субота, 01.11.2025, 09:57 -> 09:57
Извор: РТС, Танјуг
Зимске гуме у летњем дану – закон каже мора, термометар се не слаже
У Србији су од данас до 1. априла на возилима обавезне зимске гуме на сва четири точка ако на путу има снега, леда или поледице. Агенција за безбедност саобраћаја подсећа да уколико на путу нема снега, леда или поледице да зимски пнеуматици нису обавезни, али препоручује возачима да благовремено припреме возило за зимске услове.
Из Агенције за безбедност саобраћаја подсећају возаче да су зимски пнеуматици само део обавезне зимске опреме и да је у наведеном календарском периоду, ван насељених места, обавезно (у пртљажнику) имати ланце или друга средства за повећање тракције (приањање).
Када је снег на коловозу, ланци се монтирају на погонске точкове и то на оним деоницама где је означена обавезна употреба (обично је то на прилазима планинским туристичким центрима, на мостовима и успонима где је могућа честа појава леда).
У насељеним местима, возила не морају бити опремљена ланцима. У зимској опреми аутобуса и теретних возила обавезна је још и лопата.
Казнене одредбе
Казне за непоштовање ове обавезе, према Закону о безбедности саобраћаја, износе од 10.000 до 20.000 динара за возаче, док су за предузетнике и правна лица доста веће и иду до 800.000 динара.
У периоду замене пнеуматика, препорука возачима је да не постављају пнеуматике за зимску употребу само на предње точкове, већ на сва четири точка.
О стављању пнеуматика на предњи и задњу осовину
Уколико се пнеуматици за зимску употребу ставе само на предњу осовину, лако може доћи до проклизавања аутомобила и заокретања возила у кривинама.
Са друге стране, уколико се поставе само на задњу осовину, може се догодити да током скретања предњи пнеуматици изгубе приањање и возило настави кретање право и због тога је веома важно поставити их на сва четири точка.
Шаре на пнеуматицима
Из Агенције напомињу да дубина газећег слоја, односно шаре на гумама мора бити минимум четири милиметра и додају да су шаре пнеуматика за зимску употребу тако обликоване да спречавају задржавање снега и појаву "аквапланинга".
Већа дубина канала на шарама пнеуматика за зиму главни је разлог зато што чак и најјефтинији пнеуматици за зимску употребу имају четири пута боље приањање него пнеуматици за летњу употребу, наводе из агенције.
Такође, сама конструкција металног "костура" зимских пнеуматика, тврђа је и отпорнија на механичке ударе.
Састав летњих и зимских пнеуматика
Летњи пнеуматици су таквог састава да су отпорнији на високим температурама, док су зимски од материјала који је отпорнији на ниским температурама.
Зато су пнеуматици за зимску употребу препоручљиви и када су коловози суви, ако су температуре ниже од седам степени.
На овим температурама, пнеуматици за летњу употребу губе своју најважнију карактеристику доброг приањања, а њихов зауставни пут приликом кочења је и до два пута дужи од уобичајеног трага који остављају пнеуматици за зимску употребу.
Пнеуматике старије од пет година потребно је детаљно контролисати једном годишње, односно најбоље је приликом редовне промене са летњих на зимске и обрнуто.
Коментари