Читај ми!

Брнабић: Циљ повезати Србију модерним пругама са регионом и ЕУ

Премијерка Ана Брнабић рекла је на отварању Западнобалканског железничког самита на станици Прокоп да су у Србији планирани железнички пројекти вредни више од шест милијарди евра, као и да је циљ да Србија комплетно модернизује железнички саобраћај и да се пругама повеже са свим земљама у региону и са Европском унијом.

Доласком воза Connecting Europe Express у железничку станицу Прокоп у Београду, званично је отворен "Западнобалкански железнички самит 2021", на којем ће говорити државни, регионални и европски званичници, као и стручњаци из области железничког саобраћаја.

Самит организују Транспортна заједница, Европска инвестициона банка и Европска банка за обнову и развој, а домаћин је Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

Организован је са циљем да се унапреде регионалне и европске саобраћајне политике и допринесе безбеднијем, боље повезаном и одрживом железничком саобраћају. Током самита биће потписана и декларација о посвећености железници.

Воз су дочекали и обишли премијерка Ана Брнабић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић и заменик главног директора за Сектор мобилности и саобраћај у Европској комисији Маја Бакран Марчић.

Connecting Europe Expresstrain је покренула ЕУ у оквиру обележавања Европске године железнице 2021.

"Железнички саобраћај, поред воденог, најзеленији вид транспорта"

Премијерка Ана Брнабић је истакла да је Србија од 2014. године у реконструкцију и модернизацију пруга и набавку возова уложила више од шестсто милиона евра.

Брнабићева је пожелела добродошлицу партнерима из Европске комисије, Транспортне заједнице, као и представницима Европске инвестиционе банке (ЕИБ) и Европске банке за обнову и развој (ЕБРД), као и другима из Европске уније, који, како је рекла, помажу Србији на изазовном и амбициозном путу ка потпуној реконструкцији и унапређењу железнице.

Подсетила је да је 2021. година железнице у ЕУ, као и да је година железнице и у Србији, али и година Зелене агенде.

"Ова два циља иду руку под руку, железнички саобраћај је, поред воденог, најзеленији вид транспорта", нагласила је Брнабићева.

Захвалила је Европској унији на помоћи и томе што је Србија преко Транспортне заједнице постала део трансевропске железничке мреже и ЕУ и пре формалног чланства у ЕУ.

Када је реч о најављеним железничким пројектима у вредности од шест милијарди евра, Брнабићева каже да се тренутно ради на потребној документацији и студијама, уз подршку ЕУ и европских финансијских институција.

Истакла је да је свакако најважнији железнички пројекат брза пруга од Београда до Новог Сада, у коју се улаже више од две милијарде евра.

Премијерка је рекла да ће у железнички Коридор 10 бити уложено око две милијарде евра, уз подршку ЕУ, ЕИБ и ЕБРД и других европских партнера, и то без дела од Ниша до границе са Северном Македонијом.

Нагласила је да су једнако важне и путна и железничка инфраструктура, али да је у претходном периоду приоритет био да се велики градови повежу ауто-путевима.

"Крећемо у изградњу пруга, уз велику подршку и бесповратна средства ЕУ, кроз Инвестициони фонд ЗБ, од чак мислим седамсто милиона евра у железнички Коридор 10 од Београда до Ниша. Ниш постаје велико железничко чвориште. Промениће све то начин на који живимо и биће могуће као у напреднијим земљама ЕУ да живите у једном граду, а да радите у другом", рекла је Брнабићева.

"Регион може да напредује само заједно"

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић истакао је да је 2021. година за Европу "година железнице", додајући да се то поклапа и са плановима Србије, јер се до краја године очекује завршетак брзе пруге Београд – Нови Сад.

У овој години је, истиче, Србија и домаћин Западнобалканског железничког самита на којем ће, наводи, учествовати сви министри инфраструктуре из региона, представници ЕУ и академска заједница.

Нагласио је да је то показатељ да регион може да напредује само заједно и уз подршку европских партнера.

Момировић је навео да се цео регион сагласио да је за отворени Балкан, односно да економија и људи циркулишу лако и слободно.

Указује да на том путу има још проблема због дугих процедура на границама и верује да и то може бити превазиђено уз подршку ЕУ.

Министар је истакао значај железничког саобраћаја, додајући да он доприноси климатској неутралности и енергетској ефикасности.

Министар Момировић је рекао и да су се Србија и остале земље Југоисточне Европе, потписивањем Декларације о посвећености железници, обавезале да ће развијати железнички саобраћај тако да буде бржи, зеленији, одржив и без препрека.

Након потписивања Декларације, Момировић је рекао да она подразумева заједнички рад свих земаља региона, а уз подршку ЕУ, да се уклањају баријере које стоје на путу железничком транспорту.

"Декларација подразумева да јединственим приступом решавамо све проблеме у железничком саобраћају. Пре 30 до 40 година, Европа је била саткана од граница, нисте могли лако да дођете из Француске у Немачку, данас када прелазите из једне у другу земљу, ви границе не осећате. У нашем региону, на пример, од Љубљане до Београда морате да прођете шест граничних процедура", рекао је Момировић.

Нагласио је да се железница сама по себи намеће као "транспортни систем будућности" и да једино железница може да обезбеди одрживу мобилност, енергетску ефикасност, безбедност и климатску неутралност.

"Европска унија спремна да подржи земље Западног Балкана"

Комесар Европске уније за суседску политику и проширење Оливер Вархељи рекао је да је Европска унија спремна да подржи земље Западног Балкана у модернизацији железничког саобраћаја који је, како је истакао, важан за повезивање региона, али и региона са ЕУ.

У видео-поруци на отварању самита који се одржава у Београду, Вархељи је истакао да је кључни програм за инфраструктурни развој региона "Економски инвестициони план за Западни Балкан" од 30 милијарди евра, а који је Европска комисија одобрила региону. Истакао је да је то трећина БДП-а целог региона.

Вархељи је рекао да ће милијарду и по евра бити уложено у развој брзе пруге на Коридору 10 који ће Србију повезати са Бугарском и Грчком, као и у развој Коридора 4, који ће Београд брже повезати са луком Бар у Црној Гори и Подгорицом.

"Пруга ће бити у потпуности реконструисана од границе са Србијом до мора, тиме ће бити бржа и боља повезаност Србије и Црне Горе, а тих земаља даље са целим светом", рекао је Вархељи.

Комесар је истакао да је данашњи самит од велике важности за железничко повезивање региона, а самим тим региона и ЕУ.

Нагласио је да је циљ ЕУ да се убрза развој одрживе саобраћајне повезаности региона и додао да железница представља основни елемент економског развоја и интеграције тржишта региона са европским.

"Комисија ће наставити да подржава земље Западног Балкана у развој и модернизацију железничког сектора. Развој одрживе транспортне инфраструктуре и развој железнице чини окосницу плана економског развоја", рекао је Вархељи.

Визија је, истиче, да север и југ и исток и запад буду повезани железницом, а да ће велику економску подршку добити управо луке.

Поздравио је што ће током данашњег самита бити потписана Декларација о посвећености развоју железнице на Западном Балкану која представља, како каже, рано усвајање правних европских тековина региона.

"Ваша заједничка опредељеност је важна јер ће регион бити ефикасан само ако ради заједно", закључио је Вархељи.

Програм ће бити настављен самитом у хотелу "Хајат", где ће се поред премијерке Брнабић и Маје Бакран Марчић, обратити и комесар Европске уније за проширење Оливер Вархељи, потпредседница ЕИБ Љиљана Павлова и директорка сектора за одрживу инфраструктуру ЕБРД Нандита Паршад.

понедељак, 25. новембар 2024.
6° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње