Нови уређаји и апарати трају тачно до истека гаранције - мит или истина
Шта су уграђени недостаци у производима? У Европи су решили да, због тога, несавесне произвођаче казне законски. Код нас нема таквог закона, али је распрострањено мишљење да уређаји и апарати трају тачно онолико колики им је рок трајања. Питали смо најпозваније да нам одговоре да ли је то мит или истина.
"Купиш једном, траје вечно", не тако давно рекламирали су се електрични уређаји попут шпорета и фрижидера. И било је тако, памте старији суграђани.
А ови данас, модерни и скупи, не знаш ни како да их користиш, а гаранција две године. И кад истекне, почну да се кваре, па мораш да зовеш мајстора. Кад каже колико кошта део, па његове руке, више се исплати да купиш ново. И већина купи. А управо на то рачунају произвођачи.
Мајстор Милан Јанковић објаснио је случај на деловима програматора веш машине, који је кључни део.
По закону о заштити потрошача, продавац мора да обезбеди гаранцију две године.
Произвођачи који желе боље да се позиционирају на тржишту, дају гаранцију на 5, 10, па и 20 година на мотор или компресор. Али то има своју цену. Да ли онда значи да је скупље - боље или је у питању само маркетиншки трик?
"Разлика између две, пет или 10 година гаранције је само моменат када произвођач или одређени бренд одлучи да привуче више купаца, значи да оствари бољу продају тако што ће им омогућити пет година продужену гаранцију или 10 година гаранцију на одређени део уређаја јер тиме привлачи купце, повећава јачину свог бренда и задовољан купац добија гаранцију продужену уз регистрацију на сајту одређеног произвођача", каже Александар Илић, маркетинг менаџер.
Масовна производња, јефтинији материјали који се уграђују и потрошачко друштво кумовали су слабијем квалитету робе широке потрошње, међу којима предњаче технички и електрични уређаји. Све чешће се може чути да произвођачи уграђују недостатке.
"Ово је препознато из ЕУ као проблем и уназад дуги низ година се европски парламентарци боре за то да се унесе и у законске прописе као новина да немамо те такозване програмиране кварове на уређајима. Било је тешко изборити се за ово јер је произвођачки лоби прилично снажан“, каже Никица Матановић из НОПС-а.
После десетогодишње кампање против уграђених кварова, назиру се резултати. Требало би да у Европској унији почну да се примењују нови прописи, после чага следи и усаглашавање наших прописа.
Циљ је да се промени пракса "купи, користи, баци".
Коментари