Поновно освајање Америке

Овог викенда у престоници Тексаса почиње нова фаза вишедеценијског крајње необичног односа најмоћнијег ауто спорта и најзначајнијег светског тржишта. Када се има у виду сурова комерцијализација Формуле 1 у ери Бернија Еклстона, делује просто невероватно да је од 1991. године до данас одржано само 8 Великих награда Сједињених Америчких Држава.

Невероватно, због тога што је још током друге половине '70-их било уобичајено да се у истој години возе две Велике награде САД („Исток" и „Запад"), а у чудесној сезони 1982. Формула 1 је чак три пута долазила у Америку (Лонг Бич, Детроит и Лас Вегас). Не сме се заборавити ни чињеница да је трци у Индијанаполису 2000. године присуствовало више од 225,000 гледалаца, што је чини најпосећенијом у историји Формуле 1. Потенцијал је дакле огроман, али упркос томе Берни већ 20 година не успева да спорт „прода" на најзначајнијем тржишту.

Разлога има пуно, од тога да у спорту данас нема ни америчких возача (иако имају два светска шампиона, Фила Хила и Марија Андретија, последњи Американац у Формули 1 био је Скот Спид пре 5 година) ни америчких тимова, преко чињенице да се трке у највећем делу сезоне возе у неатрактивном јутарњем термину по локалном времену, све до Европљанима тешко разумљиве популарности НАСКАР-а у Америци која другим тркачким категоријама не дозвољава да се изборе за медијски простор.

За нови покушај пробоја на најзначајније тржиште за све брендове који се врте око Формуле 1 је овога пута изабрано доста нетипично место. Остин је са својих нешто преко 800,000 становника највећи град у САД који нема ни једну екипу у четири кључна професионална спорта (амерички фудбал, бејзбол, кошарка и хокеј), а уз то и место које веома много брине о имплементацији тренутно најважнијих иницијатива либералног покрета у Америци, као што су „зелене" технологије, одрживи развој и брига за будућност планете. На први поглед, теме које се ни на који начин не могу повезати са данашњом Формулом 1, међутим Остин управо претендује да новоизграђени аутодром буде прва таква установа на свету која ће пословати у складу са прокламованим принципима одрживог развоја: емисија штетних гасова ће се неутралисати садњом преко 1000 стабала брижљиво одабраних врста, амбалажа на стази ће бити од биоразградивог материјала тако да ће се све рециклирати, тоалети користе систем са минималном количином воде а чак постоји и посебан приступ на стазу за све оне који планирају да дођу - бициклом. Нема дилеме да ће успешна имплементација ових иницијатива додатно приближити Формулу 1 осетљивом америчком тржишту и можда отворити простор за неке нове спонзоре који до сада нису могли да се пронађу у свету најбржег ауто спорта, те оно што на први поглед делује чудно у ствари представља добро прорачунат потез.

Нови аутодром ће бити јубиларна десета стаза на којој се вози Велика награда САД, али први који је грађен специјално за Формулу 1. Вечити Херман Тилке је своју најновију креацију замислио као стазу која „краде" делове других успешних аутодрома. Увелико се прича како је прва кривина, до које возачи стижу веома стрмом узбрдицом, настала на мотивима чувеног О Ружа, да кривине 2 и 3 подсећају на Интерлагос, а да даље на стази налазимо делове који су слободна интерпретација делова Силверстона, Хокенхајма и Истанбула. На папиру, то све делује изузетно импресивно, поготово податак да стаза у Тексасу има више брзих кривина од Спа, али и више спорих кривина од Хунгароринга, те је на тај начин сигурно јединствена у календару.

После трилера у Абу Дабију, разлика између једине преостале двојице такмаца у борби за титулу износи готово занемарљиво малих 10 бодова, тако да ништа још није решено. На Фетеловој страни је бодовна предност и бољи аутомобил, док Алонсо нема шта да изгуби и због тога сигурно има благу психолошку предност. Фетел жели да све дилеме реши већ у Остину, за шта му је потребно да у недељу освоји бар 15 бодова више од Фернанда, док ће Фераријев ас све учинити да неизвесност продужи до последње трке у сезони јер је Интерлагос место које је у прошлости знало да да шансу и аутсајдерима.

На папиру, конфигурација стазе у Остину би требало мало више да одговара аутомобилу Ред Була, али Пирелијев конзервативни избор гума (средња и тврда мешавина) и нешто ниже планиране температуре би могле да иду у корист Ферарија. Алонсо се сигурно узда и у Мекларен, који макар у Хамилтоновим рукама делује као да је поново у форми и спреман да одузме бодове аустријској екипи. А ту је и онај непоновљиви (и неодољиви) који тражи да га „оставе на миру, јер зна шта ради", који би могао да одигра још једну битну епизодну улогу у борби за овогодишњу титулу.

Ипак, Ферари још од јула месеца и Велике награде Немачке није успео да се домогне ни прве стартне позиције ни победе и док се то не промени Фернандо може једино да се нада да ће му туђе грешке донети титулу, а то баш и није најпопуларнији начин да се постане шампион. Због тога последњих недеља цео тим у Маранелу грозничаво ради на развоју нових делова који би на последње две трке могли да донесу превагу Алонсу, а колико су били успешни видећемо већ овог викенда.

Уз наду да ће се одлука о шампиону одложити до Бразила, пажњу би требало усмерити и на неколико битака које неће бити у центру пажње. Заубер јури Мерцедес, који од Сингапура није освојио ни бод и тренутно их има само 12 више од швајцарске екипе, док Кејтерам покушава да стигне до макар 12. позиције којом би претекао Марусију и тако преотео десето место у конкуренцији конструктора, последње које доноси новац за наредну сезону.

Симулације предвиђају тактику са једним одласком на замену гума, мада је задржавање у боксу на стази у Остину изузетно кратко, што може охрабрити и покушај алтернативне стратегије. Метеоролози предвиђају суво време, са веома малим изгледима за кишу у недељу. Квалификације у суботу почињу у 19 часова по нашем времену, док трка у недељу почиње сат касније.

Формула 1 није могла да изабере бољи тајминг за повратак на најважније тржиште. Држимо јој палчеве.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 16. август 2024.
38° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару