Читај ми!

Забрана саобраћаја за тракторе без заштитног рама или кабине

Од наредне године трактори произведени после 1. јануара 1983. неће смети да буду на путевима ако немају заштитни рам или кабину. Стручњаци очекују да ће се на тај начин повећати безбедност тракториста и смањити број незгода са смртним исходом. Тренутно је у току трећи јавни позив по којем пољопривредници заштитни рам могу да добију бесплатно.

Колико је опасно возити трактор без заштитног рама или кабине јако добро зна Радмило Стефановић из Орашца. Један уобичајени одлазак на воћњак могао је да га кошта живота. 

“Свакодневно се сећам тог дана када сам кренуо да залијем воће. Управљао сам трактором на којем су се налазиле боце са водом. Воћњак је био под нагибом и у тренутку трактор се накренуо на једну страну. Успео сам да искочим на време, пре него шро је трактор пао и окренуо се. Повредио сам ногу, али сам имао среће да сачувам главу, јер сви који користе тракторе знају да су незгоде у којима учествују трактори без рама или кабине, углавном кобни по возаче”, каже Радмило Стефановић, пољопривредник из Орашца.

Поучен својим искуством, овај произвођач, апелује на све који имају тракторе без заштитног рама да искористе прилику коју пружа држава и да се до 15. маја пријаве за бесплатни рам. 

“Једино таква врста заштите чува главу нама трактористима”, истиче наш саговорник. 

Стручњаци упозоравају да је најчешћи случај погибије возача трактора у незгодама код којих је дошло до превртања трактора без заштитних рамова и кабина, јер је тада возач најистуренији. 

“Кабина или рам стварају заштитни простор који остаје ненарушен приликом најчешћих појава превртања трактора, за разлику од трактора без тих структура где не постоји никаква заштита. Потпунија заштита возача се ствара са уграђеним сигурносним појасом који обезбеђује да се возач задржи у заштитном простору у случају превртања. Тренутно не постоји прописана обавеза за сигурносни појас”, објашњавају у Агенцији за безбедност саобраћаја. 

“У Републици Србији у саобраћајним незгодама у којима су учествовали трактори, изузимајући догађаје ван пута, у последњих 10 година смртно је страдало преко 350 тракториста, док је преко 2.000 повређено. Само у 2022. години погинуо је 81 возач трактора, а у 2023. години смртно је страдало 59 лица”, истичу у овој институцији. 

Надлежни подсећају да, према тренутно важећим прописима, од наредне године многи трактори неће моћи да учествују у саобраћају без заштитног рама или кабине. 

“Трактор врсте Т, који је произведен и први пут регистрован у периоду од 1. јануара 1983. године закључно са 3. мајем 2013. године, мора поседовати безбедносну кабину или рам, најкасније до 1. јануара 2025. године, који су уграђени и изведени у складу са једнообразним техничким условима, у сврху заштите возача од повреде у случају да се трактор преврне. Обавеза се не односи на тракторе који су произведени и први пут регистровани пре 1. јануара 1983. године”, кажу у Агенцији за безбедност саобраћаја. 

У претходном периоду, подсећају, субвенционисане заштитне рамове добијали су и власници трактора који су произведени пре 1983. Тренутно је у току подела рамова према јавном позиву који је објављен 2023, а на основу којег је произведено 3.422 заштитна рама.  

Подаци показују да је до 2022. године, када је држава покренула акцију доделе субвенционисаних заштитних рамова, у Србији било око 100.000 тракотра без заштитиних рамова или кабина. Како би се повећала безбедност тракториста на путевима Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре је током три године само за ову меру издвојило по 125.000.000 динара годишње.

До сада је издато 8.428 Решења о додели субвенционисаног заштитног рама према захтевима грађана, а власници трактора преузели су 4.705 ових рамова. 

“Оваква помоћ државе итекако значи, с обзиром на то да је цена заштитних рамова за тракторе висока. Многи пољопривредници новац издвајају за друге потребе, занемарујући своју личну безбедност и возећи трактор без кабине или рама. Да није било ове акције ни сам не бих могао да га купим”, каже Иван Мијајловић, пољопривредник из села Мајдево код Крушеваца који је у претходном периоду добио бесплани заштитни рам за трактор од државе. 

Истиче да процедура коју је морао да испоштује није била компликована, што је за пољопривреднике и те како битно. 

“Требало је да се поднесе захтев за субвенционисану доделу заштитног рама, фотокопија саобраћајне дозволе, фотографија трактора за који се подноси захтев, потврда о измирењу пореских обавеза и плаћених административних такси”, појашњава наш саговорник. 

“За читав процес требало ми је око два месеца, али то није параметар, јер су ме кочиле неке административне процедуре заостале из претходног периода. У сваком случају, будући да већина пољопривредних произвођача користи старе тракторе и нема услова за куповину нових, сматрам да је ово добро осмишљен потез државе и Агенције за безбедност саобраћаја”, додаје Мијајловић. 

Сви заинтересовани пољопривредници захтеве за ову врсту субвенција могу поднети још до 15. маја. Након тога биће одређене количине за производњу, а надлежни претпостављају да ће се по овом позиву произвести и испитати око 2.500 заштитних рамова.

петак, 22. новембар 2024.
5° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње