Читај ми!

Колико ће напади на бродове у Црвеном мору утицати на снабдевеност нафтом у Европи

Крајем прошле седмице, после напада Хута на трговачке бродове, порасла је и цена сирове нафте, јер је неколико бродарских компанија одлучило да обустави транспорт Црвеним морем. Анализе нафтног тржишта већ упозоравају – прошле седмице испоруке нафте у Црвеном мору опале су за више од 40 одсто у односу на почетак месеца.

Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић рекао је за РТС да обустава транспорта Црвеним морем и Суецким каналом не може да угрози снабдевеност тржишта и да ће се изабрати нови логистички канал који је дужи и самим тим и скупљи, али да ће нафте и течног нафтног гаса бити довољно.

Истакао је да је пре годину дана 14,4 одсто нафте долазило из Русије, док сада из Русије у Европу стиже 3,9 процената тог енергента.

"Доминантни снабдевачи Европе, са највећим проценитима су САД, Норвешка, Казахстан. Казахстан је врло занимљив, њему не треба Суецки канал, ни транспорт бродовима. Они највећи део своје нафте, а то је 8,2 посто укупног европског увоза транспортују нафтоводом 'Дружба' кроз Русију", рекао је Мићовић.

Истакао је да само Ирак и Саудијска Арабија имају потребу да транспортују кроз Суецки канал, као и да угрожености снабдевања, упркос различитим изазовима, сигурно неће бити.

Бугарска од 1. марта укида изузеће од ембарга на руску нафту

Пет држава чланица ЕУ – Хрватска, Чешка, Словачка, Мађарска и Бугарска – изузете су од бриселског ембарга на руску нафту. Бугарска се определила да укине то изузеће од 1. марта.

"Када је наведено то изузеће, ту нису наведене земље, него је наведена могућност транспорта нафтоводима за земље које немају друге начине да то превазиђу. Одмах, у старту, после увођења тог изузећа, Немачка и Пољска су се одмах одрекле увоза из Русије, друге земље су задржале. Бугарска рафинерија у Бургасу ће прерађивати неку другу нафту и неће више бити у прилици да добија јефтинију нафту", рекао је Мићовић и оценио да "Лукоил" у Бугарској неће донети одлуку да обустави прераду.

Истакао је да су се све рафинерије на Медитерану, укључујући и нашу, определиле за друге изворе нафте и да једино Египат купује веће количине нафте из Русије.

Говорећи о резервама деривата – дизела за 85 дана и бензина за 115 дана – о којима је говорио председник Србије, Мићовић је рекао да му се чини да је реч о целокупним резервама које се налазе на територији Србије и да све те резерве могу да задовоље потрошњу за тај број дана.

"Али обавезне резерве, оне које су регулисане директивом ЕУ и нашим Законом о робним резервама, нисмо достигли. Заправо, у последњием извештају који смо доставили енергетској заједници стоји да имамо 41 дан просечног нето увоза у односу на 90, што треба да достигнемо", навео је Мићовић.

Очекују ли се ниже цене горива у Србији

Истакао је да на цену горива у Србији доминантно утичу глобалне котације на тржишту и да је престао пад котације који је трајао од септембра.

"Не верујем да може у Србији да се настави са смањењем цене горива. Она се одређује административно. Њу одређује Министарство трговине", истакао је Мићовић и додао да су у последњих недељу дана котације знатно повећане, а да ће на цену утицати и курс долара, али и повећана потражња уочи празника.

четвртак, 21. новембар 2024.
6° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње