно модели у шта можете све да инвестирате. И они су знатижељни, заиста желе о томе да чују, желе да знају, желе да буду финансијски писмени, односно да себи у будућности отворе могућност избора.
На Вашем подкасту, какву повратну информацију добијате од старијих генерација? Да ли постоји нешто што њих занима, што су мислили да знају, а заправо се испоставило да није баш тако?
Подкаст Језик финансија је први подкаст који је осмишљен да се на професионалан начин укаже на нешто што је везано за финансијску писменост. Ми доводимо госте који имају богато и вишегодишње искуство када је у питању рад у одређеним финансијским институцијама и ја могу да кажем да је позитиван одјек, имамо добру гледаност, присутни смо на свим стриминг платформама, дакле, и на Епл подкасту, Спотифају, Јутјубу.
Наша гледаност је занимљива из простог разлога што, поред тога што нас прате око 64 одсто гледаоци и слушаоци из Србије, велико интересовање је и од стране слушалаца из Црне Горе, Босне и Херцеговине, Хрватске, Немачке.
Доста емисија је титловано и на македонском, и велики део популације је заинтересован и из Северне Македоније да нас прати. Они су свакако задовољни одабиром тема, а ја већ, да кажем, и за другу сезону бирам теме за које мислим да ће допринети томе да се боље разуме шта је то савремено финансијско пословање.
Који је први корак када схватимо да желимо да више учимо о финансијској писмености?
Када су у питању финансије, ви немате одговор "може да буде, а не мора да значи". То је већ у бизнис преговорима где ви имате простора да преговарате, мало другачије. Али, заправо, у свакодневном животу, финансије су врло једнозначне.
Ви када нешто знате и радите то свесно, ту нема грешке. Зато је добро да разумете терминологију, зато је важно да знате ваше одлуке, какве ће имати импликације.
Коментари