Читај ми!

Убер папири, шест кључних ствари у политичко-технолошком скандалу

Убер папири, огромна количина докумената процурила је до британског Гардијана и показује везу, како пише британски лист, између технолошког гиганта који је покушавао да наметне гиг модел пословања и политичара у 40 земаља од 2013. до 2017. године. Гардијан преноси да се према подацима види како је Убер покушао да обезбеди подршку дискретним удварањем премијерима, председницима, милијардерима, олигарсима и медијским могулима.

Шта су Убер папири

Убер папири представљају 124.000 поверљивих докумената технолошке компаније које је објавио британски Гардијан. Подаци откривају, наводи лист, како је Убер кршио закон, преварио полицију, користио насиље над возачима и тајно лобирао код влада широм света.

Документи садрже електронске поруке, ај-месиџ и Вотсап поруке између највиших руководилаца гиганта Силицијумске долине, као и белешкe, презентације, брифинг папире и фактуре.

Како се наводи, у документима се детаљно види да је ова компанија добијала велику помоћ од светских лидера као што су актуелни француски председник Емануел Макрон и бивша комесарка Европске уније Нели Крос. 

Фајлови покривају 40 земаља и обухватају период од 2013. до 2017. године, период у коме је Убер прешао од стартапа до глобалног гиганта.

Како преноси Гардијан, подаци показују како је Убер покушао да обезбеди подршку дискретним удварањем премијерима, председницима, милијардерима, олигарсима и медијским могулима. 

Ко је извор

Марк Мaкган, бивши главни лобиста Убера у Европи, на Блиском истоку и у Африци.

Макган је рекао да је одлучио да проговори зато што верује да су Уберови виши руководиоци свесно прекршили законе у десетинама земаља и "продали људима лаж" о економским користима за возаче гиг-економског модела те компаније.

Он је признао да је био део водећег тима Убера у то време и да није без кривице. Истакао је да је делимично мотивисан кајањем.

"Жао ми је што сам део групе људи која је кривила чињенице да би стекла поверење возача, потрошача и политичких елита. Требало је да покажем више здравог разума и да се потрудим да зауставим лудило. Моја је дужност да проговорим и помогнем владама и парламентарцима да исправе неке фундаменталне грешке. Морално, нисам имао избора по том питању", казао је Макган. 

Ко се помиње у Убер папирима

Убер папири показују да је француски председник Емануел Макрон био у контакту са оснивачем Убера Тревисом Калаником, да је бивша комесарка ЕУ Нели Крос тајно лобирала за технолошког гиганта, али и да је компанија покушала да лобира и код тадашњег потпредседника САД Џозефа Бајдена и садашњег немачког канцелара Олафа Шолца, тада градоначелника Хамбурга.

Поред састанка са Бајденом у Давосу, руководиоци Убера сусрели су се лицем у лице и са ирским премијером, Ендом Кенијем, израелским премијером Бењамином Нетанјахуом и Џорџом Озборном, тадашњим министром Велике Британије. У белешци са састанка Озборн је приказан као "снажан заговорник", наводи лист. 

Гардијан пише да је на нивоу ЕУ, Убер имао 70 састанака на највишим нивоима у Европској комисији, укључујући 24 са комесарима од краја новембра 2014. године и да је реч само о састанцима за које се зна.

Поред контакта тадашњег француског министра економије Емануела Макрона и његовог тима са Убером и незваничних састанака које је компанија имала са разним министрима Велике Британије, Убер је, наводи лист, предуго уживао привилегован и често приватни приступ доносиоцима одлука.

Како се наводи, Убер је у покушају да угуши жестоку реакцију на компанију и придобије измене закона о таксију и раду, планирао да потроши 90 милиона долара у 2016. на лобирање и односе са јавношћу.

Стратегија компаније била је усмерена на "прескакање" градоначелника и надлежних за саобраћај и "куцање на врата" центара власти.

Гардијан наводи и да је технолошки гигант платио истакнутим професорима у Европи и САД стотине хиљада долара за израду извештаја који би могли да се користе као део кампање лобирања.

Користећи технике уобичајене у политичким кампањама, Убер је, истиче Гардијан, циљао професоре како би му помогли да изгради позитиван наратив, односно да је створио добро плаћене послове које су возачи волели, испоручио јефтин превоз потрошачима и повећао продуктивност.

Извештаји су наручени док се Убер борио са регулаторима у кључним градовима широм света. Један француски професор тражио је консултантску накнаду од 100.000 евра за извештај.

Убер је имао и велику подршку медија у којима је приказиван као модерна компанија којој се одупиру "превазиђени таксисти". 

Подстицање контрапротеста и "грљење хаоса"

Како је Убер лансиран широм Индије, Калаников највиши извршни директор у Азији позвао је менаџере да се усредсреде на подстицање раста, чак и када "пожар гори".

"Знајте да је ово нормалан део Уберовог пословања. Пригрлите хаос. То значи да радите нешто значајно", рекао је извршни директор Убера у Азији.

Чинило се да је Каланик применио то у пракси у јануару 2016. године, када су покушаји компаније да преокрену тржишта у Европи довели до протеста таксиста који су се плашили за  егзистенцију у Белгији, Шпанији, Италији и Француској.

Усред штрајкова таксија и нереда у Паризу, Каланик је наредио француским руководиоцима да охрабре возаче Убера да организују контрапротест масовном грађанском непослушношћу.

Упозорен да то ризикује да возаче Убера доведе у опасност од напада "екстремно десних насилника" који су се инфилтрирали на такси протесте и Каланик је, изгледа, преноси Гардијан позвао тим да настави даље.

"Мислим да је вредно тога. Насиље гарантује успех. А овим момцима се мора одупрети, зар не? Сложио сам се да се мора размислити о правом месту и времену", рекао је Калиник.

Одлука да се возачи Убера пошаљу на протесте, упркос ризицима, била је у складу са оним што је један виши извршни директор рекао за Гардијан да је стратегија "наоружавање" возача и искоришћавање насиља над њима како би "контроверза остала горућа".

То је био рецепт који је, како сугеришу мејлови који су процурили, поновљен у Италији, Белгији, Шпанији, Швајцарској и Холандији.

Како је Убер одговорио 

Уберова виша потпредседница за јавне послове, Џил Хејзелбејкер изјавила је да та компанија није и неће да тражи изговоре за прошло понашање које очигледно није у складу са садашњим вредностима Убера.

"Уместо тога, тражимо од јавности да нас оцени по ономе што смо урадили у последњих пет година и шта ћемо радити у годинама које долазе. Убер је сада једна од највећих платформи за рад на свету и саставни део свакодневног живота за преко сто милиона људи. Прешли смо из ере конфронтације у еру сарадње, показујући спремност да седнемо за сто и пронађемо заједнички језик са бившим противницима, укључујући синдикате и такси компаније", казала је Хејзелбејкерова.

Истиче да је компанија прошла кроз регулацију у више од 10.000 градова широм света, радећи са свим нивоима власти на побољшању живота оних који користе платформу. 

У одвојеној изјави, портпарол Тревиса Каланика рекао је да Каланик "никада није одобрио било какве акције или програме који би ометали правду у било којој земљи".

"Никада није сугерисао да би Убер требало да искористи насиље на рачун безбедности возача. Свака оптужба да је господин Каланик режирао, учествовао или био умешан у било коју од ових активности је потпуно лажна", истакао је Калаников портпарол.

Зашто је Убер лобирао 

Убер је лобирао код влада како би заштитио пословни модел.

Тај модел се ослања на приватизацију профита и социјализацију ризика, а ти "ризици" укључују одговорност за права радника при запошљавању.

Већ је било покушаја да се тај гиг пословни модел регулише.

Прошле године, Врховни суд Велике Британије је пресудио да су Уберови возачи били "радници", а не "самозапослени".

У наредним месецима посланици Европског парламента разматраће предлог за регулисање права радника за Убер и друге сличне платформе. 

субота, 16. новембар 2024.
4° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње