уторак, 21.04.2020, 13:08 -> 13:29
Извор: РТС
Аутор: Маријана Вук Мрђа
Smernice tokom vanrednog stanja za život i rad sa decom koja imaju smetnju u razvoju
Od sumnje, neprihavtanja i brojnih dilema kako pomoći detetu da koriguje smetnje u razvoju, do polaska u školu, roditelji iscrpe i snagu i novac. Prijatno iznenađenje je da se, posle brojnih pregleda, psihijatrijskih i psiholoških procena, na osnovu mišljenja komisija lekara, socijalinih radnika i pedagoga, sagledanog stepena invalidnosti, utvrđuje najčešće pravo na tuđu negu i pomoć i pravo na pratioca.
To je osoba koja u trenutku postaje nesveno novi član porodice iako ima zvanično tačno utvrđene objektivne profesionalne zadatke.
To mora da bude obučena osoba od poverenja jer trebalo bi da prati i podržava dete do osam sati dnevno tokom boravka u školi. Humanitarna organizacija „Dečje srce“ kao programsku aktivnost koja je podržana od strane Gradske uprave Grada Beograda - Sekretarijata za socijalnu zaštitu realizuje ovu uslugu „Lični pratilac“.
Oni takvu osobu traže, proveravaju i obrazuju. S obzirom na to da u ovoj organizaciji znaju kako se radi sa osobama sa smetnjama u razvoju, obratili smo im se sa pitanjem - a kako sad?
Zbog novonastalog stanja u zajednici prirodno dolazi do povećanog stepena stresa. To može negativno uticati na svu decu, a pogotovo decu sa smetnjama u razvoju za koju je karakteristično da su osetljivija na raspoloženje drugih ljudi iz okoline.
„Na koji način će ispoljiti efekte koje na njih ima vanredno stanje zavisi od strukture ličnosti, karakternih osobina, temperamenta i smetnji koje dete ima“, kaže Sašenka Mirković, diplomirani defektolog.
Učenje kroz igru
Ono o čemu u ovoj situaciji, pre svega, treba razmišljati jeste prevencija, odnosno suzbijanje negativnih osećanja, straha, zabrinutosti i negativnih misli u detetovom prisustvu.
Potrudite se da budete raspoloženi, vedri, motivisani i da utičete na to da i dete ostane takvo. Budite podrška detetu, ali i drugima u okolini, jer dete to vidi.
Unesite kreativnost, inovativnost i vedar duh u svakodnevnu rutinu. Iskoristite ovaj period da više nego inače pospešujte razvoj deteta kroz zajedničke aktivnosti, kaže naša sagovornica.
Inicirajte učenje kroz igru i spontano bez rigidnih formi i struktura. Otvorenost i fleksibilnost dovodi do većeg uspeha. Zapamtite da je igra za dete najvažniji posao, to je stvaralačka aktivnost koja proizilazi iz unutrašnje potrebe deteta.
Ona je svaki put drugačija i neponovljiva. Igra je aktivnost kroz koju se dete izražava i potvrđuje. Ona omogućava detetu da se razvija skladno. Tokom trenutnog stanja igra je veoma važan faktor, jer se u njoj dete oslobađa napetosti, postaje smireno, opušteno, pošto je u igri gotovo sve dopušteno.
Sa druge strane, igra je „ogledalo“ u kom se odražava šta dete misli, doživljava, oseća i želi, što nam je tokom vanredne situacije posebno važno da znamo, saznajemo u humanitarnoj organizaciji Dečje srce.
Pravilan dnevni ritam
Od velike važnosti je i uspostavljanje pravilnog ritma dana, odnosno poštovanje redosleda planiranih aktivnosti tokom jednog dana kako bi dete usvojilo šemu predviđenih aktivnosti.
Svakako, ova šema ni u kom slučaju ne treba da postane detetova stereotipija čija će promena izazvati agresivno ponašanje ukoliko se ista ne bude poštovala.
Konkretni saveti defektologa Sašenke Mirković glase: uspostavite neke osnovne ritmove prilagođene uzrastu deteta - odlazak na spavanje i buđenje u određeno vreme, uzimanje glavnih obroka u određeno vreme, organizujte dan deteta tako da ono zna kada može da se igra a kada treba da izvršava određene dužnosti.
Pronalazite aktivnosti koje dete može uspešno da obavi i realno hvalite njegov trud i uspeh.
Higijena tokom vanrednog stanja
Potrebna je veća higijena prostora i vođenje računa o sopstvenom zdravlju i zdravlju drugih iz okoline. Potrebno je i usmeravati decu na ove aktivnosti, objasnite im na kreativan način zbog čega se nose zaštitni materijali kao što su maske i rukavice i naučiti ih kako da ih koriste.
Dobro je uključiti ih u aktivnosti higijene prostora, omogućiti da bezbedno učestvuju u čišćenju i dezinfekciji domaćinstva. Na ovaj način će se vreme sa detetom provesti korisno i ono će usvojiti važna znanja i aktivnosti.
Takođe, ovo je prilika podsticati dete na usvajanje higijenskih navika. Imajte na umu da svaki proces deca mnogo lakše usvajaju ukoliko imaju model koji će da oponašaju.
Tako je i sa pranjem ruku, umivanjem, pranjem zuba, tuširanjem... Sve što očekujete da dete uradi, obavljajte i vi paralelno sa njim. Prateći vas, ono će istovremeno i da vas oponaša.
Vremenom smanjujte nivo podrške, ali tek kada budete sigurni da je dete usvojilo korake aktivnosti kojoj ga podučavate. Sledeći nivo podrške je nadzor uz eventualne verbalne sugestije kako nešto da obavi. Postepeno se nivo podrške smanjuje.
Коментари