РТС са Пегазима у хеликоптеру Ми-17 – од трагања и спасавања до транспорта и гашења пожара
Ратно ваздухопловство Војске Србије има пет вишенаменских хеликоптера Ми-17 руске производње. Два су стигла 2016. а преостала три 2019. године. Хеликоптер између осталог може да превози 24 војника, да буде наоружан ракетама, да гаси пожаре и преноси терет. Наша екипа летела је са посадом 890. хеликоптерске ескадриле, популарним Пегазима.
Kапетан прве класе Радован Жунић припрема се за још један лет у својој десетогодишњој каријери. Од прошле године је оспособљен за, како кажу на аеродорму, вођу ваздухоплова, али и за наставника летења. Зато су са њим, на лету ка југу Србије, млади поручници.
"Бити пилот да ли у војсци или у цивилству једнако је занимљиво. По мом мишљењу, чак и занимљивије је бити пилот у војсци, али је и теже. Пилот у војсци обавља много различитих задатака и има много других обавеза у односу на друге пилоте. Сем летења, ми имамо обавезе и око борбене припреме и око војничких ствари које прате свакодневни живот. Ја бих се поново одлучио на исти овај позив када би ме људи питали", навео је капетан Жунић.
Са матичног аеродрома у Батајници хеликоптер Ми-17 полетео је пут Kраљева, а затим у Ниш, где ће пилоти преузети и другу "седамнаестицу". До Ниша самостални лет, од Ниша у пару на малој висини. Увежбава се борбена кретња.
"Хеликоптер може бити наоружан са четири саћаста лансера калибра 80 мм. Такође може бити наоружан са четири двоцевна топа калибра 23 мм. Може бити у комбинацији два лансера, два топа. Постоји могућност уграђивања у теретној кабини пушко-митраљеза", истакао је водник Слободан Кузмановић, техничар за електро и радиорадарску опрему.
Хеликоптер је вишенаменски, па су и задаци најразличитијих обима
Водник прве класе Милош Роксандић објашњава да хеликоптер може да има више намена, па су и задаци најразличитијих обима.
"Од трагања и спасавања, преко превоза, транспорта, што људства, што средстава, преко гашења пожара и између осталог и борбених гађања и сличних активности тог типа", навео је водник прве класе Роксандић, који је и летач техничар.
Посаду чине два пилота и летач техничар. Kажу улога летача је да познаје хеликоптер као свој џеп. Да се у зависности од задатка користи свом расположивом опремом хеликоптера, како на земљи тако и у ваздуху.
У хеликоптер може да стане и до 36 падобранаца са опремом
Унутар великог Ми-17 може да стане 24 путника или 36 падобранаца са опремом. Могуће је превозити 12 рањеника на носилима или до 4 тоне терета.
Терет је овај хеликоптер превозио у августу прошле године у Словенији, након великих поплава. Ми-17 са посадом, чији је члан био и Жунић, данима је несебично помагала.
"Тамо смо провели десет дана и помагали смо њиховим ваздухопловним снагама у помоћи отклањању последица од поплава. Радили смо изузетно сложене задатке у планинским условима. Овај хеликоптер је тад истакао пуно своје могућности и намену где смо превезли добар део преко 50 тона терета које какве врсте. Тако да, то је нешто што мени је до сада каријеру обележило", рекао је капетан Жунић.
Бележи се и да је Ратно ваздухопловство поред ових пет хеликоптера, наоружано и са додатним борбеним и неборбеним типовима хеликоптера – укупно више од 30.
Коментари