Читај ми!

Како се доказује лекарска грешка и коме пацијент може прво да се жали

Прошло је скоро двадесет година од када је приватна лекарска пракса ушла у нашу свакодневицу. Како се просечан грађанин сналази у мору понуда приватних здравствених услуга? Саветник министра здравља Горан Стаменковић за РТС је објаснио разлику између редовног и ванредног инспекцијског надзора здравствених установа. Постоји процедура како и коме незадовољан пацијент може да се жали.

И док је било бесплатно, нисмо радо одлазили у домове здравља да поправљамо зубе. Многи су, због страха, поправку одлагали све до тренутка кад је вађење зуба једино решење.

А кад су стоматолошке услуге, 2006. године, почеле да се наплаћају за старије од 18, а млађе од 65 година, јавио се нови, чини се, убедљивији разлог да о оралној хигијени престанемо да размишљамо.

Епилог, 700.000 људи у Србији, према подацима Института "Батут", нема ниједан зуб.

Смањују се листе чекања на операцију катаракте 

Предуге листе чекања на операцију катаракте почеле су да се смањују када је та врста интервенције почела да се ради у приватним очним клиникама.

Сваке године Републички фонд за здравствено осигурање распише конкурс на који се пријављују клинике на којима ће се, о трошку Фонда, када склопе уговор, радити операције катаракте.

Таква одлука не искључује могућност да пацијент и даље бира где ће бити оперисан, у државној или приватној клиници.

Шта ће изабрати, зависи од тога колико ће морати да чекају. На операцију катаракте у државним установама у већим градовима чека се седам до осам месеци, а негде и дуже од годину дана. У приватним клиникама операција се заказује најчешће у року од 20-так дана.

"До данас је оперисано око 10.500 осигураних лица и то се одразило и на листу чекња, која је на почетку године за услугу била око 19.000 - сада је значајно смањена, око 7.500 људи је на листи чекања", каже Ивана Ђунисијевић из РФЗО-а. 

Процедура вантелесне оплодње

И процедура вантелесне оплодње о трошку државе ради се и у приватним клиникама, а листа чекања никада није ни постојала. Ова процедура ради се у 16 приватних и седам државних здравствених установа, а у овој години око 6.700 жена, односно, парова упућено је на поступак вантелесне оплодње.

Повећава се и број покушаја. За прву трудноћу то је неограничени број покушаја, могуће је замрзавање ембриона, али и увоз дарованих репродуктивних ћелија из иностранства, а померена је и старосна граница за жене са 43 на 45 година.

Горан Стаменковић о томе како се доказује стручна грешка 

Саветник министра здравља задужен за инспекцијске послове Горан Стаменковић говорио је у Београдској хроници ко и на који начин контролише здравствне установе.

Осврнуо се на догађај у којем је Више јавно тужилаштво у Београду покренуло истрагу против лекара поликлинике "011 Медикал тим Београд" пошто је, после интревенције у тој клиници, пацијент преминуо.  

Говорећи о томе, Стаменковић је истакао да инспекција поступа по таквој иницијативи и врши проверу навода добијених по некој представци или по неким другим сазнањима у односу на оно што се дешавало у конкретном случају

Каже да инспектор излази на терен, са или без инспекцијског налога, који је потписан од стране руководиоца и врши конторлу не само документације него и свих околности које су од значаја за проверу начина лечења, дијагностике и свих стручних елемената који су евидентирани у медицинској документацији, за које постоје докази у документацији и оно што је везано за статус субјекта приватне праксе, да ли је регистрована за одређене услуге или није.

Спојена два извештаја

"У конкретном случају, инспектор је одрадио инспекцијски надозор над приватном праксом и субјектом о коме причамо, али је настављен и у другим институцијама, државним установама, тамо где је настављено лечење. Та два извештаја су спојена и на основу њих инпектор ради обраду и припрему докуметације за органе тужилаштва, који су добили комплетну нашу документацију“, рекао је Стаменковић.

Додаје да инспектор доставља и допунску документацију, појашњење одређених констатација, утврђених чињеница које су констатоване у записнику, који је сачињен у поступку надзора.

Лекарска грешка

По Закону о здравственој заштити, активни учесници су осим Министарства здравља и надлежне коморе здравствених радника, у овом случају лекарске коморе, а постоје и други стручни органи, можда и у самој установи, који раде одређене провере, напомиње Стаменковић.

Према његовим речима, провера је констатација свега онога што се дешавало и што је могуће да се констатује у поступку збрињавања и лечења.

Доказивање стручне грешке иде преко спољних надзорника, то су посебни експерти који раде по решењу министра здравља, иду на терен да врше ванредну проверу, објаснио је Стаменковић.

Инспектор је логистика у свему томе, дужан је да достави све доказе које може да констатује на терену. Надзорницима предаје сву документацију. Поступак спољне провере траје 30 дана, на извештај могу да ставе примедбе установа која је била надзирана и грађани, али и неки други орган као надлежно тужилаштво, додаје саветник министра.

Редовни и ванредни надзор 

Стаменковић каже да инспектори раде по Закону о инспекцијском надзору. Закон је предвидео годишњег план надзора, кооридинациона комисија објављује планове, а објављују се и на интернет страници Министарства здравља.

Редовни надзори су комплетно дефинисани, прате их контролне листе, пре одласка на терен инспектор обавештава надзирани субјект да ће доћи у надзор, шаље им контролне листе да припреме документацију - да заједно заврше надзор да би изашле превентивне мере

Ванредни надзор иде по пријавам грађана, на основу медијских сазнања и инспектор има циљане провере. Он је конкретнији и није превентивни, врши се провера сваког детаља на основу иницијативе подносиоца преставке, напомиње Стаменковић.

Ако је пацијент незадовољан – коме да се жали

Постоји Закон о правима пацијената, здравствени инспектори проверавају поштовање одредби тог закона који је важан за пацијенте, истиче Стаменковић.

"Инспектори проверавају да ли се пацијент обратио саватнику права пацијената локалне самоуправе или се претходно обратио директору здравствене установе и да ли је добио одговарајуће информације и да ли је на основу тога решено незадовољство пацијената због чега се обраћао директору или саветнику", каже Стаменковић.

Уколико не дође до решавања проблема на које је указивао, има их скоро 19, онда инспектор добије представку и ради по томе.

"Грађанин очекује обавештење од инспектора: Инспектор мора да достави обавештење у року од 15 дана, од дана започињања надзора у зависности од процене ризика", закључио је Горан Стаменковић.

недеља, 22. децембар 2024.
7° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње