Читај ми!

Дуопол који ће спасити Формулу 1

Несавршени облик конкуренције у којем доминирају два произвођача је непожељан исход у економији, али на тржишту које је измрцварено вишегодишњим монополом, наговештај могућег дуопола у свету Формуле 1 је дочекан са видно позитивним емоцијама. Што још увек не значи да ћемо га заиста и добити.

Било је нечег готово романтичног у Фетеловој победи на отварању сезоне, чак и ако нисте навијач Ферарија. Магична привлачност бренда са пропетим коњићем чини да свака победа Скудерије на трци Формуле 1 делује, па рецимо, природно. Још када се деси након (пре)дугог периода чекања, при томе на првој трци сезоне, и не најмање важно - потпуно заслужено, није лако одупрети се заносу који такав исход са собом носи: Ферари у борби за титулу. Али не на начин како је то несрећни Фернандо чинио током своје петогодишње епизоде у Маранелу.

Уз дужно поштовање за три друге позиције у генералном пласману, ни један од Фернандових Ферарија није изгледао као шампионски аутомобил. Не, да би се повратила имагинација тифоза којих не недостаје ни на овим меридијанима, била је потребна Ђина. Са Себом за воланом, готово једнако импресивна на старту, демонстрирајући данас ретку особину блиског праћења аутомобила који се налази испред, и касније, када је услед Луисовог раног одласка на замену гума ослободила пун потенцијал са празном стазом испред себе.

Али, пре него што се побуне (малобројни?) навијачи Сребрних стрела, хајде да видимо да ли је све баш тако бајно као што на први поглед можда делује фераристима.

Први знак питања мора да се стави изнад самог аутодрома у Алберт парку, који ни случајно не може да се узме као релевантан модел за оно што ћемо током сезоне гледати. Без довољно прилика за претицање и уз евидентни недостатак брзих кривина, Мелбурн је у ствари сушта супротност већини стаза на којима ће се водити битке ове сезоне. Затим је ту питање квалификација, у којима Мерцедес и даље успева да из аутомобила извуче неколико додатних десетинки које праве разлику у борби за, ове сезоне нарочито битну, пол позицију. Уз још увек нејасан ефекат нових правила на претицање - већа крила значајније утичу на турбуленцију ваздуха иза аутомобила па у теорији умањују могућност блиског праћења, али у исто време и значајно повећавају отпор, чиме се појачава ефекат заветрине код аутомобила који се налази иза - позиција на стази ће бити драгоценија него претходних сезона, па је самим тим и специфична тежина квалификација још већа.

Коначно, на тактичком плану, Мерцедес је направио грешку, па је Хамилтон после замене гума изгубио значајно време иза Верстапена, што је у највећој мери и определило коначни исход прве овогодишње трке.

Дакле, када се подвуче црта, биће да је пре Хамилтон изгубио трку, него што ју је Фетел добио. Или можда ипак није?

Чињеница да је на нетипичној стази у Аустралији Фетел могао да парира до ове сезоне неприкосновеном Мерцедесу, у ствари и те како охрабрује екипу из Маранела. Тестови у Барселони су наговестили да ће тек на правој стази Ферари показати да је дорастао вишегодишњим шампионима из Бреклија. Начин на који је Фетел у уводним круговима спречавао Хамилтона да направи значајнију предност је чак понукао неке од аналитичара да храбро устврде како је SF70H у том аспекту значајно бољи од остатка каравана, поготово имајући у виду колико се Луис жалио на свој F1 W08 (EQ Power +) у круговима које је провео иза Верстапена. А напокон права тактика коју је, после на том плану нарочито неуспешне 2016. године, Ферари демонстрирао у Мелбурну је још један разлог за оптимизам у Скудеријиним редовима. Ако додамо и очекивање да ће скарлетни аутомобили нарочито добро изгледати на вишим температурама стазе него што је то био случај у Аустралији, све је јасније због чега Ферари на почетку године зрачи самопоуздањем које код њих није било присутно још од Шумијеве ере.

Рекло би се, дакле, да има довољно убедљивих аргумената како за оне којима је сребрна боја на срцу, тако и за црвену армију која већ пуних десет година чека на нову титулу, и то је у ствари разлог због којег је дуопол у настајању најбоља ствар која је могла да се догоди Формули 1.

Као у кавом добром детективском роману, загонетка о томе ко је у предности ће се полако одгонетати а Шангај ће тој мистерији донети тек нову димензију, никако разрешење. У одбрану своје вишегодишње доминације на стази са најдужим правцем на календару, Мерцедес ће ући подељених емоција - шанса да се Ферарију узврати истом мером је вероватно највећа баш у Кини, али евентуални пораз би болео много више од оног на отварању сезоне. У тој борби посебно ће бити важно да Ботас не само остави Раиконена иза себе, већ и покуша да спречи Фетела да се као пре две недеље, после квалификација ушуња у први ред. Кими је у Мелбурну био у потпуној сенци клупског колеге, и уколико у Леденом и даље тиња жеља да се бар још једном укључи у борбу за титулу - а после много година коначно има аутомобил који му то омогућава - већ у Кини би морао да буде значајно бољи. Уколико не буде тако, Ферари неће дуго чекати пре него што Себа и de iure промовише у првог возача тима (што он de facto већ и јесте), а Кимију се на крају сезоне захвали на сарадњи, поготово уколико Ђовинаци (који ће у Шангају, а врло вероватно и у Бахреину, поново добити прилику да замени недовољно спремног Верлајна у Зауберу) настави да импресионира на начин као што је то чинио у Аустралији.

Ред Бул у Кини још увек неће бити у прилици да се укључи у борбу за сам врх, колико због још увек израженог дефицита у снази мотора, толико и због евидентних проблема у подешавању нове Њујиеве шасије. Искуство нас учи да је аустријска екипа шампион у развоју аутомобила током сезоне, и неће бити изненађење ако већ од Канаде (када Рено планира нову верзију агрегата), а можда и пре тога, и Рикардо и Верстапен постану протагонисти у обрачуну Ферарија и Мерцедеса.

Као и у Мелбурну, Перез, Маса, Грожан, Саинц и Квјат ће водити велику борбу за преостале бодове, своју шансу ће из прикрајка чекати и Хилкенберг и Окон, а уколико буде довољно опрезан чак и Строл, док су шансе Магнусена, Палмера и Зауберовог двојца, судећи по искуству са прве трке сезоне, значајно мање. За Мекларен ће, о ужаса, успех бити и ако се избегне само зачеље, што у аутомобилу који је на правцу неколико десетина километара на час спорији од практично свих конкурената неће бити ни мало лако.

Кишовито и тмурно време због којег су практично отказана оба слободна тренинга у петак ће представљати идеалне кулисе за друго поглавље трилера у настајању званог сезона 2017. Тимови ће имати само сат времена да се на трећем слободном тренингу припреме за највероватније суве квалификације (субота у 9 ујутру по нашем времену), док би недељна трка, која по нашем времену стартује у 8 ујутру, могла да се вози по влажној стази.

Кока кола или Пепси, Боинг или Ербас, Мерцедес или Ферари - ко је бољи је ипак само питање доброг укуса, зар не?

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 28. јул 2024.
27° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару