недеља, 13.11.2022, 19:55 -> 19:57
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из Источне Азије
"Тесла" далеко надмашио "Тојоту" по профитабилности
Прошлог лета јапански ауто гигант "Тојота" продао је седам и по више пута возила од америчке "Тесле", али је укупно стекао мањи профит од ње. Америчка компанија је у истом периоду остварила чак осам пута већу профитабилност по возилу од "Тојоте".
Угледни јапански лист посвећен економији Никкеи открио је јавности сопствену анализу по којој је у тромесечју од јула до септембра ове године амерички произвођач електричних аутомобила "Тесла" остварио профит по возилу осам пута већи од јапанског гиганта "Тојоте".
Интересантно је да је највећи јапански и последњих година по броју произведених и продатих четвороточкаша највећи светски произвођач "Тојота" у истом периоду продао седам и по пута више возила од компаније која носи име најпознатијег српског научника.
Наиме, профит "Тесле" у поменутом тромесечју износио је 3,29 милијарди долара, док је "Тојота" била у плусу за 3,15 милијарди долара, ако се њени приходи прерачунају из јена у америчку валуту по просечном курсу који је важио током лета.
Америчка компанија је продала 344.000 аутомобила, остваривши профит од 9.570 долара по возилу, док је "Тојота" муштеријама предала кључеве за чак 2,62 милиона возила, уз профит од око 1.200 долара по јединици.
Разлике у условима и стратегији пословања
Ипак, објашњавају јапански економисти, ово не треба схватити као израз немоћи или неспособности руководства мотора јапанске економије, већ као последицу више ванредних фактора.
Један од њих је то што је "Тојота" током лета у своје књиге убележила тежак губитак настао затварањем њене фабрике у Русији. "Тојота" је у највећој земљи света, у Санкт Петербургу, поседовала постројење које је годишње продуковало око 80.000 возила и које је у септембру одлучила да потпуно ликвидира због несавладивих проблема у снабдевању деловима и немогућности да га прода.
Такође, "Тојота" је да би помогла својим кооперантима преузела на себе део њихових трошкова насталих поскупљењем струје и материјала и, за разлику од "Тесле", није подигла цене својих возила.
Разлике у профитабилности, наравно, у доброј мери потичу од разлика у стратегији пословања. "Тесла" се специјализује за производњу електричних аутомобила, док "Тојота" поседује широк шпалир производа, од оних са класичним мотором на унутрашње сагоревање, преко мноштва модела на хибридни погон, до аутомобила са горивном ћелијом и оних на чисто електрични погон.
Када су у питању ови последњи, због своје развојне филозофије и жеље да улаже у усавршавање возила са горивном јединицом, па и аутомобиле са моторима на унутрашње сагоревање који уместо бензина за гориво користе водоник, "Тојота" касни у развоју електричних возила, која су све популарнија у Северној Америци и Европи. Она у овом тренутку масовно производи само један потпуно електрични модел – "бЗ4X".
Даље, "Тесла" се у осетној мери ослања на продају путем интернета, за разлику од јапанске компаније која и даље користи традиционалне ауто-салоне и мрежу заступника (дилера).
Када је у питању профитабилност по возилу, "Тесла" је једна од најуспешнијих компанија из аутомобилске индустрије и прошлог лета је надмашила и немачке произвођаче "БМВ" и "Фолксваген", мада не и "Мерцедес-Бенц".
Коментари