Читај ми!

Najveći broj poginulih moticiklista u poslednjih pet godina, za tri dana stradala četiri vozača

Broj poginulih vozača motocikala u julu ove godine najveći je u poslednjih pet godina, a samo za tri dana poginula su četiri vozača. I za prvih nekoliko dana avgusta, u Beogradu je bilo već nekoliko saobraćajnih udesa u kojima su motociklisti teže povređeni. U letnjim mesecima svaki treći bolnički krevet zauzima osoba povređena kao učesnik u saobraćaju. Predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista Vladimir Jevtić kaže za RTS da su crne tačke raskrsnice i ističe značaj treniniga bezbedne vožnje.

Vladimir Jevtić upozorava da je, prema najnovijim podacima, ove godine dosad je poginulo 34 motociklista a 798 ih je povređeno.

"To je veliko povećanje u odnosu na 2020. – 30 do 40 odsto", kaže Jevtić za RTS.

Ističe da je suština da motociklisti i ostali učesnici u saoobraćaju imaju u vidu da vozači dvotočkaša imaju 20 puta veću mogućnost da budu povređeni u udesu od vozača automobila i da se pri 45 odsto padova sa motocikala beleže teške telesne povrede.

Nesreće se najčešće dešavaju (ove godine 610) između motocikliste i vozača automobila i to na raskrsnicama.

Značaj koncentracije i korišćenja migavca

Jevtić apeluje na vozače automobila da da pogledaju levo i desno i da budu fokusirani na put, budući da mozak ukoliko razmišlja o drugim stvarima neće uočiti taj jedan far, koliko dvotočkaši inače i imaju i da obavezno koriste pokazivače pravca.

Kako navodi, prestrojavanje u susednu traku često se radi bez migavca, pa može doći do teških posledica.

"Čak i kad ne dođe do kontakta automobila i motocikla, vozač dvotočkaša u izbegavanju sudara može da padne i zadobije ozbiljne povrede", kaže Jevtić.

Ponovo apeluje na vozače automobila da ne koristite mobilne telefone u vožnji, budući da tada pažnja pada za 50 odsto.

Prema njegovim rečima, problem sa motociklistima je nasilnička vožnja i provlačenje između vozila.

Prema istraživanju Asocijacije, vozači sportskih motocikala kod kojih je rizik stradanja šest do deset puta veći u odnosu na one koji biraju komercijalne dvotočkaše, beleži se sto odsto kršenja ograničenja brzine u noćnim satima, kao u naseljenom mestu tokom dana.

Apeluje na mlade motocikliste da ne biraju sportske mašine, kao prvi motocikl.

Nema kompromisa sa zaštitnom opremom

Ukazuje da se leti mnogo greši kada je reč o opremi - iako je vrućina ne može se voziti u majci, šortsu i papučama, jer su poseledica nesreća u tim slučajevima izuzetno teške.

Sa opremom nema kompromisa, napominje Jevtić.

Potrebna je kaciga koja štiti glavu u celosti (ful fejs), (povrede brade i vilice), posebne pantalone (osam do deset padova su povrede nogu, tkiva i kostiju) i cipele (zbog teških povreda stopala) kao i odgovarajuća jakna.

Govoreći o električnim motociklima, Jevtić očekuje se da će oko 60 odsto mašina sa motorima na unutrašnje sagorevanje u sledećećih pet godina preći na električni pogon.

Pošto su elektromotori bešumni, Jevtić ističe da je važno pravilno pozcioniranje motociklista kako bi ih vozači automibila uočili kao i korišćenje floroscentnih prsluka i sirene.

"Na treniinzima bezbedne vožnje učimo motociliste da ispravljaju tuđe greške kako da ne dođe do nezgode - treba korosititi sirenu u kritičnim situacijama jer je većina nesreća tipa 'nisam te video, otkud ti tu'", ukazuje Jevtić.

Dodaje da postoji i mogućnost da ti motocikli veštački proizvode zvuk i da za to već postoje inicijative. 

Prema njegovim rečima, neophodno jer mirno i staloženo postupati u saobraćaju, agresija je veliki problem kada krene lučenje adrenalina i kortizola u krvi i pažnja više nije na bezbednoj vožnji.

Problemi na tehničkim pregledima trening bezbedne vožnje

Jevtić navodi da i motociklisti imaju velikih problema kada dovedu svoje dvotočkaše na tehnički pregled.

Prema Pravilniku, moraju da imaju komplet prve pomoći, a nemaju gde da ga stave, skidaju im se nosači kofera i dopunska svetla koja im pomažu da budu uočljiviji u saobraćaju, kaže Jevtić.

"Predložili smo zakonodavcu da se reše ti problemi kako motocikli ne bi padali na tehničkom pregledu zbog stvari koje su važne za bezbednost u saobraćaju, naglašava Jevtić.

Jevtić napominje da se smart moto-treningom za samo jedan dan menja iskustvo od tri do sedam godina vožnje.

Dodaje da se na treningu uči i prvilan izbor motocikla i zaštitne opreme i da se dobija dopunska obuka za bolje reagovanje u rizičnim situacijama za koje imate samo tri sekunde.

"Svi zaniteresovani za trening mogu da se prijave preko sajta Asocijacije za bezbednost motociklista, a obuka za vozače početnike je besplatna", zaključuje Jevtić.

среда, 26. март 2025.
11° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса