Читај ми!

Најлепша предигра

За разлику од неких незаборавних трка које смо на аутодрому Жозе Карлос Паће гледали у последњој деценији, шта год да се овог викенда догоди у Бразилу неће имати утицаја на коначни поредак у шампионату. Али, да ли је баш тако? Субота у 17 часова за квалификације, односно недеља у истом термину за трку су координате за гарантовану забаву овог викенда.

18.21 - Возач Мерцедеса Нико Розберг освојио је пол позицију на трци за Велику награду Бразила, пошто је у квалификацијама остварио најбрже време.

Розберг је до 10. пол позиције у сезони дошао након што је стазу Интерлагос завршио за 1:10.023 минута.

Њему ће друштво у првом реду правити тимски колега Луис Хамилтон, док је треће најбоље време остварио возач Вилијамса Фелипе Маса, који је био бољи од Валтерија Ботаса.

Хамилтон води у генралном пласману са 316 освојених бодова, 24 бода више у односу на Розберга.

Математика је егзактна наука а неколико свршених разреда основне школе је довољно за калкулацију могућих исхода у последње две трке.

Из угла Луиса Хамилтона, борба за шампионску титулу са Ником Розбергом је завршена - чак и уколико би Немац забележио две победе, а није на одмет подсетити се да је последњи пут победио пре 4(?!) месеца, Британцу су довољна два друга места да се окити другом титулом Светског шампиона. Подразумева се да му уз супериоран аутомобил, друго место на стази не може угрозити нико од преосталих (само) 16 возача. Међутим, ако је трку против Ника убедљиво добио - у победама је тренутно 10 према 4 за Луиса - Хамилтона до краја шампионата чека још 126 напетих кругова у којима су му противници непредвидљиви временски услови, преоптимистични потези возача у другим тимовима, поузданост Мерцедесовог агрегата и, као највећа препрека, сопствена психа.

Па хајде онда да видимо какве су му шансе против сваког од тих такмаца појединачно.

Када су у питању временски услови, Абу Даби је познат по једном чувеном слогану водеће странке током туробних деведесетих, али оно чега у Емиратима нема - неизвесности - и те како је присутно у брдовитом предграђу највећег града Латинске Америке. Од свих стаза у календару, не рачунајући ружан обичај Сингапура да на вештачки начин одржава суво време, Сао Пауло је, када су временски услови у питању, одувек био најнепредвидљивији, па киша не само што никада не сме да се искључи, већ често, чак и за пословично добро припремљене тимове Формуле 1, долази потпуно изненада. И овог викенда метеоролози остављају могућност пљускова, упркос томе што су слободни тренинзи у петак протекли по врелом сунчаном дану. Киша, међутим, није нешто од чега би Луис требало да страхује, будући да је у актуелној генерацији возача вероватно најбржи када је стаза мокра, али, киша драматично повећава опасност од друге категорије противника у последње две трке.

Кад кажем преоптимистични потези других возача, мислим пре свега на могућности које иначе нису претерано извесне, али се приликом кишне трке појављују. Конкретно, није била реткост да кишне квалификације добрано измешају поредак на старту, па се у првом реду, а неретко и на Пол позицији, нађу возачи који о таквом исходу могу само да сањају на сувој стази. За Луиса, суноврат са традиционалне позиције у првом реду на старт негде у средини каравана је управо онај кошмарни сценарио који му никако није потребан на две трке до краја. Иако је 2014. година била рекордна по изузетно малом броју инцидената у првом кругу, правац до прве кривине у Бразилу је веома кратак па ноторне Сена С кривине на старту имају велики потенцијал да некога лише предњег крила, гуме, али и останка у трци. И то на сувој стази. Коју у недељу (највероватније) нећемо имати. Плус, чак и ако Хамилтон „преживи" старт, кишна стаза ће свакако имати своје жртве, а то често значи сигурносни ауто, што на коначни исход трке понекад зна да утиче више од возачког умећа.

Поузданост Мерцедесовог аутомобила је у 2014. години била солидна, чак и више од тога ако узмемо у обзир иновативност технологије коју од ове сезоне гледамо у шампионату. Хамилтонова одустајања због квара на првој трци сезоне, па затим и у Канади су се десила у време када Розберг није имао никаквих проблема, али је Нико у остатку сезоне „изједначио" одустајањем због кварова у Британији и Сингапуру. Иако би, без обзира на то за кога навијате, било тужно да шампионат одлучи проблем са аутомобилом, шансе да се тако нешто догоди нису уопште мале. Разлог је једноставан - после 17 трка, оба такмаца су искористила целокупну допуштену алокацију компоненти агрегата, па чак иако просечан Србин сматра како нема поузданијег аутомобила од популарног Мерџе, замор материјала не може да се искључи. Већ слободни тренинзи у петак (на којима тимови обично користе агрегате који су већ прешли озбиљну километражу и од којих се не очекује да издрже још неку трку) су јасно показали да је број компоненти које су на располагању већини возача изузетно мали, па смо гледали (не)очекивано велики број одустајања због кварова мотора.

На крају, оно најважније. Луис Хамилтон је несумњиво најбржи возач данашњице, ако се рачуна само способност да се из аутомобила у квалификационом кругу извуче и последња стотинка која је на располагању, али сама брзина ретко доноси титуле. Начин на који је, прво изгубио титулу у последњој трци своје дебитантске сезоне, 2007. године, а затим једва освојио своју до сада једину титулу у последњем кругу наредне године је код свих који прате спорт оставио велики знак питања над Луисовом менталном стабилношћу у одсутним моментима. Пречесто смо Луиса, и после 2008. године, гледали у епизодама лудила на стази, у моментима када би стрпљивост једног Проста, калкулација „правог" Пикеа или препреденост данашњег Алонса донеле знатно бољи исход. Укратко речено, у својој досадашњој каријери, Хамилтон је био свој највећи непријатељ. Иако ове сезоне Луис делује зрелије, сталоженије, не могу се отети утиску да је његов алтер его - Таз (Тасманијски ђаво из популарног цртаћа) - и даље и те како присутан, можда само мало боље прикривен. И баш због тога, морам да признам да сада навијам да момак из Стивениџа узме своју другу титулу. Јер Луис је сувише драгоцен за данашњу Формулу 1 да га (ментално) заувек изгубимо у случају да титула због глупих дуплих бодова у Абу Дабију заврши по други пут у историји у фамилији Розберг. После сезоне какву је имао, то би био ударац од којега би се и много стабилнији возачи од Хамилтона тешко опоравили.

А она математика са почетка текста каже овако. Шта год да се догоди у Бразилу, Розбергу је у Абу Дабију довољна победа уз Луисово одустајање да освоји титулу.

Кључан разлог да сви заједно: Луис, Нико, Мерцедес, остатак возача у каравану, пуне трибине у Сао Паулу и сви покрај телевизора, проведемо опуштених сат и по времена у недељу поподне гледајући сјајно тркање на једној од најузбудљивијих стаза на свету, у припреми за напето финале на острву Јас кроз две недеље.

Осим ако не падне киша. Или један од претендената постане жртва нечијег превеликог оптимизма. Или Мерцедес не обрука свог, нама омиљеног, старијег брата W123. Или одгледамо репризу неке од легендарних Тазових авантура.

Субота у 17 часова за квалификације, односно недеља у истом термину за трку су координате за гарантовану забаву овог викенда.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 31. јул 2024.
20° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару