Читај ми!

Под лупом ревизора екскурзије и јавне набавке у средњим школама, али то нису једине неправилности

Државна ревизорска институција спровела је ревизију у девет средњих школа и донела 74 препоруке за отклањање неправилности у поступцима јавних набавки. И није реч само о организацији екскурзија, што је најчешће под лупом јавности. Изостављање радова, па њихово накнадно уговарање мимо јавних набавки, прекорачење уговорених вредности или непоштовање уговорених услова, недостатак контроле, само су неке од неправилности.

У поступку јавне набавке, почетна вредност доградње школе утврђена је на 232 милиона динара. 

Кроз пет измена јавних набавки у 2021. и још шест измена и допуна у 2022. години инвестиција је изашла на 295 милиона динара.

"Већина средњих школа није целовито уредила и планирала набавке. У спровођењу набавке изостале су контролне активности запослених, док систем праћења и извршења уговора није успостављен на довољно ефикасан начин", рекао је Душко Пејовић, председник Државне ревизорске институције.

Због рупе у закону о јавним набавкама, неке се, иако логичне целине, купују на етапе. Занимљиво је и да је само једна школа кроз набавку захтевала услуге стручног надзора у грађевинарству и безбедности, чиме је обезбедила и већу конкуренцију.

Превисоки захтеви направе проблем

Међутим, некада и превисоки захтеви направе проблем. Тако је једна школа за организацију екскурзије тражила да понуђач има одређен број реализованих екскурзија у иностранству, лекара у пратњи, минимум петоро ангажованих лица и најмање пет аутобуса високе туристичке класе не старијих од пет година.

"Свакако, ми не споримо да се додатни услови постављају у поступцима јавних набавки али треба постављати те додатне услове у смислу да се не ограничи конкуренција јер ми смо утврдили да су скоро све набавке услуга екскурзија имале само једну понуду и аутоматски скупљу набавку", каже Мира Отовић, државни ревизор.

Јавне набавке углавном у рукама секретара школа

Проблем је, кажу у Државној ревизорској институцији што су јавне набавке углавном у рукама секретара школа и запослених у финансијско-рачуноводственом сектору те се на крају све сведе на праћење промена на рачунима расхода, док се извршење уговора не контролише.

Додатан проблем је зависност од локалних буџета, због чега јавне набавке често нису у складу са стварним потребама или се у чекању новца дочека да се са радовима крене у време школске године, што може да угрози безбедност ученика.

Системски проблеми у функционисању јавног превоза

Системски проблеми и то вишегодишњи, постоје и у функционисању јавног превоза Београда, Ниша, Крагујевца и Новог Сада од кога зависи више од два и по милиона грађана.

Дејан Стојиљковић, државни ревизор каже да је један од кључних - непостојање плана континуитета пословања у случају раскида сарадње са пружаоцем услуга.

"Шта то значи у том случају? Отежана продаја карата, контрола карата, праћење кретања возила. И ми смо прошле године имали град Београд где се остварио овај ризик", напомиње Стојиљковић.

Позитивна је спремност локалних самоуправа и јавних комуналних предузећа да се удруже и заједнички решавају проблеме.

Пре десетак дана одржан је први састанак секретаријата за саобраћај града Београда и јавног комуналног предузећа Крагујевца, укључио се Ниш, а очекује се да се придружи и Нови Сад. Успостављени стандарди моћи ће да се примене и у другим градовима.

четвртак, 21. новембар 2024.
4° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње