Читај ми!

Крунисање у Индији

Индија је одувек била земља чуда, необична и богата у својој разноврсности и својим супротностима. Али чудо које је овог викенда потребно Формули 1, како би неизвесност у борби за шампионску титулу потрајала бар до Абу Дабија, делује као превелики задатак, чак и за магични потконтинент.

Ко се још сећа последње трке пред летњу паузу, када је Фетел на Хунгарорингу са „свежијим" гумама у борби за другу позицију 15 кругова узалудно покушавао да претекне Раиконена, док је победу однео Хамилтон? Уследиле су дуге четири недеље без трка, после којих је аустријска екипа дошла у Белгију са аутомобилом који је био за класу бољи од конкуренције а Себастијан је то уредно претворио у пет узастопних победа, са лепим изгледима да победнички низ настави и током преостала четири тркачка викенда.

Штавише, Фетелова доминација је таква да је у ствари право чудо што и даље постоје теоретске шансе да би титулу могао да узме Алонсо. Узмите у обзир само једну цртицу - када би се Себ такмичио и у шампионату конструктора, и тамо би био на деоби првог места јер је сам освојио једнако поена колико и Ферари, десет више од Мерцедеса и 33 више од Лотуса?!

Па ипак, још увек му је потребно бар пето место на стази Буд, како би осигурао четврту титулу светског шампиона, у тек 26. години живота. Ако којим случајем Себ у Индији не освоји ни бод, Алонсо би морао да буде бар другопласирани да би и даље имао теоретске шансе, али мислим да је свима, укључујући и Фернанда јасно да ће титула заслужено отићи Немцу, чак и када којим случајем до краја сезоне не би возио ни једну трку.

Себомрзитељи (нажалост и таквих има), себоспораватељи (којих је још више), и индиферентни могу своју утеху пронаћи у чињеници да иако то не желе, присуствују историји. Јер, четири или више титула до данас имају само тројица возача. Прост има четири титуле, али он у Себовим годинама још увек није освојио ни своју прву круну. Фанђо је своју прву од пет титула освојио са 40 година. На врху остаје Шумахер, који је у Себовим годинама освојио само две од својих укупно седам титула. На којој цифри ће се Фетел зауставити?

Кад је већ питање шампиона и у појединачној и у екипној конкуренцији решено, овог викенда пажњу можемо да усмеримо на неке друге ствари. Прва од тих других ствари је питање да ли ћемо у недељу гледати последњу трку за Велику награду Индије? За сада је сигурно да трке нема у календару за 2014. годину, наводно зато што Берни жели да Индију пребаци у прву четвртину сезоне, а организатори сматрају да није реално одржати трку у јесен 2013. и поново у пролеће 2014. године, па будући да уговор и даље постоји, званична верзија гласи да ћемо се на стазу Буд вратити у 2015. години.

Када се ипак мало загребе по површини, ствари изгледају другачије. Колико прошле године, на овом истом месту писао сам како је брак Формуле 1 и најмногољудније демократије света једна од успешних прича - публика је на инаугурационој трци испунила трибине аутодрома, индијски тим се већ неколико година успешно носи са конкурентима а ту и тамо и понеки домаћи возач би залутао у Формулу 1.

Годину дана касније, економска криза је довела до велике девалвације националне валуте и трка одједном више није тако привлачна локалном становништву, па је ове године у продају пуштено само 65,000 карата, што је половина капацитета стазе, а до почетка овог месеца продата је само једна трећина. И опет, као и у случају Турске и Кореје, стаза у Џајпи спортском граду, амбициозно замишљеном предграђу Делхија, је једна од успешнијих креација потеклих из бироа хер Тилкеа, па се већ питам да ли је квалитет новоизграђених аутодрома обрнуто пропорционалан њиховој дуговечности у календару Формуле 1?

Друго занимљиво питање тиче се борбе за другу позицију на конструкторској табели. Колико год нико не жели да буде други, још мање жели да буде трећи или четврти, поготово када се има у виду драматична разлика у бонусу које доноси друго место у односу на четврто у генералном пласману. Ферари, који тренутно има десет бодова више од Мерцедеса и 33 више од Лотуса мора да пронађе одговор на тешко питање: да ли наставити са развојем аутомобила који не може да донесе титулу, или усмерити све расположиве снаге на дизајн модела за следећу сезону, који можда може, а што ће Ред Бул сасвим извесно учинити већ после Индије, ако већ и није.

Лотус, који је тренутно четвртопласирани, ту дилему нема - њихов аутомобил у овом делу сезоне једини колико толико може да парира шампионима из Аустрије, тако да и без посебног фокуса на овогодишњи модел, лукративно друго место је и те како на дохват руке. А Лотусу је новац и те како потребан. Мерцедес је негде у средини, у реалној шанси да претекне Ферари, али са аутомобилом који тренутно заостаје са Лотусом. Који пут ће одабрати три тима у преостале четири трке?

На крају, биће јако занимљиво пратити и живу аудицију за пар преосталих седишта у компетитивним тимовима у 2014. години. Кандидата има на претек - фантастични Хилкенберг који је освојио титулу у свим нижим категоријама у којима се такмичио, али у Формули 1 из неког разлога* не добија праву шансу; искусни Маса који можда више није материјал за титулу али за тим из средине табеле доноси и огромно искуство и леп новац; Малдонадо који је прошле године показао шта може у компетитивном аутомобилу; Ди Реста који је у Формулу 1 стигао као шампион ДТМ серије а данас страхује да ли ће за њега бити места на гриду наредне године; Перез, који је више бодова освојио прошле сезоне у Зауберу него ове у Мекларену па још увек нема потврђено место у тиму за 2014. Успех на преостале четири трке ће умногоме одредити судбину ових момака, па то обећава неке фантастичне битке до краја сезоне.

Прошло је време раног устајања викендом, бар до шеснаестог марта наредне године, па тако и квалификације и трка почињу у 10:30 по нашем времену, без обзира што се у ноћи између суботе и недеље часовник помера један сат уназад. Не пропустите крунисање.

*Просто не желим да поверујем у приче да Хилкенберг није занимљив тимовима због тога што је са 184 центиметра неуобичајено висок, па самим тим (са својих „чак" 74кг) и превише тежак за аутомобиле у новој сезони, када ће потрошња горива бити у фокусу?!

Број коментара 7

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 18. јул 2024.
29° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару