Припрема возача и аутобуса пред екскурзију – како је на папиру, а како у пракси
Први месеци нове школске године резервисани су за екскурзије. Недавни инциденти на путовањима ученика Шесте и Тринаесте београдске гимназије натерали су родитеље да се забрину, али и запитају каква је контрола возача и возила уочи екскурзија и могу ли се спречити неочекиване ситуације.
Драгиша већ годинама вози туристички аутобус. Када су путници деца, припреме су посебне. Торба пуна докумената: дозвола, лична карта, лекарско уверење не старије од годину дана и картица професионалног возача. Непосредно пред пут полиција све контролише и обавезно је тестирање на психоактивне сусптанце и алкохол.
"Доласком полиције на контролу вожње деце контролише се алкотест. Возач не би смео никако да пије, а тог момента на алкотесту мора да има 0,0. Гледају ангажованост возача 28 дана уназад где мора да има одговарајуће паузе, а пре тога мора да има 11 сати одмора, спавања, да би могао да настави да вози децу", навео је возач Драгиша Крстић.
И у току вожње возачи морају да праве паузе, а законом је тачно прописано колико сати смеју да проведу за воланом током једне недеље или месеца.
Како је на папиру, а како у пракси
После четири и по сата вожње возачи морају да имају обавезну паузу од 45 минута, а у току дана не би смели да возе више од девет сати.
И за аутобус, возачи морају да имају потврду о техничкој исправности. На предвиђеним местима морају бити табле са обавештењем да је у питању превоз деце. Агенције које организују екскурзије најчешће немају своје аутобусе, па их изнајмљују и треба да обезбеде и мрежу сарадника, у случају квара.
Овако је на папиру. У пракси се дешава да возач са алкохолом у крви, иако га је полиција искључила из саобраћаја, после сат времена седне за волан и да возач који није имао девет сати одмора ипак буде у смени.
У туристичким агенцијама тврде да су они испланирали како да превазиђу непредвиђене ситуације.
"Ако се деси нешто нежељено, неки квар на аутобусу имамо мрежу сарадника, како у Србији, тако и у Европи, и најбрже се интервенише, почев од Ниша, Лесковца, Чачка, Новог Сада, Суботице, па и по иностранству, у Италији, Грчкој. Интервенише се у просеку за сат-два времена се набави други аутобус и наставља се путовање даље", рекао је Предраг Јаковљевић, организатор екскурзија.
Делује бајковито, али има искустава када су деца и по неколико сати на путу чекала исправан аутобус.
"Сви прописи се управо базирају на безбедности деце. Држава је прописала посебан правни акт који ближе уређује превоз деце ", рекао је Слободан Карличић из Агенције за безбедност саобраћаја.
За оне који прописе не поштују, предвиђене су казне. Возило се искључује из саобраћаја, а одговарају и возач и превозник. У случају вожње под дејством алкохола платиће од 60.000 до 800.000 динара.
Коментари