уторак, 10.01.2023, 19:30 -> 20:55
Извор: РТС
Novi Sad dobija tri mosta, zašto ekolozi protestuju
Uz sadašnja tri mosta, Novi Sad bi u naredne tri godine trebalo da dobije još tri. To će koštati ukupno 360 miliona evra, rečeno je na prezentaciji projekata. Međutim, u prvom planu je bio uticaj gradnje na životnu sredinu, jer su već i pripremni radovi za jedan od mostova izazvali proteste ekologa.
Najdalje je odmakla gradnja mosta na trasi Fruškogorskog koridora, koji će spojiti Petrovaradin sa Kaćkom obalom. Biće dug 1,7 kilometara i širok 28 metara.
"Ne postoji bolji i ekološkiji projekat od Fruškogorskog koridora. Svi to znate, vi što živite ovde. Znate kako izgleda Irig, znate kako izgleda saobraćaj preko Fruške gore", rekao je ministar građevinarstva Goran Vesić.
Najzanimljiviji od tri buduća mosta je onaj u produžetku Bulevara oslobođenja. Za njega ekolozi mesecima traže na uvid projekat i procenu uticaja na životnu sredinu, jer taj most još nema građevinsku dozvolu.
"Mi imamo privremene građevinske dozvole za izvođenje pripremnih radova, za koje imamo, da kažemo, odluku nadležnih državnih organa da nije potrebna studija uticaja. Studija uticaja na životnu sredinu je potrebna u izvođenju trajnih radova na izgradnji mosta", pojašnjava direktor "Koridora Srbije" Aleksandar Antić.
Sara Pavkov iz Ministarstva zaštite životne sredine napominje da "Koridori" imaju rok od godinu dana da dostave studiju o proceni uticaja. "Ista je dostavljena Ministarstvu životne sredine prošle nedelje", rekla je Sara Pavkov.
Stručnjaci Regulatornog instituta za životnu sredinu tvrde da i pripremni radovi moraju biti obuhvaćeni tom studijom.
Revitalizacija ekološkog koridora
A nadležni su prvi put predstavili rešenje revitalizacije ekološkog koridora kod mosta, jer država Ribarsko ostrvo štiti kao spomenik prirode.
"Sadimo domaće autohtone vrste drveća i žbunja. Po našoj proceni, negde od 10.000 do 20.000 sadnica na celom prostoru. Unapređujemo stanište za ptice, vodozemce i gmizavce i insekte", ukazuje Saša Orlović, direktor Instituta za nizijsko šumarstvo i životnu sredinu.
Smanjenje gužve u saobraćaju
Gradnjom mostova, kažu stručnjaci, smanjiće se gužve u saobraćaju i emisija štetnih gasova, a teretni saobraćaj biće zabranjen u gradu.
"Taj saobraćaj će praktično kompletno biti izmešten na trasu Fruškogorskog koridora i biće apsolutno bezbedniji uslovi odvijanja saobraćaja", navodi profesor Fakulteta tehničkih nauka Novi Sad Vuk Bogdanović.
Tada će se stvoriti i uslovi da se ostvari dugogodišnji san Novosađana da se barokno podgrađe tvrđave pretvori u pešačku zonu, uz još jedan most koji će biti izgrađen sa stubovima srušenog železničkog mosta Franca Jozefa, dužine 450 i širine 12 metara. Biće pešačko-biciklistički i ulaziće u tunel, iz kojeg će se liftom penjati na tvrđavu.
Коментари