Е-туриста чува права путника, а угоститељима олакшава посао
Две године од увођења е-туристе, централног информационог система у области угоститељства и туризма држава има бољи увид у смештајне капацитете у Србији, што јој омогућава контролу, али доноси корист и грађанима и угоститељима. Једноставније се подносе захтеви за категоризацију и води евиденција гостију, који захваљујући е-туристи имају већу сигурност кад уплате аранжман. Све то део је дигитализације и реформе јавне управе у Србији која се спроводи уз подршку Европске уније.
Колико је у Србији угоститеља, како раде, какав смештај издају гостима, којом врстом угоститељства се баве – сви ти подаци сабрани су у централни информациони систем е-туриста. Закон о угоститељству прописује – евиденција је обавезна.
“Превасходно јесте била идеја да на једном месту имамо квалитетну базу података са свим угоститељима да кажемо да можемо одатле добити информације о капацитету, о броју индивидуалних лежајева са којим располажу“, каже помоћница министра туризма и омладине Дуња Ђенић.
Како истиче, јако је битно и то да се за те угоститељске објекте, односно за те угоститеље, врши евиденција корисника услуге.
“На основу евиденције свих корисника услуге ми можемо да добијемо егзактне податке о заузећу одређеног капацитета као и о броју и проценту посећености у одређеним локацијама за које је то нама у одређеном тренутку важно“, указује Ђенићева.
Да би могли да примају госте који долазе са ваучерима за одмор које је држава обезбедила, власници разних смештаја по Србији морали су да се пријаве е-туристи. Дигитализација је закуцала на врата и у удаљене етно смештаје.
“Ваљало би да је мало већи износ, и то што се тиче папирологије, ја као издавалац да бих могла да радим са ваучерима морам да имам и компјутер и штампач да бих могла то да спроведем“, каже Јелена Тодоровић из етно домаћинства "Голово“.
Олакшана пријава боравка туриста
У Туристичкој организацији Србије хвале ефекте е-туристе, пре свега због тога што сада сви који су загазили у туризам и издају неки смештај морају да легализују посао.
“Ефекти су позитивни и у више аспеката. На првом месту су олакшали смештајним капацитетима пријаву боравка туриста током одмора, што је јако важно, смањила се и сива економија када је у питању туризам. Оно што је нама важно из перспективе Туристичке организације Србије, што нам даје могућност да лакше и прецизније добијемо информацију о томе који су туристи на дестинацији, из којих земаља долазе, да можемо да пратимо трендове њиховог понашања како бисмо још прецизније креирали наше промотивне кампање“, истиче директорка ТОС-а Марија Лабовић.
Грађани немају приступ систему е-туриста, али он чува њихова права, тврде у министарству, нарочито откако је обавезан и за туристичке агенције. У систем е-туриста морају да унесу све своје важне уговоре.
“Оно што је најбитније јесте евиденција свих продатих туристичких путовања, односно туристичких аранжмана, на који начин ми видимо и промет који се остварује односно који број туристичких путовања је једна агенција продала, а са друге стране кључни бенефит који такав модул са собом носи јесте бенефит који имамо за наше туристе односно за путнике. Путници ће на овај начин моћи да се увере у валидност издатих потврда о гаранцији путовања и то је оно што је кључно“, указује Дуња Ђенић.
Систем е-туриста помаже локалним туристичким организацијама да подесе своје политике – да на основу података процене има ли потребе за новим хотелима, јер многе локалне средине имају један или ниједан хотел. У систему е-туриста тренутно је више од 20.000 смештајних објеката.
Коментари