Авион само што није полетео, а стиже дојава о бомби - шта се тачно предузима
После низа лажних дојава о бомбама постављеним на београдски аеродром, почеле су да стижу и претње о експлозивним направама у појединим авионима. Снимци евакуације једног авиона на Аеродрому "Никола Тесла" после лажне дојаве о постављеној бомби, били су разлог да се РТС распита о процедурама у таквим случајевима.
Путници су се укрцали, сместили и везали појас. Авион се припрема за полетање. У том тренутку Контрола летења обавештава пилота да је стигла дојава о бомби у авиону. Капетан посаде следи процедуру која се завршава евакуацијом путника. Снимак једне такве евакуације прошле недеље освануо је на друштвеним мрежама.
Разумљива је у оваквим ситуацијама узнемиреност путника. И онима који су видели снимак све делује поприлично неорганизовано. Међутим, правила су потпуно јасна и прецизна, кажу надлежни.
"На изоловану позицију '3000' на крају писте авион се ставља са стране, довозе се мобилни рендгени и аутобуси. Сви путници са пртљагом пролазе кроз тај рендген, када се прегледају стављају се у аутобусе и довозе се на позицију која је обезбеђена у згради или негде са стране ако је и зграда у проблему", објаснио је Ненад Лукић, начелник Граничне полиције.
Довозе се и посебне машине за брзи истовар пртљага који се додатно прегледа на покретним тракама на аеродрому. Ангажују се Полицијска бригада и Специјална-антитерористичка јединица.
Петар Војиновић са портала "Танг сикс“ каже да се овакве ствари ретко дешавају.
"Пуне евакуције на аеродрому из авиона су још ређе, а што се тиче обезбеђивања аеродрома, концесионар узима приватне фирме које се тиме баве и које можете видети када вам чекирају пртљаг. Постоје три нивоа чекирања, када ваше тело прође кроз КД скенер, ваш пртљаг и онај вид скенирања - пртљаг који сте чекирали тј. предали“, каже Војиновић.
Уколико је авион близу зграде, део објекта се евакуише. Више од стотину дојава о бомбама на Аеродрому "Никола Тесла" било је 2022. године.
За дојаве у згради евакуација траје двадесетак минута
За дојаве у згради примењује се друга процедура. Евакуација траје двадесетак минута, а објекат је блокиран неколико сати.
Представници авио-компаније, Директората цивилног ваздухопловства и МУП-а организују посебан командни центар одакле се видео-надзором прати ситуација на терену.
Тачно пет патрола полиције тада добија задатак. По потреби се обезбеђује део зграде, затим писта, приступне саобраћајнице аеродрому и контролишу се путници. У исто време контрадиверзионе екипе Граничне полиције Београд прегледају ширу локацију аеродрома. Полиција се труди да својим присуством што мање узнемири путнике.
"Ако је дојава бомбе у згради, зависи у којем делу зграде - ако је пронађен предмет на самом крају зграде, онда се само тај део зграде обезбеђује, не све. У кругу од 200 метара се изолују авиони и путници, тако да направимо што мање штете и по аеродром, авио-компаније, а и да путници буду заштићени“, каже Ненад Лукић.
Ове случајеве даље преузима Тужилаштво. Често се то карактерише као кривично дело изазивања панике и нереда, а казне су од три месеца до три године затвора. Строже су, кажу стручњаци, ако се то сматра терористичким актом. Током опасности и путници су важна карика у евакуацији, каже полиција.
Почетком године из изгорелог авиона јапанске авио-компаније, за минут и по свих 367 путника је спасено јер су слушали упутства надлежних.
Коментари