Читај ми!

Закоњшек: Прогрес транспортне мреже захваљујући ЕУ

Европска унија је до сада уложила 550 милиона евра бесповратних средстава у сектор саобраћаја у Србији. Развој транспортне мреже један је од приоритета Владе који је препознала и Европска унија на путу ка интеграцијама. Матеј Закоњшек, директор Генералног секретаријата транспортне заједнице каже за РТС да је циљ потпуна интеграција транспортних тржишта Западног Балкана са ЕУ.

Транспорт, енергетика и дигитализација су кључни у интеграцији Србије са Европском унијом. Генералном секретаријату транспортне заједнице са седиштем у Србији и Београду, на чијем је челу Матеј Закоњшек, циљ је потпуна интеграција транспортних тржишта Западног Балкана са ЕУ.

Транспортна заједница има 33 члана, а то су све земље ЕУ и шест земаља Западног Балкана.

"Постижемо потпуну интеграцију транспортних тржишта на два начина, прво је да помажемо свим земљама Западног Балкана да усвоје и примене законодавство ЕУ у области транспорта, с друге стране ту су пројекти које реализујемо и којима повезујемо регион, али повезујемо и регион са Европском унијом", наглашава Закоњшек у разговору за РТС.

У свим земљама у региону веома је приметан прогрес у унапређењу транспортне мреже.

"То се види и на терену колико све напредује", каже Закоњшек, "видите колико се тога ради на терену, и када је реч о друмовима, и о железници, и када је реч о унутрашњим пловним путевима и лукама и у Црној Гори и Албанији."

Он додаје да је прогрес у унапређењу транспортне  мреже уочљив захваљујући ангажовању Европске уније као и свим владама у региону, кад је реч о транспорту и повезаности региона са ЕУ.   

Од почетка – унапређење железничке мреже

Када је дошао на чело те међународне организације, као директор, Матеј Закоњшек је нагласио да ће приоритет Транспортне заједнице бити унапређење железничке мреже.

"У последњих 30 година осамдесет одсто уложених средстава у региону, када је реч о транспорту, уложено је у друмски сектор што може да се види по квалитету друмова у региону. То значи да је много мање средстава отишло за железнице, а модернизација железнице је један од највећих приоритета и у региону и у ЕУ, то се види и на терену, напредак је у основним мрежама и у модернизацији основних железничких путања", каже Закоњшек.

Целокупно пословање, као и повезаност Западног Балкана, изазовно је у тренутној геополитичкој ситуацији, напомиње он, јер велики део света и светских путања када је реч о трговини и транспорту може да прође преко Западног Балкана, из Азије, Блиског истока, у друге делове Европе, ЕУ.

Модернизација железница је апсолутни приоритет, јер само уз железнице можемо да обавимо велики део трговинске размене, и то је део светских трендова у транспорту. Зато су модернизација лука, модернизација железнице, модернизација граничних прелаза приоритет, јер тренутно транспорт робе, људи чека превише на граничним прелазима између Западног Балкана и ЕУ.

"Као што је и изузетно важно да се обезбеде стандарди, и да начин организације транспорта буде исти. Ако то урадимо и ако све то модернизујемо и ускладимо стандарде постићи ћемо тај мрежни ефекат који желимо и ако желимо модерни транспорт у Региону", закључује директор Транспортне заједнице.

Улагања у региону – свим владама развој саобраћајне мреже приоритет

Описујући резултате и сарадњу у региону Закоњшек каже, да су транспорт и повезаност свима битни и да је веома добро што сви показују велику заинтересованост. Свим владама ово питање је приоритет, а то се огледа и у огромним улагањима у развој саобраћајне и транспортне мреже.

"То је веома важно не само за регион већ и за Европску унију, али и шире за повезаност Европе са Блиским истоком и Азијом и задовољни смо што видимо много напора који се улаже у том правцу. И даље је потребно да се уради много више и зато се раде бројни пројекти и они покренути и они који се планирају и за њих су намењени одређени износи. Зато је веома важно да се настави овим темпом, да још више реформишемо, још више улажемо као бисмо брже спровели пројекте", уверен је Закоњшек.

Коментаришући тренутну ситуацију на границама у ЕУ, где су поједине чланице, због страха од тероризма, поново увеле контроле на граничним прелазима, Закоњшек каже, да пошто је то привремена мера, не би требало дугорочно да утиче на реализацију идеје о бржим проласцима граница и убрзања транспорта људи и добара.

"Ово су циљане и привремене радње и надамо се да неће утицати на додатно чекање на граничним прелазима. Надамо се да ће тако бити и време ће показати. Наравно да пратимо трговинске путање и оно што се дешава на границама у региону и ван њега."

"Не само транспорт и енергетика, за интеграцију Србије у ЕУ веома је важна и дигитализација, важно је све то здружити и планирати и енергетику и транспорт и дигитализацију и то је оно што желимо да урадимо овде у региону и Србија је на добром путу да се интегрише много више и регионално и у оквиру Европске уније", закључује Закоњшек.

У децембру следи годишња конференција Транспортне заједнице, која ће бити одржана у Скопљу, на њој ће бити сумирани резултати постигнутог у протеклој години.

недеља, 24. новембар 2024.
9° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње