недеља, 14.03.2021, 05:50 -> 13:11
Извор: РТС
Аутор: Сузана Дука
Насртљиви трговци у време короне обећавају чуда, подмлађују, лече неизлечиво
Протеклих дана огласили су се забринути грађани који наводе да су их телефоном позивале особе и распитивале се о њиховом здравственом стању. Интересује их ко стоји иза тих позива и у коју сврху се, у време епидемије, такве информације прикупљају. У фирми на коју упућују грађани, нису желели да говоре. То, међутим, није усамљен случај, али се поставља питање да ли се таквим позивима, осим што се узнемиравају грађани, крше и закони.
Помажу на даљину, нуде производе који лече и неизлечиве болести, нуде препарате који подмлађују, обећавају чуда… Готово да нема човека којем бар једном није позвонио телефон са таквом понудом.
"Јавила ми се нека жена и рекла да је из неког центра за здравље и да ли имам неке тегобе. Ја онако не размишљајући кажем, мало ме леђа боле ујутру кад устанем и тако. Јавиће вам се неки човек који се разуме у то да вас посаветује и нема проблема не морате нигде да идете. И стварно се јавио неки човек, кренуо да ме испитује", преноси своје искуство грађанин.
Други је изричит да на то немају право, да су то приватни подаци и да о томе треба да се води рачуна.
"Нуде све и свашта, али ја прекидам везу и ништа ме не интересује од тога", наглашава једна грађанка.
Здравствене услуге се не пружају преко телефона
У здравственој инспекцији нису упознати с тим случајем али кажу да је Закон о заштити здравља јасан: здравствене услуге могу да пружају само здравствени радници а прецизирано је и како. Телефонским позивима не.
Јелица Радуловић из инспекције Министарства здравља препоручује свима да се претходно информишу у том Министарству, као и у здравственој инспекцији да ли је неко на тој адреси регистрован и за шта, па нека одлуче да ли ће користити услуге или не.
"Ми смо у неким надзорима које смо радили претходних година донедавно утврђивали да се најчешће ради о неким привредним друштвима која су регистрована за, не знам коју делатност, која нема везе са здравством. Наравно да смо то санкционисали забранама и прекршајним пријавама", објашњава Радуловић.
Инспектори су често наилазили на затворена врата када им уђу у траг, јер они који се баве преварама, кратко остају на истој адреси. Саветују грађане да не наседају на такве позиве, ма колико понуде биле примамљиве.
Циљна група – потрошачи старији од 60 година
"Морам да кажем да су циљна група потрошачи који су старији од 60, 65 година, људи трећег доба, они су веома лаки за манипулацију. Из наших искустава, велики број таквих нуди здравствена помагала која омогућују оздрављење, никаквих проблема неће имати, што је сасвим нетачно, што не сме да се ради, али већина потрошача наседа на позиве", истиче Вера Вида из Центра потрошача Србије.
Такође, саветује потрошаче да питају ко то ради, да ли је то нека здравствена установа, да ли је то козметичка кућа, као и да ли је та фирма уопште регистрована.
Бројеве телефона најчешће бирају из беле књиге у коју су грађани добровољно остављали контакте.
"Оног тренутка када сте дали број, ви сте га изложили јавности. Када изразите негодовање, када приговорите коришћењу ваших података, свих, па и броја телефона за потребе директног оглашавања, они су у обавези да тог тренутка у односу на вас са тим прекину", упозорио је Милан Мариновић, повереник за заштиту информација од јавног значаја и заштиту података личности.
Ако се позив ипак понови, то се по закону сматра насртљивим пословањем, а за то је надлежна тржишна инспекција којој грађани могу да се жале.
Заштиту приватности могло би да обезбеди увођење посебног регистра, "Не зови", какав постоји у многим државама па и у суседној Хрватској, а у који могу да се пријаве грађани који не желе да их узнемиравају насртљиви трговци.
Коментари