Читај ми!

Дрон може да сруши авион са 200 путника а свима је доступан – како законски регулисати продају беспилотних летелица

Пре неколико дана у Хрватској, несавесни оператери дронова дигли су летелицу како би снимили пожар и тиме спречили канадере да гасе ватру. Иако неупоредиво мањи од авиона или хеликоптера, дрон и те како може да направи проблем, па чак и да обори другу летелицу. У Србији Директорат цивилног ваздухопловства јасно је прецизирао Правилником – ко, када и где може да управља беспилотним летелицама, а дронови су свима доступни у слободној продаји.

Дрон може да сруши ваздухоплов, каже Јовица Михаиловић, пилот у Хеликоптерској јединици МУП-а.

"Да ли је хеликоптер или путнички авион са 200 путника – свеједно. Огромна може да буде опасност", поручује Михаиловић.

У најбољем случају, дрон може да изазове материјалну штету на летелици која кошта више од десет милиона евра.

У Хеликоптерској јединици кажу да нису имали случај као у Хрватској, да више од сата чекају како би се из зоне гашења пожара склонио дрон, али су увек обазриви и са другим надлежним институцијама делују превентивно.

Пријава лета

На питање да ли су пожар у кинеском тржном центру гасили дроновима, Михаиловић истиче да је било беспилотних летелица, те да су упозоравали Агенцију за контролу лета и МУП да се склоне други професионални и аматерски дронови.

"И у тој варијанти, било је несавесних грађана који су се трудили да направе екслузиву и да сниме пожар. Тиме су нама прво угрожавали безбедност и ометали нас у извршавању наших послова", каже Михаиловић.

Професионални оператери дронова дужни су да лет, конкретно, маршуту и време пријаве најмање 14 дана раније Директорату цивилног ваздухопловства и Министарству одбране.

Због честог неодговорног понашања појединца, намеће се питање: да ли треба регулисати продају дронова. 

"Да ли бисте спречили продају бицикала ако један неодговорни појединац изазове несрећу тако што је возио по ауто-путу где је изричито забрањено – не би. Не можете да спречите ни продају дронова, али може да се уради друга ствар: едукацијом и подизањем свести о одговорном понашању", наводи Мирко Лазовић, лиценцирани оператер беспилотног ваздухоплова.

Правила и казне

Петар Војиновић са ваздухопловног портала Tango six објашњава да оператери дронова треба да се упознају са правилима и прописима.

"То се ради преко Директората у нашој земљи. Други део приче је ризик да вас полиција и друге снаге безбедности могу некада и ухапсити, као што је то била прилика у Хрватској или казнити на разне начине", истиче Војиновић.

Казна, коју могу добити двојица мушкараца у Хрватској, која су ометала канадере приликом гашења пожара је од шест месеци до пет одина.

А у Србији, за оне који не поштују Правилник Директората следи прекршајна казна за физичка лица до сто педесет хиљада динара, а за правна до два милиона.

петак, 22. новембар 2024.
5° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње