Формула 1: Ко је највећи баја?

Крај марта сваке године Србији доноси оне ретке бесплатне дарове којима се обрадујемо више него већини скупих поклона. Наговештај пролећа после дуге и хладне зиме и продужење обданице због почетка летњег рачунања времена су ултимативно срећни моменти у животу велике већине људи, и мада и мене веселе, ипак падну у сенку једног још узбудљивијег мартовског поклона.

Уживање праћења прве трке Формуле 1 у новој сезони не може да се пореди ни са чим другим када је овај чудни спорт у питању. Испуњени нестрпљењем после предуге зимске паузе, жељни да видимо нове возаче у старим тимовима или старе возаче у новим тимовима, аутомобиле нових облика и боја у дивном окружењу позног лета мистичне јужне хемисфере, сваког пролећа понављамо исти ритуал - у себи или у друштву, бојажљиво или одважно - прогнозирамо да ће баш наш херој ове сезоне стићи до толико жељене титуле и тако напокон доказати свима једном и заувек „ко је највећи баја". А најлепше од свега је што до почетка прве трке, нико, баш нико на свету не може да нам каже да немамо право да се надамо.

И управо та опчињујућа, слатка неизвесност је разлог због којег, као и остали залуђеници, крајем марта викендом скачем из кревета на први звук мрског будилника, ни мало не гунђајући због тога што је напољу најчешће још увек мрачно и што жртвујем једина два јутра у недељи када могу колико толико да се наспавам.

Овог викенда, та грозница неизвесности се напокон враћа у наше животе, и према свему виђеном преко зиме, трешће нас јаче него икад раније. Јер, када се у петак мало после поноћи по нашем времену упале зелена светла на старту првог слободног тренинга на стази Алберт Парк у Мелбурну, ни возачи у аутомобилима, ни шефови тимова неће знати шта је реалан домет њихове екипе на првој трци.

Извлачити неке закључке на основу предсезонских тестова је увек крајње незахвално, а ове године се посебно чини тешким. Три четвородневна теста која су одржана у Шпанији су била потпуно нерепрезентативна и самим тим недовољна за формирање тачног поретка. Не толико због тога што је први тест вожен у Херезу, на стази на којој се вози Мото ГП а не Формула 1, већ превасходно зато што је на потоњим тестовима у Барселони било помало неочекивано кишно, и крајње неочекивано хладно. Једини закључак који се после тестова зато може извући је да су тимови недовољно спремни за нову сезону. Додуше, као и увек у животу, неки више, неки мање, а то зависи пре свега од приступа у дизајнирању овогодишњег аутомобила.

Јер наредне године, Формула 1 ће доживети једну од највећих револуција у својој историји. Данашње велике и поприлично енергетски неефикасне осмоцилиндричне моторе ће, у складу са вредностима времена у коме живимо, заменити нова генерација хибридних, штедљивих шестоцилиндричних турбо мотора мање запремине, услед чега ће доћи до коренитих промена скоро свих техничких правила. Највише због тога, сви тимови, са изузетком Мекларена и Заубера, у ову сезону су ушли са аутомобилом који је еволуција прошлогодишњег модела, и као такав лакши за подешавање, што може бити од кључног значаја, поготово у првој половини сезоне када тимови морају да се прилагоде новим правилима.

Наоко, тих нових правила у 2013. години нема много, али њихов утицај може бити далекосежан. У ери у којој не доминирају мотори, већ аеродинамика аутомобила и понашање гума, промене у ова два сегмента могу довести до значајног померања у редоследу тимова.

Повратак Пирелија пре две сезоне је значајно променио начин тркања па ни у овој години неће бити другачије. Уз нову генерацију П Зеро гума, које су мекше од прошлогодишњих, тимови су приморани да још више пажње обрате на успешно решавање ребуса који доноси титулу, а поједностављено звучи овако - како подесити аутомобил да се предње гуме брзо угреју а задње при томе остану хладније? Јер, без довољно загрејаних предњих гума нема брзог круга, док са прегрејаним задњим гумама нема довољно пријањања.

Друга битна промена односи се на ДРС (систем смањења отпора), који се до ове године током слободних тренинга и посебно битно - квалификација - могао користити на читавој дужини стазе. У новој сезони, ДРС ће и на тренинзима и на квалификацијама, као и на самој трци, бити могуће користити само у за то предвиђеним зонама, којих ће најчешће бити две на свакој стази. Друга промена је забрана активне верзије такозваног дуплог ДРС-а, што значи да се забрањују системи који су омогућавали да отварање ДРС-а осим на горњи део задњег крила делује и на друге делове аутомобила (на предње крило код Мерцедеса, односно доњи део задњег крила код Ред Була). Ипак, није забрањен пасивни ДРС, систем са којим су прошле сезоне безуспешно експериментисали Лотус и Мерцедес, а који омогућава да се ДРС отвори и ван предвиђене зоне, али пасивним путем, без команде возача, већ искључиво под утицајем (велике) брзине. У савладавању овог пасивног ДРС-а главни проблем представља подешавање тачне брзине на којој ће се систем сам активирати, и још значајније, деактивирати. Активација доноси додатну брзину на правцима, али закаснела деактивација може имати погубне последице на стабилност аутомобила током кочења пре уласка у кривину. Током зиме, систем су осим Лотуса и Мерцедеса испробавали и Заубер и Ред Бул, али како сада ствари стоје, делује да га је савладала само аустријска екипа.

ФИА је у новој сезони увела и строжије тестове савитљивости предњег крила, што ће несумњиво највише погодити Ред Бул, а у циљу избегавања ружних боксерских носева аутомобила екипама је дозвољено да квргу прекрију посебним панелом који не сме да има другу функцију осим естетске. Ипак, Ред Бул, Лотус и Заубер су решили да задрже степеник на носу својих аутомобила, сматрајући да је естетика небитна, док панел потенцијално односи део перформанси због своје тежине

На крају, значајна промена је проистекла из чињенице да ће се после банкрота екипе ХРТ-а, у 2013. години такмичити 22 возача, што значи да у првом и другом делу квалификација неће више испадати по седам, већ по шест возача. Због тога, уз стандардну четворку из Кејтерема и Марусије ове сезоне ће још два возача бити у опасности да прерано заврше квалификације, док је претходних година то претило само једном, па можемо очекивати још узбудљивије суботе.

Причу о променама заокружују поглед на календар и листу возача. И док је ван Шпаније мало оних који ће жалити за трком у Валенсији, ипак је штета што ћемо ове године гледати једну трку мање. Још је већа штета што у 2013. није било места за неке сјајне возаче, јер ако је коначна пензија Михаела Шумахера донекле и била очекивана, прерани крај каријере Кобајашија, Глока, Ковалаинена па чак и Петрова је ипак значајан губитак за спорт.

Сутра: Претпостављени редослед тимова у новој сезони и ко може да заустави Себа

Број коментара 8

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 17. јул 2024.
37° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару