Како проширити "Зелене коридоре" и поједноставити царинске процедуре
"Зелени коридори“, настали као нужно решење када је на Западном Балкану све било под блокадом короне, испоставило се да су донели и путоказ за стално организовање теретног саобраћаја. Разлог је убрзавање промета робе и царињења на граничним прелазима. Ако томе додамо и ефекте електронске платформе "Cefta Seeд" која цариницима убрзава рад, до сада се постигло: просечно чекање на свим прелазима унутар ЦЕФТА прошле године било је 86 минута. По камиону, седам минута мање него 2022. године. Било је више од милион и 400.000 прелазака камиона, што чини укупно смањење чекања од скоро 19 година, сабрали су у ЦЕФТА секретаријату.
Да би се олакшао промет и трговина у региону, и смањило задржавање шлепера, на више граничних прелаза уведен је посебан режим – убрзане су правне и здравствене процедуре за транспорт робе.
Отворени су за транспорт робе 24 сата седам дана у недељи – и они представљају Зелене коридоре. Поједностављивање процедура у Управи Царина апсолутни је приоритет.
“Наш превосходни циљ у овом тренутку је дигитализација царинских процедура, чиме ће се на ефикасан и транспарентан начин те царинске процедуре обављати, допринеће убрзању промета, смањивању трошкова без папирног царињења. У складу са тим, поменуо бих пројекат НЦТС фаза 5, у оквиру заједничког транзитног система. Како то изгледа практично - камиони на граници задржавају се минимално, уз транзитну исправу која се очита бар кодом, задржавање је буквално пар минута“, каже Слободан Томић, координатор у Сектору за царинске поступке.
У “Милшпед групи”, једној од водећих компанија за транспорт и логистику у региону, у сталном контакту са возачима шлепера и виде ефекте Зелених коридора.
"Пре свега смањење трошкова и убрзање доставе робе на одређену локацију. То је превасходно предност за крајњег потрошача као корисника робе који је предмет нашег интересовања. Самим зеленим коридорима, међусобним признавањем сертификата, признавањем лабораторија и лабораторијских анализа поједностављује се процес, убрзава се процес и и смањују се трошкови који су укључени у логистички ланац, самим тим и цена за крајње потрошаче“, каже Бранко Тодоровић из "Милшпеда".
Cefta Seed за аутоматску и брзу размену информација
Већ 14 година постоји и Cefta Seed - електронска платформа која је царинама омогућила аутоматску и брзу размену информација и приступ базама података и документима. То је убрзало провере и смањило папирологију, али и даље је то терет свима на Западном Балкану, јер се годишње губи и до 300 милиона евра. Србија, је према изјавама званичника, у последњих пет година изгубила више од 160 милиона евра.
"Управо оно на чему радимо и што ће нам донети резултате, размена података, повећани ниво анализе ризика који ће омогућити да се унапред опредељује да ли ће која роба бити у којој мери прегледана, што значи да ће празни камиони, камиони који су у транзиту, по убрзином поступку напуштати граничне превозе. Једна од добрих страна концепта Зелених коридора су посебне траке које су намењене за коришћење возила који се крећу у том режиму“, каже Слободан Томић.
Разлози за убрзавање трговинског промета су више него очигледни. Да би се ширили Зелени коридори потребно је улагање у инфраструктуру.
"Највећи гранични прелази који се налазе на ауто-путу имају довољно простора, довољно трака на којима се прелази, углавном. Проблем су они мањи гранични прелази на којима нема довољно инфраструктурних могућности да се примени Зелени коридор“, каже Бранко Тодоровић.
Први "Зелени коридори“ били су уведени на граничним прелазима Сремска Рача, Прешево, Гостун и на административном прелазу Мердаре. Свима су у интересу па се сада придружују и чланице ЕУ, Хрватска, Италија, Грчка.
Коментари