Читај ми!

Спа, место где настају легенде

Била је 1958. година, када је Грејем Хил, потоњи двоструки светски шампион и победник Ле Мана, у својој првој сезони у Формули 1 упознао стазу у Арденима. На првом слободном тренингу Хил је после само једног круга вратио зелени Лотус у гаражу, изашао из аутомобила и шокираном власнику тима, Колину Чепмену, једноставно рекао: „Ја мислим да ја ово не могу“.

Чепмен је тог дана успео да врати свог возача у аутомобил, али оно што је Хил изговорио остало је запамћено као најбољи опис стазе на којој је започела безбедносна револуција савремене Формуле 1. Четрнаест километара дуго чудовиште кроз чије славне кривине, непредвидљиво време и честе незгоде су се одвијали неки од најчувенијих тркачких обрачуна педесетих и шездесетих година двадесетог века коначно је 1970. године упокојио Џеки Стјуарт а ми смо десетак година касније добили нову, сигурнију и упола краћу лепотицу, која генерише мало другачије цитате.

За Мартина Брандла, Спа је „најзабавније место на планети на којем можете возити Формулу 1", Жак Вилнев каже да је „сваки круг авантура", а Алонсо иде још даље: „један круг на Спа је као 20 кругова на другим стазама". Ту је и нестварни О Руж, комплекс кривина висине зграде од 10 спратова. Мика Хакинен му је прилазио „са помешаним емоцијама узбуђења и страха", док га је Шуми описао као „најбоље искуство и највеће задовољство које можеш имати као возач".

На успонима и низбрдицама, псеудо правцима и сулудо брзим кривинама стазе на којој адреналин и даље пумпа брже него било где другде у свету Формуле 1 овог викенда почиње други део сезоне у којем ће током само 13 недеља на четири континента бити спаковано чак 9 трка.

Хамилтон је на летњу паузу отишао са лепих 19 бодова вишка у односу на тимског колегу и архинепријатеља Розберга, али већ у Белгији та предност би могла да буде осетно смањена. После неочекивано великог броја кварова у првом делу сезоне, било је јасно да Луис не може годину да заврши са планираних пет погонских јединица па је Мерцедес решио да му муке прекрати на стази на којој сматрају да Британац има најбоље шансе да током трке надокнади довољно позиција после поласка из последњег реда. Како би максимално искористили рупу у правилима - на сличан начин као што је то већ претходне године урадио Мекларен - Хамилтон ће током слободних тренинга добити не само компоненте шестог, већ и седмог мотора, колико Мерцедес сматра да ће му бити довољно за сигуран завршетак сезоне, а ми ретку прилику да гледамо како се троструки светски шампион пробија са зачеља.

Розбергову прву победу у Белгији ће у недељу покушати да спречи пре свега Ред Бул, чији РБ12 све више делује као озбиљан такмац на свакој стази. То што су Верстапен и Рикардо доминирали на другом слободном тренингу у петак може донекле да се припише тактичким играма Мерцедеса који своје возаче ни једном није слао на стазу на најбржим, супер меким гумама, али уз практично гарантовано место у првом реду, аустријска екипа је сигурно поприлично задовољна својим шансама овог викенда.

Ферари је, са друге стране, решио да жртвује Спа, па је најављено унапређење мотора - Мерцедес је на нови агрегат за Белгију потрошио још 5 жетона, Хонда чак 7 - сачувао за наредни викенд и домаћи терен у Монци, што не представља изненађење никоме ко прати Формулу 1. Уз увек неизвесне временске услове - док се ови редови исписују прогноза за трку гласи сунчано и веома топло, уз могуће пљускове (?!) - и пословично ћудљиву стазу, то не значи да је апсолутно искључено да ће се Скудеријини пилоти умешати у борбу за највиши степеник подијума, али на основу онога што смо видели у петак нема нарочито много разлога за оптимизам.

У одсуству кише, пресудни утицај на исход трке могле би да имају гуме, а међу три водећа тима изгледа као да је Ферари направио најлошији избор. Одлука да у Белгију дођу са само једним сетом средње мешавине, пет комплета жуте, меке гуме и чак седам комплета црвене супер меке мешавине представља ризик који се, уколико остане вруће као што је то био случај у петак, не може исплатити. Ред Бул је направио сличну грешку, одлучивши се за велики број сетова на папиру најбрже, али и најмање издржљиве, црвене гуме, али уз значајно више комплета беле, средње тврде гуме, због чега ће у трку ући са најмање жутих, меких гума, које за сада делују као оптимални избор за недељу. Мерцедесов избор зато тренутно делује најмудрије, али Формула 1 не би била то што јесте када би се све унапред знало, а ако је судити по избору гума, у недељу ћемо гледати врло занимљиве тактичке борбе.

У остатку каравана пажњу скреће превасходно Форс Индија, чији пилоти верују да на квалификацијама могу да оставе иза себе бар један Ферари, и нови дебитант у Манору. Уместо Рија Харјанта, који се за једног „плаћеног" возача сасвим добро носио са много хваљеним Верлајном, али чији спонзори нису испунили финансијске обавезе, од овог викенда ћемо гледати прошлогодишњег шампиона ГП3 серије, Естебана Окона. Француз је Мерцедесов пулен, а у већ богатој биографији за једног 19-годишњака истиче се и титула шампиона у Еуро Ф3 серији 2014. године, где је међу такмацима био и нови миљеник Формуле 1, Макс Верстапен.

У стандардном термину, од 14 часова, очекује нас 49. издање трке на стази која и даље са лакоћом твори легенде, а уз велики број опција - Хамилтон са зачеља до победе; први Розбергов тријумф у Белгији; Ред Бул изненадио Мерцедес; Кими пети пут најбржи на Спа - биће интересантно видети који наслов ће красити спортску штампу у понедељак.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 29. јул 2024.
22° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару