Читај ми!

Etnološkinja za RTS otkriva da li su zaista postajali običaji prikazani u seriji „Nečista krv“

Nove epizode serije „Nečista krv“ čekaju nas u subotu i nedelju. Od prve epizode, čini se, ne prestaje polemika o običajima koje smo mogli da vidimo u prethodnim epizodama. Pored pozitivnih, mnogo je negativnih reakcija.

Na pitanje da li su običaji u seriji Nečista krv, koji su obeleželi delo Borisava Stankovića, verno interpretirani ili je reč o autorskoj slobodi, Vesna Marjanović smatra da je reč o slobodi autora.

„Naša percepcija 19. veka i patrijarhata onog vremena potiče iz savremenog doba. Teško ga je oslikati u našim glavama. Pretpostavljam da su i umetničke slobode unutar toga“, izjavila je Marjanovićeva.

Dodaje da dok je istraživala bračne odnose i svadbene običaje u jugoistočnoj Srbiji prema knjigama venčanih iz 1905. godine, nije videla da su žene bile mnogo starije od svojih muževa.

Govoreći o polemici koja se vodi danas, Marjanovićeva kaže da se polemiše jer je reč o škakljivoj i interesantnoj temi.

„Ne mogu da kažem da se nije dešavalo. Lično imam kazivanje jedne žene koja je rekla da se njena baka udala 'na pantalone': Mladoženja je bio dečak, imao je 15, 16 godina a ona je bila devojka u podmaklim godinama. Kada su hteli da dođu da je prose, njega nisu mogli da nahvataju, pa su poneli pantalone“, priča etnološkinja.

Objašnjava da je bilo takvih komičnih situacija, da je postojala razlika u godinama, ali da to nije bilo masovno. „Ne možemo da govorimo o nekoj navici, običaju. Običaji su nepisana pravila kojih se narod pridržavao“, objašnjava Marjanovićeva.

Kakva je bila uloga žene  

Jedna od kritika je da je tadašnje patrijarhalno društvo nametalo takve običaje. Na pitanje šta nam to govori o ulozi žene, etnolološkinja za RTS odgovara da imamo priče i da dever spava sa snajom, te da su to mitologeme koje su sačekale i savremeno doba, kao i da to baš i nije tačno.

„Žena jeste neko ko je tretiran u prošlosti kao dodatna radna snaga, jer je ona napuštala roditeljsku kuću, a udajom je prelazila u novu zajednicu", navodi. Dodaje da su se prema ženi odnosili: od svadbe dok se ne prihvati u zajednicu predaka, sa određenom zadrškom.

„Dok god ne prođe ritualni period, ona nije mogla da se smatra punopravnim članom nove zajednice“, dodaje Marjanovićeva.

Prema njenim rečima, etnolozi ne mogu da uđu na terenu u kuće i da pitaju kakvi su običaji bili, jer će svako ulepšanu stvarnost da im kaže. „Žena je često bila prisiljena da se uda za nekoga ko joj nije odgovorao“, zaključuje etnološkinja Vesna Marjanović.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 18. април 2025.
22° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом