"Mig 21" – "balalajka" koja je odsvirala 24 rekorda

"Mig 21" sapada među najčuvenije lovačke avione na svetu posle Drugog svetskog rata. Učestvovao je u brojnim sukobima. Leti u različitim varijantama još od pedesetih godina prošlog veka, a u Jugoslaviju su prvi primerci stigli početkom šezdesetih. Dugo je bio okosnica RVJ. Model koji se srušio u rejonu sela Brasine bio je dvosed koji je remontovan i trebalo je da leti do 2026. godine.

"Mig 21" je jedan od legendarnih lovačkih aviona koji i danas izaziva veliku pažnju kada se pojavi na nebu. 

Prototip je prvi put poleteo sredinom pedesetih godina prošlog veka. Od tada mnogi su se zaljubili u "balalajku", kako su ga često zvali zbog izgleda sličnog ruskom instrumentu.

Muzika "balalajke" opila je mnoge već od samog početka. Ako instalirate jednu od najčuvenijih igrica na mobilnim telefonima koje simuliraju borbe u vazduhu "Er kombat", počinjete upravo sa "migom 21" (NATO klasifikacija Fishbed).

Zašto? Taj je "veteran" korišćen u brojnim sukobima tokom istorije i veoma je popularan među ljubiteljima avijacije. 

Avion je bio veoma jednostavan za održavanje. Egipćani su npr. u arapsko-izraelskom ratu 1967. godine svoje "migove 21" naoružavali i dopunjavali gorivom za svega sedam minuta.

Sjajne trenutke doživaljava tokom vijetnamskog rata, kada se pokazao kao veoma opasan protivnik američkim F-4 "fantomima".

Možda najsvežiji primer upotrebe "miga 21" bio je u sukobu u Siriji, mada su sirijski avioni bili podržani modernijim ruskim letelicama.  

I danas u upotrebi 

I dok je početak, kao i u mnogim pričama, bio sjajan, njegovi konstruktori verovantno nisu ni slutili da će motori "miga 21" grmeti i dan-danas, i to u aktivnoj upotrebi u nekim ratnim vazduhoplovstvima.

Po licenci je pravljen u Čehoslovačkoj, Indiji i Kini. Procenjuje se da je ukupno, u svim varijantama, napravljeno više od 10.000 primeraka "miga 21", što ga čini najproizvođenijim lovačkim avionom na svetu posle Drugog svetskog rata. 

Takođe, rekorder je i po dužini trajanja serijske proizvodnje – od 1959. do 1985. godine. Koristio se u više od 50 država, a u penziju je ispratio mnoge savremenike. 

Prema podacima Muzeja vazduhoplovstva, avioni "mig 21" postavili su 24 svetska rekorda.

"Mig 21" je lovački avion druge generacije. Postoji mnogo verzija ove letelice, tako da variraju i tehničke karakteristike.

U Jugoslaviju stigao početkom šezdesetih 

Dugogodišnji korisnik ovih aviona bila je Jugoslavija. Prvi "migovi 21" uvedeni su u naoružanje Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva 1962. godine (prva od ukupno 41 letelice "mig 21F-13" upisan je u registar 14. septembra).

Vremenom su nabaljane savremenije varijante, a "mig 21" je dugo bio okosnica domaćeg ratnog vazduhoplovstva (uvedeno je u operativnu upotrebu 216 aviona u različitim varijantama).

Danas se ispred Muzeja vazduholovstva u Surčinu može videti izviđačka varijanta – jednosed "mig 21R". Takođe, jedan model "miga 21" postavljen je i na ulazu vojnog aerodroma u Batajnici.

Prema podacima sa sajta Vojske Srbije, u naoružanju si danas "mig 21BIS" i "mig 21UM". Druga varijante je dvosed, namenjen za obuku.

Međutim, ti avioni ne lete i o njima se ne zna mnogo. Poznato je da je Ratno vazduhoplovstvo od 2015. godine koristilo samo tri dvoseda, od kojih je sa jednog potpuno skinuto naoružanje.

Ali i oni su ubrzo prestali da lete, sve do ove godine, kada su mediji preneli da "dvogrba kamila" (tako je popularno nazvana verzija dvoseda) ponovo leti.

Za šta je Srbija koristila "mig 21" dvosed

Reč je o najmlađem modelu sa evidencijskim brojem 16185. Upravo taj broj je viđen na repu aviona koji se srušio u selu Brasini.

Avion je posle remonta trebalo da leti do 2026. godine. Prema saopštenju Ministarstva odbrane, avion je pre poletanja pregledan u skladu sa svim procedurama, i kostatovano je da je ispravan i spreman za let. Istraga će utvrditi šta je uzrok pada, a nažalost, poginula su oba pilota.

Bitno je napomenuti da je "mig 21" avion druge generacije, i da je zastareo u poređenju sa savremenim borbenim avionima (brigu o srpskom nebu danas vode dvomotorni lovci "mig 29" koji su remontovani i kojima su produženi resursi).

Ipak, dvosedi su zgodni za obuku pilota, naročito kao stepenica ka "migu 29". Takođe, u nekim scenarijama mogli su da simuliraju protivnika u vežbama vazdušnih borbi.

Šta znamo današnjem udesu? 

Formirana je komisija koja će istražiti uzroke pada aviona "mig 21" Vojske Srbije u rejonu sela Brasine. Šta se može za sada pouzdano znati?

– Avion je pao u 9.10. Meštani svedoče da je u jednom trenutku leteo veoma nisko i da se "borio" i okretao. 

– Poginula su oba pilota: major Dejan Krsnik i kapetan prve klase Zvonko Vasiljević iz 101. lovačko-avijacijske eskadrile 204. vazduhoplovne brigade RViPVO Vojske Srbije.

– "Mig 21" bio je na izvršenju redovnog letačkog zadatka.

– Pre poletanja je pregledan i konstatovano je da je ispravan i spreman za let, saopštilo je Ministarstvo odbrane. 

– Povređen je i meštanin u čije je dvorište avion pao.

недеља, 30. март 2025.
13° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом