уторак, 12.11.2024, 14:29 -> 15:38
Аутор: Текст: Милош Михајловић
Спој музике и уметности "Рокенрол Календар" Горана Косановића
Изложба „Рокенрол Календар“ уметника Горана Косановића представља јединствен уметнички пројекат који истражује синтезу музичке иконографије и савремене визуелне уметности. Инспирисана кључним моментима у историји рокенрола, ова изложба пружа естетски и емотивни омаж музичком правцу који је значајно утицао на културне, друштвене и политичке токове 20. века. Косановићев рад тежи да евоцира дух времена када је рокенрол био много више од музичког жанра – био је симбол бунта, слободе и културне револуције.
Горан Косановић је ликовни уметник који се кроз своју каријеру бавио истраживањем веза између популарне културе и ликовне уметности, с посебним нагласком на утицај рокенрола. Његова дела често користе препознатљиве симболе из музичког света како би пробудила колективне успомене и подстакла нова промишљања о музичкој и уметничкој револуцији тог периода. Косановићево стваралаштво укључује јасну визуелну нарацију о култним албумима и бендовима који су обликовали популарну културу од шездесетих година па надаље.
Поставка „Рокенрол Календар“ састоји се од слика и колажа који симболично представљају кључне моменте у историји рокенрола. На сликама су приказане стилизоване верзије омота најутицајнијих албума, као што су Never Mind the Bollocks групе Sex Pistols, The Velvet Underground & Nico са познатом бананом Ендија Ворхола, Dark Side of the Moon Pink Floyda,и други. Ови албуми су не само музички драгуљи, већ и културни артефакти који су редефинисали границе уметности, политике и друштва.
Косановићеви радови су прецизни у свом минималистичком, али експресивном стилу, који осветљава суштинску симболику сваког албума. На пример, бананасти мотив на омоту албума The Velvet Underground & Nico није само уметничко дело Ворхола, већ и симбол авангардног приступа музици и уметности те групе. Косановић интерпретира овај омот с фокусом на једноставност линија и облика, наглашавајући његову иконографску снагу у музичкој историји.
Слично томе, Never Mind the Bollocks Sex Pistols, чији омот доминира живим и пркосним бојама, приказује панк бунт, директну конфронтацију са друштвеним нормама и политичким системом. Косановић користи визуелне елементе албума како би приказао овај момент културног преокрета, где музика постаје средство за изражавање политичког и социјалног неслагања.
Естетика и идеолошки слојеви
Косановићева уметничка визија поставља рокенрол не само као музичку струју, већ као свеобухватан културни феномен који је редефинисао појмове слободе, идентитета и креативности. Изложба Рокенрол Календар користи минималистичке, али снажне ликовне форме које рефлектују кључне идеје и вредности рокенрола. На платнима се налазе елементи који подсећају на једноставне цртеже или облике, али који носе снажну симболичку поруку. У свом раду, Косановић користи апстрактне форме и колоритне контрасте како би скренуо пажњу на идеолошке и естетске аспекте албума, што његовим делима даје додатну димензију значења.
Омот албума Dark Side of the Moon Pink Floyda са чувеним призором призматичне светлости, у Косановићевим радовима добија једноставан, али ефектан приказ, који евоцира не само музичку сложеност и експерименталност албума, већ и његов филозофски слој који се бави питањима пролазности, лудила и универзалних људских искустава. Овај омот, као и многи други приказани на изложби, симболизује тежњу рокенрола да пређе границе жанра и постане културни покрет који истражује дубље људске истине.
Рокенрол у Југославији
Изложба „Рокенрол Календар“ има и посебну димензију у контексту југословенског рокенрола. Уметник евоцира време када је ова музичка струја имала снажан утицај на младе генерације широм Југославије, постајући симбол друштвених промена. Југословенска рокенрол сцена, с почетком у шездесетим и експлозијом у осамдесетим годинама кроз Нови талас, одиграла је кључну улогу у редефинисању младалачког бунта, политичке слободе и уметничке експериментације. Косановић успева да повеже глобални феномен рокенрола са локалним контекстом, рефлектујући на утицај који су музичке иконе попут Дисциплине кичме, Деце Лоших Музичара и Идола имале на културни пејзаж региона.
„Рокенрол Календар“ Горана Косановића је визуелни дневник музичких преокрета и културних револуција које су дефинисале друго половину 20. века. Његова дела су хоммаге не само музичким иконама, већ и трансформативној снази рокенрола, која је прешла границе жанра и постала покретач друштвених и политичких промена. Кроз стилизоване приказе албума, Косановић нас подсећа на то како су ови музички моменти постали културни симболи, истовремено пружајући прилику посетиоцима да преиспитају своје сопствене односе према музици, уметности и времену када је рокенрол обликовао свет.
Изложба оживљава осећај носталгије, али и интелектуалну радозналост, стварајући простор за нова промишљања о рокенролу као уметничком, социјалном и културном феномену. Косановићева уметност, иако минималистичка, носи дубоку симболику, евоцирајући сложене слојеве историје рока и његовог глобалног и локалног утицаја.
Вреди напоменути да Косановић има рубрику “Рокенрол календар” на порталу РТСа у којој већ годину дана црта и пише о рокенролу. С обзиром да је урадио подкаст “Рокенрол календар” у коме се бави историјом домаћег рокенрола, онда је изложба логичан наставак целога пројекта.
РТС Клуб, од 18. до 30. новембра 2024.
Коментари