четвртак, 22.02.2024, 10:00 -> 10:42
Извор: РТС
Нови правилник на снази у школама; Ђукић Дејановић о томе које промене у понашању детета треба да нас забрину
У школе у Србији уводи се Правилник за превенцију и спречавање насиља. Министарка просвете Славица Ђукић Дејановић каже за РТС да ће оцена из владања од другог разреда основне школе улазити у просек, а и родитељи ће имати могућност да оцењују наставнике. Које промене у понашању код ђака треба да буду аларм и за наставнике и за родитеље? Која ће бити задужења тимова за кризне ситуације?
Министарка просвете Славица Ђукић Дејановић подсетила је да промене из протокола везане за поступање у посебним ситуацијама у школама као што је насиље, почињу данас. Донета су и подзаконска акта у вези са оцењивањем у основним, средњим школама и у вези са друштвено корисним радом.
"Данас се фокусирамо ка насиљу, занемаривању, ка кризним ситуацијама у школама и направили смо једну доста пристојну едукацију кадра у школама, шта заправо за случај насиља, кризних ситуација које нико не може предвидети, али их морамо очекивати и бити спремни на њих, шта ради директор школе, шта раде педагози, психолози, разредне старешине", навела је министарка просвете.
Објашњава да се оног момента када се догоди нека кризна ситуација, а криза је и насиље у школи и земљотрес и пожар и дојава о бомби, формирају тимови за кризне ситуације, односно насиље, а руководилац је директор.
"Tо не може више да се препусти индивидуалном приступу и како ко процењује. Тачно се зна шта за случај пожара мора урадити директор школе – мора формирати одмах тај тим, мора одмах обавестити пожарну службу, мора обавестити родитеље деце која су у било каквој врсти опасности, мора спречити трауме деце која сваку кризну ситуацију могу тако доживети уз помоћ одређених стручних структура које не припадају школи", објаснила је Славица Ђукић Дејановић.
Додаје да се у случајевима вршњачког насиља препоручују и родитељски састанци отвореног типа где деца, наставници и родитељи говоре на тему насиља и анализирају конкретну ситуацију.
Какво понашање детета треба да буде први аларм за узбуну
Истиче да сваку промену у понашању детета разредне старешине и учитељи прате и свака промена треба да буде аларм.
"Она чак може бити у смислу екстраверзије, дете од једанпут почиње да буде комуникативније него што је било, агитираност испољава, дете више прича, дакле мења своје уобичајно понашање. Други тип опсервације је кад се дете повлачи, кад постаје интровертно, а било је сасвим уобичајно као и друга деца", навела је министарка Ђукић Дејановић.
То је, указује аларм не само за наставника, odnosno разредног старешину, већ и за психолога и педагога школе, за родитеља, за вршњаке и другове који имају доста балансирано и уравнотежено понашање.
"Са њима се прави тај један тим који том детету треба заправо да помогне, дете не сме да буде само у тим околностима, увек је битан узрок, шта се то променило код тог детета, да ли је породица постала дисфункционална и дете долази због тога напето у школу, да ли је сакрило од родитеља лошу оцену или неко дружење које је забрањено, да ли је у школи доживело неко осујећење, неку деградацију, дакле са дететом се разговара и некада је другар тај који ће обавити онај искрен разговор. За такво дете је јако важно да не буде само у тој ситуацији", поручила је министарка.
Оцена из владања улази у просек
Од другог разреда основне школе цена из владања ће улазити у коначни успех на крају године.
"Опет је тенденција не да та оцена жигоше дете, да га ружно обележи за читав живот и да каже – он је још у основној школи имао јединицу из владања и због тога је имао неадекватан или лошији успех, него да та јединица извладања опет буде аларм за родитеља, за наставника, одељенског старешину, за његове другаре да видимо је ли можда друштвено корисни рад или је можда активност нека спортска, нешто што треба да му се препоручи", рекла је Ђукић Дејановићева.
Додаје да је некада потребан и континуиран разговор са психолозима, педагозима, а понекада и да дете буде укључено у центар за социјални рад.
Оцене и за наставнике
Ново је и да ће родитељи оцењивати наставни кадар.
"Ако 50 одсто родитеља једног одељења оцене да се крши закон, правила ваљаног предавања, евалуације детета, оцењивања, ако оцене да то наставник или разредни старешина не ради коректно, то могу пријавити школи, а директорка и стручно веће оцењују да ли је приговор основан", рекла је министарка.
Истиче да и у случају да је приговор основан не следе никакве посебне санкције, већ менторски рад, едукација.
"То је оно што је и те како потребно једном таквом наставнику. Ако родитељи нису задовољни одговором, могу да се јаве школској управи", закључила је министарка просвете Славица Ђукић Дејановић.
Коментари