субота, 16.01.2021, 06:00 -> 06:01
Извор: РТС
Аутор: Сања Лучић
Рођен је "Стелантис" – четврти највећи произвођач аутомобила на свету
Након месеци преговарања и комплексних промена, групе "Фијат Крајслер аутомобили" и "Пежо-Ситроен", данас постају јединствена велика аутомобилска група под именом "Стелантис". У уторак, 19. јануара, на онлајн конференцији за штампу, група ће прославити овај изузетно важан догађај за историју аутомобилске индустрије.
"Стелантис", од латинског "stello", осветљен звездама, име је које су две аутомобилске групе "Фијат Крајслер аутомобили" (ФЦА) и Пежо-Ситроен (ПСА) изабрале не би ли на јасан и једноставан начин резимирали амбициозно спајање легендарних марки аутомобила са снажним корпоративним културама које су удруживањем покренуле процес стварања једног од нових лидера у наредној ери мобилности.
"Латинско порекло имена одају почаст дугој и важној историји две оснивачке компаније док евокација астрономије подсећа на дух оптимизма, енергије и иновације која је база овог уједињења које ће променити аутомобилски сектор", може се прочитати у удруженој изјави за штампу обе аутомобилске куће.
Са више од осам милиона продатих аутомобила, 400.000 запослених и зарадом од преко 180 милијарди евра, "Стелантис" постаје четврти највећи произвођач аутомобила на свету након "Волксвагена", "Тојоте" и групе "Рено - Нисан - Мицубиши".
Седиште новог аутомобилског колосала је у Холандији на челу са Карлосом Таваресом, Џон Елканом који ће обављати функцију председника и Робертом Пежоом као подпредседником.
Мајк Манли који је тренутно на челу групе ФЦА биће задужен за америчко тржиште.
Поводом уједињења Џон Елкан, председник ФЦА је изјавио да је "ово само још један храбар корак напред на нашем путу".
Циљ "Стелантиса" и подела 50/50, мада предњаче Французи
Циљ "Стелантиса" је да уједине know-how и ресурсе не би ли на тај начин нашли заједничка решења за еколошки орјентисану мобилност у наредним деценијама.
Наиме, управо будућност кретања и начин коришћења аутомобила, аутономно кретање возила и прелазак на хибридне и електричне аутомобиле 14 марки које су део две групе јесте оно на чему ће "Стелантис" интензивно радити.
Марке које уједињује су међусобно врло различите попут "Џипа", "Алфа Ромеа", "Масератија", "Фијата", "Пежоа", "Ситроена", "Опела" и које неће променити име.
Наиме "Стелантис" представља групу са поделом 50/50 и име ће се користити само на нивоу Групе, те га ниједан аутомобил неће носити, а иако ће "Стелантис" имати сопствени лого то неће ни на један начин утицати на имена и постојећи лого на аутомобилима.
Снага ове групе огледа се у чињеници да поседује разне типове аутомобила од сити-кар преко премијум модела, спортских аутомобила као и џипова, комерцијалних лаких аутомобила као и оних за превоз особа и ствари.
Главни акционари групе су "Еxор", иза кога стоји породица Ањели, на челу са Џоном Елканом који је унук славног Ђани Ањелија и који је био главни акционар у ФЦА и која ће имати 14,4 одсто квота "Стелантиса", затим фамилија "Пежо" преко две компаније ЕПФ и ФФП са 7,2 одсто, БПИ (Banque Publique d'Investissement) тј. Инвестициона банка француске Владе са 6,2 одсто и на крају кинеска аутомобилска кућа "Донгфенг".
Иначе, кинеско тржиште је један од циљева "Стелантиса".
Уколико се узме у обзир и чињеница да је Карлос Таварес био председник ПСА, а сада ће бити на челу читаве групе. Италијани, али и остатак света, имају утисак да ипак на овај начин предњаче Французи.
Шта ће бити са фабрикама?
Иако су италијански синдикати изразили забринутост да ће настанак нове групе довести до промена те можда и губитка посла одређеног броја запослених у Италији, у обавештењу које је издала Група пре неколико дана, како преносе медији, може се прочитати да ниједна фабрика неће бити затворена.
Наиме, Група гарантује да ово уједињење неће довести до затварања фабрика као последица стварања "Стелантиса".
Италијански министар за економски развој Стефано Патуанели и француски министар економије Бруно ле Мер издали су заједничко саопштење у коме су изјавили да ће "обе владе, како италијанска тако и француска, обратити велику пажњу на улогу коју ће имати Стелантис када је у питању запосленост у Италији и Француској".
Ипак, италијански синдикати су изразили и забринутост и због чињенице да је француска влада акционар са 6,2 одсто учешћа у "Стелантису", док је италијанска влада изабрала да не буде део тога.
"Иако ова операција уједињења ФЦА и ПСА јесте од националног интереса са индустријске тачке гледишта као и оне која се односи на запосленост", изјавио је за дневни лист Република, заменик министра економије Антонио Мисијани.
Економист пише да је један од циљева Тавареса који ће бити на челу Групе тај да освежи "Фијат" који је један од најслабијих карика.
Таварес је врло цењен и сматра се за једног од најбољих менаджера у светској аутомобилској индустрији управо из разлога што је у стању да опорави марке којима лошије иде попут "Опела" који је 2017. купљен од стране ПСА када је био у дубокој кризи.
Данас, после врло кратког времена "Опел" је поново марка која остварује профит али у тој операцији је Таварес дао отказ трећини руководилаца компаније.
Вол стрит џорнал је истакао лошу производњу фабрика ФЦА од којих се многе налазе баш у Италији као један од највећих проблема са којима ће се суочити "Стелантис".
Опет, као што смо рекли и ФЦА и ПСА су гарантовали да неће затворити ни једну фабрику.
Шта кажу експерти?
Италијански лист Коријере дела Сера је затражио мишљења два експерта аутомобилске индустрије, професора Фабијана Скивардија са Луис универзитета где предаје економију, те Тедоро Лија из Automotive & Mobility lead у Accenture Europe.
У анализи за дневни лист оба експерта су се сложила да је ово уједињење било потребно и неминовно.
"Ове две компаније нису слабе чак и ако их појединачно посматрамо. Но, уједињене ће знати како на најбољи начин да се суоче са глобалним изазовима са којима ће се сусрести у блиској будућности. Вредност ове операције огледа се у томе што ћемо бити сведоци великих инвестиција: новца али и трансформација рада компанија уз нове таленте и њихов начин пословања".
Теодоро Лијо додаје: "Још један позитиван ефекат је тај што ће на овај начин Европа и самим тим и Италија поново да буду у центру светске аутомобилске сцене, јер подсетимо се да је приход групе ФЦА стизао највише из Северне Америке, док је у Европи био слаб и за кратко време то би постало проблем.
Сада је дошло до равнотеже и Стелантис постаје глобални играч, не италијански, амерички као ни француски".
Професор Скиварди одговара и на питања о будућности фабрика: "Могуће је да ће група доћи до закључка да има превише фабрика и баш у томе јесте и изазов за читаву земљу не би ли учинила све да италијанске фабрике постану квалитетније и ефикасније што би осигурало њигов опстанак као и задржавање радних места.
Но, ако Италија не буде знала како да пружи помоћ онима који раде у фабрикама лако је помислити да ће једна мултинационална компанија чији је циљ да има што бољу продуктивну мрежу одбацити све оне који нису на висини задатка."
На питање које су новинари пре неколико месеци поставили Карлосу Таваресу у вези са тим да ли је 14 марки аутомобила превише, он је одговорио да сваки од њих има своју историју и нешто што их чини посебнима.
Међутим, десила се епидемија те велика криза у свим секторима, па и у аутомобилском и одређени експерти инсистирају на томе да ће Група у будућности морати да донесе одлуке о инвестицијама које ће бити потребно концентрисати само на одређени број марки нарочито када се ради о луксузним аутомобилима.
Са друге стране, они такође подсећају на то да "Фијат" има одређене фабрике које врло слабо послују.
Стопа активности седам фабрика у Италији је мања од 60 одсто док је што се фабрике у Крагујевцу тиче још нижа.
Наиме, фабрика која производи 500Л резултира као једна од оних које најмање послују.
И мада су ФЦА и ПСА пре закључења уговора о уједињењу гарантовале да се неће затворити ниједна фабрика пред Таварисом је велики посао.
Чак и ако би смањење продаје довело до кризе која би могла да оправда тешке одлуке, Италија је гарантовала позајмицу од 6,3 милијарде евра ФЦА тражећи од њих да гарантују да неће бити отпуштања људи.
Бернард Жулијен са Универзитета у Бордоу је изјавио: "Ово је одлично обављен посао, али не видим како ће Карлос Таварес успети да одржи своја обећања и неће дотаћи ниједну марку и ниједну фабрику".
Да ли ће опстати фабрика у Крагујевцу?
Познати "Фијат 500Л" који се производи у "Фијат-Крајслеровој" фабрици у Крагујевцу изаћи ће из производње до краја 2021. године.
Производња овог модела започета је 2012. године, а већ неко време продаја ове марке је у благом паду у читавом свету.
Наиме, оваква врста аутомобила је нешто што клијенти све мање траже оријентишући се на crossovere и СУВ.
У Сједињеним Америчким Државама овај аутомобил се не продаје од краја 2020. године као ни "Фијат 124 Спајдер".
За сада се још увек не зна шта ће се десити са производњом у Крагујевцу обзиром на предвиђање да ће "Фијат 500Л" престати да се продаје у остатку света до краја 2021.
Оно о чему се већ дуже време прича јесте да ће се производити нова марка која ће највероватније бити СУВ, баш како захтева интернационална клијентела.
Оливер Франсоа, број један за "Фијат" изјавио је да ће наредних година "Фијат 500X" и "500Л" бити замењене једним моделом који ће бити баш СУВ нешто већи од "Фијата 500X", али са дизајном који ће бити сличнији crossover-у.
Овај мистериозни модел о коме се још увек јако мало зна би могао да почне да се производи од 2022. под именом Фијат 500XЛ.
У Крагујевцу је 2019. године произведено 40.000 аутомобила, 20.000 мање него у 2018. години, док је тренутно искоришћено само 10 одсто капацитета српске фабрике.
ФЦА је дефинисао најновију етапу плана 2018-2022. у којој је предвиђена инвестиција од 45 милијарди евра, од чега девет милијарди иде на иновације у области електричних аутомобила, те 170 евра фабрици у Пољској у којој ће се производити део хибридних и електричних кола.
Крагујевац је и даље мистерија иако се све чешће прича о СУВ-у који би требало да се производи баш у тој фабрици, но и даље нема званичних информација које се очекују у току године од "Стелантиса".
Коментари