недеља, 22.08.2021, 12:55 -> 13:39
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из Јапана
Tojota ne odustaje od vodonika i motora sa unutrašnjim sagorevanjem
Japanski automobilski div „Tojota“ nastaviće da ulaže u razvoj više različitih pogonskih tehnologija, uprkos sve očiglednijem trendu dominacije električnih vozila, za koje se očekuje da u bliskoj budućnosti u ekonomski razvijenim zemljama potisnu iz upotrebe motore na fosilna goriva.
Auto-gigant „Tojota“ nastaviće da usavršava vozila na vodonični pogon uprkos tome što su, čini se, električni motori već odneli prevagu u borbi za dominantu ekološku tehnologiju sutrašnjice u industriji vozila.
To je japanskim medijima jasno saopštio generalni direktor najvećeg proizvođača automobila na svetu Akio Tojoda na konferenciji za štampu održanoj nakon petočasovne trke u gradiću Hita u prefekturi Oita, u kojoj je sportska varijanta „Tojotinog“ modela „korola“ sa eksperimentalnim vodoničnim motorom, uspešno provezla celu trasu, ravnopravno se takmičeći sa vozilima sa klasičnom pogonskom jedinicom – benzinskim motorom na unutrašnje sagorevanje.
Interesantno je da je tim trkačkim vozilom upravljao sam 65-godišnji Tojoda, koji je ne samo rukovodilac kompanije koja proizvodi oko deset miliona četvorotočkaša godišnje, već i reli vozač i medijski promoter automobila.
Svestrana „Tojota“
Pored hibridnih automobila koji se alternativno oslanjaju na električnu struju, odnosno, energiju dobijenu sagorevanjem benzina, „Tojota“ razvija i vozila sa isključivo električnim pogonom, zatim sa gorivnom ćelijom (reč je o kombinovanom pogonu u kojem se hemijska energija dobijena sagorevanjem kompresovanog vodonika pretvara u struju), kao i automobile sa čisto vodoničnim motorom (motorom s unutrašnjim sagorevanjem u kojem je gorivo umesto benzina vodonik, kao što je slučaj kod pomenute eksperimentalne „korole“).
Naravno, „Tojota“ delom još proizvodi i automobile koji kao gorivo koriste isključivo derivate nafte, tako da u ovom trenutku, praktično, radi na pet staza (sâm benzin, benzin plus struja, sama struja, vodonik i struja, sâm vodonik).
Razvoj i proizvodnja više različitih tehnologija su ekstremno skupi i tehnički i logistički složeni. Zato je činjenica da „Tojota“ i dalje ne odustaje od vozila s gorivnom jedinicom i s čisto vodoničnim motorom uprkos eksplozivnom širenju automobila sa isključivo električnim pogonom svedočanstvo i njene ekonomske moći i akumuliranog stručnog znanja, a ne samo vizije rukovodstva.
Poređenja radi, smatra se da je do 2020. godine u svetu prodato blizu sedam miliona električnih automobila, naspram svega nešto više od sedam hiljada vozila s pogonom na vodonik.
Na konferenciji za štampu posle trke izdržljivosti u prefekturi Oita, Akio Tojoda, praunuk osnivača „Tojotinog“ poslovnog carstva, pozvao je japansku vladu da (finansijski i regulativno) podrži razvoj automobila u više pravaca, jer, kako je naglasio, još uvek nije izvesno koja će od nekoliko novih tehnologija u opticaju biti optimalna, i ekonomskom i u ekološkom smislu.
„Tojota korola“ s vodoničnim motorom prvo je vozilo te vrste na svetu koje se uključilo u takmičenje s automobilima na klasični pogon. To je po prvi put učinila u maju ove godine, kada je na stazi „Fudži spidvej“ u prefekturi Šizuoka uspešno izvezla 24-časovnu trku od 358 krugova.
Motor sa unutrašnjima sagorevanjem još nije za bacanje
Prednosti vodoničnog motora koji pokreće „Tojotinu“ eksperimentalnu „korolu“ su to što je, budući da u životnu sredinu ispušta samo vodenu paru, potpuno ekološki čist, i što je po strukturi vrlo sličan klasičnom motoru s unutrašnjim sagorevanjem na fosilna goriva, što, uz manje modifikacije, omogućava korišćenje postojeće infrastrukture za proizvodnju i održavanje.
Problem je kako doći do dovoljnih količina vodonika a da se ne optereti životna sredina, odnosno, kako izbeći ekološku zamku kakva se može videti kod električnih motora koji, sami po sebi ne zagađuju okolinu, ali indirektno, korišćenjem struja koja je proizvedena u termoelektranama s visokom emisijom štetnih gasova ili kroz rudarstvo potrebno za obezbeđivanje litijuma i kobalta za akumulatore i baterije osetno narušavaju prirodnu sredinu.
S tim u vezi, Tojoda je novinarima nedvosmisleno preneo razmišljanje svoje kompanije: „Mnogo ljudi naglašava da treba da odustanemo od motora sa unutrašnjim sagorevanjem, ali što se tiče eliminacije emisije ugljen-dioksida, pravi neprijatelj nije motor sa unutrašnjim sagorevanjem, već ugljenik.“
Kada je Japan u pitanju, vrh „Tojote“ mnogo očekuje od geotermalne energije, jer ta ostrvska zemlja ima puno prirodnih izvora vrele vode i pare, iz kojih se elektrolizom može dobiti vodonik.
Vozači koji su se oprobali na mašini čije je pogonsko gorivo vodonik, kažu da motor odlično reaguje na povećanje ubrzanja i brzo daje željeni potisak, kao i da produkuje grmljavinu nalik onoj na kakvu smo navikli od benzinskih motora, zbog čega su privlačniji za ljubitelje automobila i brze vožnje od električnih vozila.
Što se trka tiče, mana automobila s čisto vodoničnim pogonom je to što zahtevaju dosta prostora za smeštanje toga gasa, a pošto je rezervoar, naravno, ograničene veličine, to u praksi, bar u ovom trenutku, znači više zaustavljanja radi punjenja nego kod benzinaca.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 4
Пошаљи коментар