недеља, 06.12.2009, 19:00 -> 19:36
Вожња по новим правилима
Нови Закон о безбедности саобраћаја који ступа на снагу од 10. децембра, регулише права и обавезе возача и учесника у саобраћају и правила регистрације и полагања возачког испита. Закон уређен по угледу на немачки, а циљ да се до 2012. преполови број погинулих.
Од четвртка, 10. децембра, на снагу ступа нови Закон о безбедности саобраћаја, акт који, после скоро три деценије, у потпуности регулише права и обавезе возача и учесника у саобраћају, правила регистрације и полагања возачког испита.
Циљ закона је да, до 2012. године, преполови број погинулих у Србији, јер сваке године страда око 850 људи.
Нови закон, који су предложила министарства за инфраструктуру и унутрашње послове, у већој мери се заснива на позитивним европским искуствима, где је за узор узет немачки закон.
Закон прати напредак у науци и технологији, уважава фактично стање, али и уводи рестриктивну казнену политику, која, поред новчане казне и губитка дозволе на одређено време, уводи и институцију бодова које сакупљате у току две године и, ако их накупите 18, аутоматски се поништава дозвола и улазите у процес поновног полагања возачког испита.
Судије за прекршаје ће, поред високих новцаних казни, морати одмах да вам забране управљање моторним возилом на одређени период, а када до тога дође, нећете моћи да управљате возилом неке друге категорије, што је до сада било могуће.
Старешина градских судија за прекршаје Зоран Пашалић најавио је да ће возачка дозвола убудуће бити привилегија и рекао да се новим законом установљавају и фер правила игре, односно велики број материјалних доказа да би грађани били сигурни какав су прекршај направили.
У новом закону 4 категорије
Новим законом планирано је увођење 4 категорије за возаче мотора и то прва већ позната из старог закона за возила чија брзина не прелази 45 км на час, која се полаже са 16 година.
Категорија А1 дозвољава управљане мотором до 125 кубика са старосном границом до 18 година, категорија А 2- мотори до 35 кw снаге и пуна А категорија за моторе преко 750 кубика за оне који су навршили 24 године.
За професионалне возаче уводе се две нове категорије Ц и Ц1.
Милан Божовић, професор Саобраћајног факултета, каже да категорија Ц1 подразумева управљање возилима до 7,5 тона масе, а категорија Ц управљање возилима масе веће од 7,5 тона.
За возаче почетнике уводи се пробна дозвола на годину дана са којом у ноћним сатима могу управљати возилом искључиво са искусним возачем, не смеју имати уопште алкохола у крви, иако је законом дозвољено до 0,3 промила.
Возачки испити ће се после 10. децембра полагати по новом програму, уз поштовање старосне границе и допунску обуку, а они који су до тог датума започели са часовима, могу завршити до 10. марта по старим прописима, каже Владимир Ребић, из МУП-а.
Старија возила чешће на преглед
Регистрација моторних возила обављаће се по старосној структури, па ће тако возила старија од 15 година два пута годишње ићи на технички преглед.
Технички преглед имаће видео надзор, обављаће га линценцирана лица, трајаће нешто дуже и биће детаљан, што подразумева да ће се контролисати комплетна опрема, издувни гасови по типу мотора и, што је најбитније, мораће се атестирати плински уређаји.
Од опреме прописане новим правилником, биће потребно да имате нову прву помоћ, флуоресцентни прслук на дохват руке, у путничкој кабини нормалан прибор који је произвођач аутомобила предвидео, а противпожарни апарат само ако се бавите линијским превозом.
Нису обавезне зимске гуме, већ гуме са шарама до 5 милиметера, а остало ће бити регулисано знацима у областима где је зимска опрема обавезна.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 10
Пошаљи коментар