Читај ми!

Svi će gledati u nebo iznad Tampe – tri generacije američkih bombardera na jednom mestu

Ljubitelji američkog fudbala godinu dana žive za Superboul. To je jedan od najvećih svetskih spektakala koji izaziva ogromnu pažnju širom sveta i u kojem svako može da pronađe nešto za sebe. Kratkih rukava ne ostaju ni ljubitelji avijacije, i oni se najviše raduju preletu iznad stadiona tokom izvođenja himne. Ove godine videćemo nešto jedinstveno – tri tipa američkih bombardera u formaciji.

Sve je spremno za najveći sportski događaj u SAD, završnicu NFL-a, ove godine u malo izmenjenim okolnostima zbog pandemije. Tampa Bej Bakanirsi i Kanzas Siti Čifsi igraće na stadionu u Tampi pred nešto više od 20.000 gledalaca.

Ono što se ne menja, to je da pored sportskog aspekta, ta utakmica ima i mnogo drugih elemenata na koje publika širom sveta obraća veliku pažnju.

Tako i oni koji ne prate američki fudbal obično znaju ko je nastupio u poluvremenu, koliko su koštale najskuplje reklame, koliko je pilećih krilaca pojedeno u SAD tokom utakmice...

Jedna od tradicija je i prelet aviona vazduhoplovnih snaga SAD iznad stadiona i to tačno u trenucima dok se izvodi nacionalna himna.

Događaj traje manje od minuta pred očima gledalaca na stadionu i televizijske publike, ali za pripremu preleta potrebno je mnogo vremena i truda, i u tome učestvuju stotine ljudi.

Tri aviona, tri baze 

Ove godine imamo jedinstvenu situaciju – iznad stadiona u Tampi u formaciji preleteće tri američka bombardera iz tri vazduhoplovne baze.

Može se reći da je to na neki način nastavak prošlogodišnjeg preleta u kojem su prvi put učestvovali u vojni avioni pete generacije F-35

Uobičajeno je da se za prelete angažuju elitni demonstracioni timovi koji izvode performanse širom zemlje, ali ove godine, kao i prošle, videćemo avione koji zaista učestvuju u operacijama američke vojske.

U poslednjih devet sekundi američke himne, nad stadionom će se pojaviti sva tri tipa bombardera koji su u aktivnoj službi u vazduhoplovnim snagama SAD: B-1, B2 i B-52.

U tome ima i simbolike, jer ta tri aviona predstavljaju tehnologiju koja je istovremeno stara i relativno moderna. Gledaoci će na nebu moći da vide tri generacije bombardera.

Šta ćemo videti  

Pre nego što se pozabavimo pojedinačno svakim od aviona, da kažemo prvo kako će izgledati prelet.

U formaciji će leteti B1-B iz baze Elsvort u Severnoj Dakoti, B-2 iz baze Vajtman u Misuriju i B-52 iz baze Majnot u Severnoj Dakoti.

Oni će se pojaviti zajedno iznad stadiona Rejmond Džejms u Tampi, a neobična je situacija da poleću iz različitih baza, što zadatak čini komplikovanijim.

Svaki put su za prelet potrebne velike pripreme, a timovi koji učestvuju u letovima sva tri aviona su na tome radili nedeljama. Matične baze su obaveštene o učešću u Superboulu još u decembru, kada su počele pripreme.

Pošto svaki avion poleti iz svoje baze, oni će se sastati iznad Meksičkog zaliva i odatle će krenuti zajedno ka stadionu.

Kada dođu blizu stadiona, kontola letenja će „očistiti" taj vazdušni prostor u kojem neće biti drugih aviona, a bombarderi će kružiti po šemama sve dok ne dođe trenutak da krenu u prelet.

Za dopunu goriva u vazduhu biće zadužen avion-tanker KC-135.

Kako će avioni preleteti tačno kada treba 

Računari u avionima će im pomoći kada je reč o tajmingu, pošto će biti programirano tačno vreme kada će se naći iznad stadiona.

Računar će uzeti u obzir sve parametre, kao i brzinu vetra, tako da će piloti tačno znati da li moraju da uspore ili ubrzaju.

Bombarderi će prići stadionu brzinom između 460 i 550 kilometara na čas, i leteće veoma nisko. Kako bi pazili na vreme, uživo će u kacigama slušati izvođenje himne.

Kada prelet bude gotov, sve bombardere će kontrola leta usmeriti ka njihovim bazama.

Avioni su izveli i generalnu probu na kojoj smo mogli da naslutimo kako će prelet da izgleda. Međutim na snimcima koji su se pojavili na društvenim mrežama vidi se formacija u kojoj centralno mesto zauzima B-52, a sa njegove leve i desne strane su bombarderi B-1.

Reč je verovatno o probi preleta sa avionima koji poleću iz vazduhoplovnih baza u Severnoj Dakoti, jer B-2 dolazi iz baze u Misuriju.

Tri tipa bombardera – svaki ima svoju ulogu 

B-1B „lanser" je teški bombarder sa promenjivom geometrijom krila. Šta ovaj avion može što ostala dva tipa bombardera u američkoj floti ne mogu?

Može da leti supersoničnim brzinama i ima promenjivu geometriju krila.

Večeras će njime upravljati pilot Ejbraham Morland koji je i instruktor na tom tipu letelice. Smatra da je B-1B veoma lak za manevrisanje i najsličniji je lovcima.

Amerika trenutno ima 62 aviona B-1.

Na nebu iznad Tampe večeras će biti i B-2 „spirit". To je stelt avion, što znači da mu je smanjena vidljivost na radaru, ali gleaoci će svakako najviše da gledaju u njega, i to zahvaljujui specifičnom obliku. Neki ga zovu i letećim trouglom.

Pilot Entoni Maskaro neće leteti večeras, ali će sa zemlje pomagati u koordinaciji leta. Ističe da je veoma interesantno upravljati tom letelicom, ali da on nema manevarske mogućnosti kao na primer B-1.

B-2 može da leti veoma dugo bez dopune goriva. 

Flota B-2 bombardera je veoma mala, i američka vojska ih ima 20, a jedan se koristi za testiranje.

Zbog stelt mogućnosti, oni su najčešći izbor u početnim fazama sukoba.

Stižemo do najstarijeg aviona koji ćemo videti večeras – B-52. Verovali ili ne, on je u američkoj vojsci još od ranih šezdesetih godina. Da stvar bude još zanimljivija, ratno vazduhoplovstvo SAD ima 76 komada, i neki veruju da bi mogao da leti još dugo.

B-1 je okretan i precizan, B-2 je „nevidljiv" i lagan, a B-52 je potpuno drugačiji. Piloti ističu da je upravljanje njime kao rvanje.

Reč je o avionu sa osam motora, i on može da učestvuje u misijama u kojima u vazduhu ostaje veoma dugo.

Pilot Maskaro kaže da je jednom leteo do Australije i nazad, i to za 43 sata.

Na kraju, pogledajmo u budućnost. SAD planiraju i uvođenje novog bombardera B-21, o čemu smo več pisali. Planira se uvođenje u upotrebu 100 letelica koje će da zamene B-2 i B-1B.

Sve je lepo, ali ko to plaća 

Tradicija preleta tokom Superboula je dugačka, međutim u poslednje vreme su neki slični događaji izazvali kritike javnosti.

Prošle godine američki avioni su radili prelete da bi podigli moral građanima tokom pandemije, ali su nakon toga usledile optužbe o nepotrebnom trošenju novca.

Međutim, piloti moraju da vežbaju, a preleti u kojima oni moraju da budu na određenom mestu u tačno određeno vreme mogu biti veoma korisni.

Naročito će pilotima i ljubiteljima vazduhoplovstva biti interesantno da vide sva tri tipa američkih bombardera na istom mestu u isto vreme.  

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 15. април 2025.
21° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом