уторак, 12.04.2022, 20:00 -> 20:08
Извор: РТС
Šta je startap i kako od ideje napraviti uspešnu firmu
Koliko su startapovi prilika za pojedince, a koliko za srpsku privredu i da li je Srbija idealno mesto za nove male kompanije. Naši startapovi su podigli 23 miliona evra investicija i to pokazuje da je ovo jak sektor, i u njih su investirali strani fondovi, rekla je Nataša Škrbić iz inicijative "Digitalna Srbija".
Kada pomenemo startap, najčešće pomislimo na firme koje su osnovali mladi ljudi, za koje niko nije čuo dok se nisu obogatili, ali u životu nije sve baš tako bajkovito.
Nataša Škrbić, programska direktorka za oblast startap ekosistema u inicijativi "Digitalna Srbija" objasnila je gostujući u Jutarnjem programu da startap podrazumeva mladu, novoosnovanu, inovativnu kompaniju koja može mnogo da raste, a kao takva je prepoznata u našem pravnom sistemu.
"To je relativno nov pojam. S obzirom na to da je prošle godine doneta strategija za razvoj startap sistema i u okviru te strategije predviđeno je da se oni prepoznaju zakonom", navela je Škrbićeva.
Prema njenim rečima, startapovi u početku rade nešto inovativno, ali mogu da rade i nešto što inače radimo samo na bolji način.
Navela je primer dopisivanja porukama, za šta nam je bio potreban kredit, a onda je Vajber napravio da možemo preko interneta da se dopisujemo.
"Oni nisu izmislili ništa novo suštinski, ali jesu inovirali i poboljšali taj proces. Sve što doprinosi našem životu i poslu, da bude brže i efikasnije može da se smatra startapom", navela je Škrbićeva.
Dodala je da se inicijativa "Digitalna Srbija" bavi promocijom, ali ima i specifične programe poput programa "Preduzmi ideju", koja ima za cilj kreiranje multidisciplinarnih timova, a inicijativa pokušava da kreira što bolji ekosistem za startapove.
Napomenula je da podržavaju i svaki individualni startap, a imaju i grupu Poslovnih anđela koji ulažu u startape koji su u veoma ranim fazama.
"Istraživanje sprovedeno u okviru projekta Preduzmi ideju koje je sprovedeno sada, ali i pre nekoliko godina, pokazalo nam je da imamo razloge za optimizam. U Srbiji u 90 posto slučajeva rad na startapu je timski rad, obično su to osobe koje već imaju iskustva u određenoj oblasti sa 36, 37 godina i počinju da rade sopstveni posao", istakla je Škrbićeva.
Kako je napomenula, u 25 odsto slučajeva startapove su pokrenule žene, što je više od evropskog proseka.
"Imamo podatak da se 80 posto kompanija registrovalo od 2019. godina. Startapovi su u krizi mogli da se snađu. U Srbiji imamo oko 400 startapova", rekla je.
Dodala je da je Srbija prepoznata u svetkim izveštajima po proizvodnji igara. "Naši startapovi su podigli 23 miliona evra investicija i to pokazuje da je ovo jak sektor. I u njih su investirali strani fondovi", objasnila je.
Preporučila je da svi koji imaju ideju i žele da započnu biznis mogu da pogledaju startap portal, gde mogu naći kome da se obrate u bilo kojoj fazi startapa.
Odgovarajući na pitanje da li je poželjnije da jedna osoba krene u startap ili više njih, Škrbićeva je rekla da ideja možda kreće od jedne osobe, ali tim je neophodan, i potrebno je da se pronađu saborci za projekat.
Коментари