субота, 20.01.2024, 10:30 -> 16:08
Извор: РТС
Снежна олуја пореметила ред летења у Европи – од чега зависи да ли авион може да полети или слети
Због снежне олује отказано је на стотине летова на најпрометнијим немачким аеродромима, а у Скандинавији је обилни снег зауставио ваздушни саобраћај у Ослу на неколико сати. Проблема је било и на београдском аеродрому. Од чега зависи да ли авион може да полети или слети и имамо ли право да се жалимо ако нам је лет отказан због метеоролошких услова?
Уредник портала Танго сикс Петар Војиновић објашњава у разговору за РТС да се севернији аеродроми много чешће суочавају са оваквим метеоролошким феноменима, па су кашњења мања.
С друге стране, у континенталним подручјима то се дешава много ређе, не више од четири пута годишње, тако да тада представљају вест, рекао је Војиновић.
Истиче да метеорологија не може довољно рано да најави одређене непогоде, како би могао да се организује нови ред летења.
У таквим условима, најбитнији фактор који утиче на кашњење је спремање летелице за полетање, пре свега заштита од залеђивања, јер свако фино залеђивање на управљачким површинама авиона или на мотору може бити опасно.
Због тога се, објашњава Војиновић, летелице премештају на посебну локацију где се помоћу течности за разлеђивање уклања тај слој, а затим се помоћу друге течности спречава стварање нових наслага.
"Због процеса разлеђивања дешава се загушење јер се не може цео ток опслуживања авиона десети као када нема снега", каже Војиновић.
Када је реч о слетању, главни проблем представља видљивост.
"Сваки већи аеродром поседује уређаје, као и наш аеродром, за слетање авиона помоћу инструмената, када је видљивост слаба. Већина међународних аеродрома има импресивне техничке могућности како би авион слетео кад се готово ништа не види, али опрему мора да има и авион, и да пилоти буду обучени. Некада се може десити да буде диспаритет предуслова, да се некад слетање откаже и, ретко, да се аеродром затвори због метеоролошких услова", рекао је Војиновић.
На питање шта могу да ураде путници којима су одложени или преусмерени летови, Војиновић одговара да увек могу да се жале националном регулаторном телу, али да је мала вероватноћа да ће се поступак по њих успешно завршити када је реч о вишој сили попут временских услова.
Коментари