Читај ми!

Како се откривају возачи под дејством наркотика и хоће ли бити пооштрене казне

Редовна контрола и тестирање показали су да је све већи број возача који су направили удес, па чак и тотални карамбол, под утицајем забрањених супстанци. Капетан полиције Александар Раденковић упозорава да је само у фебруару из саобраћаја искључено 120 возача под дејством дрога и да је то више него двоструко у односу на исти период прошле године.

На ауто-путу Београд–Шид полиција је зауставила 17-годишњака који је возио 140 километара на час без возачке дозволе, а био је позитиван на канабис. Такође, заустављен је и 22-годишњи младић који је возио под дејством хероина, кокаина и метадона. 

Александар Раденковић је истакао да је до 23. фебруара 120 возача искључено из саобраћаја због вожње под дејством психоактивних супстанци. Бројке су више него удвостручене у односу на на исти дан прошле године, када је искључен 51 возач.

Указује да је забрињавајуће и да су 47 од тих 120 возача били старости 24 године или млађи, али и четири малолетника, што, оцењује, постаје велики проблем у Србији.

Додаје и да велики број таквих возача симултано чини и друге прекршаје, а то су најчешће управљање возилом без возачке дозволе и дејством алкохола. Таквих случајева је било 21 до  23. фебруара.

Драгер тест открива седам психоактивних супстанци 

Објаснио је да су два начина контроле. Један је упућивање возача за кога полиција посумња да је под дејством психоактивних супстанци у здравствену установу на контролу у присуству патроле саобраћајне полиције.

Други начин је коришћењем уређаја Dräger DrugTest 5000 и те контроле се раде на лицу места где се заустави возач. Већи део тих случајева је управо и откривен помоћу теста тим уређајем.

"Помоћу тог уређаја детектује се присуство седам психоактивних супстанци у организму возача. То су наравно кокаин, канабис, опијати, хероин, амфетамин, метамфетамин. Такав уређај се користи и у већини земаља Европске уније", наводи Раденковић.

Објашњава да се узима узорак пљувачке возача који се пребацује у анализатор уређаја. Сама контрола траје између 8 и 10 минута. А цео процес контроле на лицу места нешто мање од 15 минута.

Због алкохолисаних возача прошле године 70 мртвих

Такође, наводи и да се активно и пасивно узрокују возачи под дејством алкохола. Само код оних код којих се пасивним узроковањем докаже да су под дејством алкохола, активним мерењем се утврђује количина алкохола у организму.

Алкохолисаност је и даље један од највећих проблема безбедности саобраћаја. Прошле године је, како је навео, око 41.000 возача под дејством алкохола искључена из саобраћаја. Око 3.500 возача на годишњем нивоу изазове саобраћајну незгоду, а прошле године је у таквим несрећама погинуло око 70 људи.

Раденковић истиче да су колеге полицајци веома квалификоване да препознају да ли је возач под дејством психоактивних супстанци.

"Тешко је за возача под таквим дејством да сакрије симптоме који га одају. То су успорене реакције, одсуство концентрације...", каже Раденковић.

Вожња под дејством дрога блажи прекршај

Истиче и да се у овом тренутку вожња под дејством наркотика према законским решењима не сматра насилничком, а да ли ће то бити предмет измене прописа у неком будућем тренутку за сада не може рећи.

"Вожња под дејством психоактивних супстанци је нешто блажи прекршај, међутим, један од свакако најозбиљнијих прекршаја и у складу с тим је и санкција. То је новчана казна између 20.000 и 40.000 динара или казна затвора до 30 дана, осам казнених поена и забрана управљања моторним возилом у трајању од најмање шест месеци. Не треба заборавити и да се такви возачи задржавају у службеним просторијама до 12 часова", рекао је Раденковић.

Вожња под дејством наркотика, али и разних врста лекова изузетно је опасна и може изазвати тешке последице, упозоравају у Заводу за ментално здравље.

Санкције за несреће са смртним исходом

Саобраћајна полиција одредила је задржавање 35-годишњем возачу који је на Новом Београду за десет минута изазвао неколико саобраћајних незгода у којима су повређе две особе, а тестови су показали да је био под дејством кокаина и алкохола. 

Раденковић указује да је у таквим случајевима процедура нешто другачија будући да се не подноси прекршајна пријава, већ кривична и такав возач ће бити процесуиран у кривичном поступку.

Додаје и да су другачије и санкције у зависности од тежине последица повређених или погинулих. Уколико је лице погинуло возаћу следи казна затвора од једне до 12 година. Поред тога суд може изрећи и меру забране управљања возилом одузимање возачке дозволе.

"Најважније је да те возаче искључимо из саобраћаја пре него што направе саобраћајну несрећу", поручио је Александар Раденковић. 

среда, 20. август 2025.
21° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом