Читај ми!

Закључци са Отодрома

Светски првак је остварио најубедљивију победу ове сезоне и поново се издвојио на челу табеле. Чак толико убедљиву, да је било одмах јасно да гледамо две трке – једну за победу, у којој је само он, и другу за остале позиције које доносе бодове, у којој су сви остали. И као што је он из своје трке избацио остале возаче, тако сам и ја из анализе трке избацио њега. У посебан текст, на истој овој страни.

Јер, прво, време је да се полако навикавамо да остатак сезоне веома брзо може да се претвори у борбу за место вицешампиона, а друго, та трка за друго место је била потпуно спектакуларна.

Отодром нам је донео трку са другим највећим бројем одлазака у бокс у историји Формуле 1. Више од 82 сервиса виђено је једино у Донингтону 1993. године, у трци у којој је киша, типично енглески, час почињала, час престајала*. У Истанбулу кише није било, али су поново изненадиле гуме. Док је на претходној трци, у Кини (на коју је Пирели донео исте две мешавине као и у Истанбул, тврду и меку), возачима проблем представљало трошење предњих гума, овога пута проблем су биле задње гуме. Додатно изненађење је представљало сазнање да је у Турској разлика у брзини између две мешавине била само 0,3 секунде по кругу.

Ипак, најбољи доказ колико су гуме битне у новој сезони могли смо да видимо на квалификацијама у суботу. Када су неколико минута пре краја и Фетел и Вебер ушли у гаражу и изашли из аутомобила, многи су помислили да је разлог томе самоувереност двојца из аустријске екипе да су поставили време које неће моћи да буде надмашено. Међутим, иако се до краја испоставило да ће Фетел и Вебер у трку заиста и кренути из првог реда, њихов поступак је резултат чињенице да је тим одлучио да обојица потроше само по један сет меких гума за постављање квалификационог времена, и чак и да им та времена нису донела први ред, другог изласка на стазу не би било. Разлог је једноставан - искуство из претходних трка указује да је боље кренути са ниже стартне позиције и имати сет више меких гума него кренути као први са сетом меких гума мање од ривала.

У таквој ситуацији, лако је схватити зашто Јарно Трули сматра да је нова Формула 1 убила квалификације, али је такав поглед, ипак, исувише поједностављен. Тачно је, у ситуацији у којој је ове сезоне претицање значајно олакшано, позиција или две више или мање на старту трке нису пресудне као ранијих година, али Јарно је последњих сезона исувише на зачељу па му се не може замерити што не прати најбоље шта се дешава на челу трке. Јер, последњи возач који је добио трку, а да није стартовао са једне од прве три позиције, био је Батон (са петог места), на прошлосезонској ВН Кине, пре више од годину дана. У кишној трци.

Квалификације дакле јесу важне, и тимови суботом морају посебно да обрате пажњу на једну ствар, а то је баланс аутомобила. Као што је познато, квалификације се возе у аутомобилима који носе минималну количину горива, док на трци исти ауто у гориву има додатни терет који је у Турској износио око 150 кг. И мада сви тимови током слободних тренинга петком посебно обраћају пажњу на понашање аутомобила са пуним резервоаром, ипак, дешава се да неки, кад суботом пре подне припремају коначно подешавање за трку, погрешно ураде домаћи задатак. Тако смо у Турској имали прилике да видимо да су у суботу, на квалификацијама са празним резервоаром, и "Мекларен" и "Мерцедес" били убедљиво бржи од "Ферарија", међутим, у недељу, од првог круга трке, "Ферари" их је са пуним резервоаром просто почистио са стазе.

Друга битна ствар коју смо научили на претходној трци је колико је важно да ФИА правилно процени место на којем ће бити дозвољено активирање ДРС-а током трке. У Турској, процена је била погрешна, и нека претицања су била, према речима самих возача, исувише лака. Ипак, не би требало да будемо престроги према ФИА, будући да је систем иновација за све и биће потребно још неко време за фино подешавање.

Осим гума и ДРС-а, на исход трке у Турској је (поново) утицао и избор тактике водећих возача. Парадоксално, на крају се испоставило да су бољу тактику изабрали они који и нису имали избора. Најбољи пример за то је ситуација у Мекларену. Услед спектакуларне борбе тимских колега, из које је, за многе неочекивано, после првих 8 кругова као победник изашао Џенсон, Луисове гуме су биле толико истрошене, да је тим већ тада одлучио да га пребаци на тактику са 4 промене гума. Са друге стране, Батон је као награду за пажљивији однос према својим гумама остао на тактици са једним мање одласком на сервис. На крају се показало да је та „награда" резултирала тек 6. позицијом, наспрам 4. места за Луиса, јер је Батон био један од само два возача у првих десет (други је Буеми) који нису 4 пута ишли на замену гума. Генерални закључак да је боље више трошити гуме је наравно погрешан, али после Кине, ово је већ други пут ове сезоне да боље пролазе они који иду једанпут више у бокс. Ето нове варијабле за моћне суперкомпјутере које тимови користе у избору тактике.

Ако би било потребно да после прве петине сезоне поделим неке оцене, ситуација је отприлике следећа. Вебер више никад у каријери неће бити у прилици да се бори за титулу (осим ако Фетел изненада не „открије" рели на начин како је то Кубица урадио, далеко било), борба Луиса и Нанда ће бити узбудљива за праћење, али да би се заиста борили за титулу и "Мекларен" и "Ферари" ће морати да се више потруде. Нико ће бити запамћен као човек који је послао Михаела у коначну пензију, а возачи на које је потребно обратити пажњу у будућности су Камуи-сан и Пол Ди Реста.

И да, Формула 1 је поново фантастична за гледање.

*Победа у Донингтону је вероватно најспектакуларнија победа у каријери Аиртона Сене. Стартујући са четврте позиције, одмах на старту је пао на пето место, а онда до краја првог круга, једног по једног, престизао Шумахера, Вендлингера, Хила и у претпоследњој кривини Проста, те је већ у други круг ушао као водећи. До краја трке, у "Мекларену" који је био потпуно неконкурентан у односу на Вилијамсе Проста и Хила, све возаче је оставио бар круг иза себе, осим другопласираног Хила који је заостао скоро минут и по. Као куриозитет, остаће запамћено да је најбржи круг трке Сена остварио - возећи кроз боксове.

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 27. септембар 2024.
22° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи