среда, 16.10.2024, 17:55 -> 19:23
Извор: РТС, theconversation.com
Онлајн рецензије нису гаранција да ћете направити прави избор
Последњих 20 година постоје различите платформе на којима можемо да поделимо своја искуства о различитим пружаоцима услуга или производа, од ресторана, смештаја до фризерског салона. Али дешава се да су рецензије лажне, као и да нас покушаји да утврдимо њихову аутентичност могу одвести на погрешан пут.
Постоји разлог зашто су сајтови са искуствима других веома популарни јер нико не жели да потроши свој тешко зарађени новац на безвезне производе, или да потроши новац на неукусан оброк. Зато користимо искуства других на таквој врсти сајтова и покушавамо да докучимо да ли је одређена рецензија аутентична и поуздана.
Лингвисткиња Ен Кронрод, професорка маркетинга и предузетништва на Државном универзитету Лоуел у Масачусетсу, анализирајући рецензије успела је да открије одређене обрасце и извуче закључке.
Знаци лажних рецензија
Како можете знати да ли је рецензија коју читате искрена?
Конкуренција понекад наводи предузећа да плате људима да састављају позитивне критике за њихове производе или негативне критике за конкуренте. Ботови такође могу произвести лажне рецензије које звуче као да су их написали људи.
Зато су лажне рецензије постале велики проблем који прети да потпуно делегитимизује онлајн рецензије. На пример, недавна студија процењује да лажне рецензије приморавају потрошаче да троше 12 центи више за сваки потрошени долар.
Реалност је да људи прилично лоше разликују лажну рецензију од праве. У суштини, то је као бацање новчића – студије су показале да купци могу тачно да идентификују лажну рецензију само у половини случајева.
Истраживачи су такође покушали да идентификују шта карактерише лажну рецензију. Предложили су оне које су предугачке или прекратке, поред оних које не користе прошло време или заменицу у првом лицу.
Администратори сајтови на којима се остављају рецензије одавно су свесни овог проблема. Зато су компаније развиле алгоритам који идентификује и филтрира „бескорисне“ рецензије – најчешће прекратке.
Важно је размислити о разлици између тога како бисте сами написали рецензију пошто сте испробали неки производ или ако сте је напамет написали.
У студији из 2023. године, проф. Кронрод и њене колеге су указали да главна разлика лежи у томе да ли се користи одређени језик. На пример, прави преглед ће садржати речи које су конкретније и описују „шта, где, када“ искуства.
Насупрот томе, ако неко заправо није одсео у, рецимо, хотелу који рецензира, или није вечерао у ресторану о коме пише, користиће апстрактне опште ствари које су слабо повезане са искуством.
То је разлика која се лако уочава из читања. На пример: „Соба је била чиста и плажа је била лепа“, или „Соба је била тако чиста, као да је нова. Пешчана плажа била је удаљена неколико корака, што нам је омогућило да се купамо до миле воље. Имали смо диван поглед са прозора на светлуцаву морску воду.”
И праве рецензије могу да нас доведу у заблуду
Чак и ако су све лажне рецензије филтриране, да ли вам рецензије производа и даље помажу да донесете боље одлуке?
Као што је често случај у маркетиншким истраживањима, зависи.
Истраживачи су се бавили овим питањем годинама и могу указати на различите функције прегледа које вам могу помоћи у доношењу одлука.
На пример, можете претпоставити да ако сте прочитали неколико рецензија за производ, а оне су сличне једна другој, то значи да постоји консензус о производу. Заиста, студије су показале да је већа вероватноћа да ће сличност у мишљењима учинити читаоце сигурнијим у доношењу одлука.
Истраживање које је спровела проф. Кронрод показује да сличне рецензије повећавају сигурност потрошача о производу. Међутим, такође је открило и да је већа вероватноћа да ће ове сличне рецензије написати потрошачи који су мање сигурни у своје искуство са производом. Вероватно су једноставно поновили оно што су други рекли у својим рецензијама, поводећи се за њима.
Ово ствара парадокс. Читаоци рецензија које звуче слично биће сигурнији да су донели исправну одлуку, чак и ако су писци истих рецензија били мање сигурни. Истовремено, критике које се разликују једна од друге изазиваће неодлучност код читалаца, иако су писци рецензија били сигурнији у своја искуства.
Текст није једини елемент који утиче на читаоце. Током истраживања, откривено је да и сам број доступних рецензија на платформи може утицати на то како доживљавамо сваку појединачну рецензију.
Дакле, ако читате рецензију и то је једна од, рецимо, 1.572 рецензије, мислићете да је то веродостојнија рецензија него да је та иста рецензија једна од, рецимо, 72.
Ово може изгледати нелогично, али се може објаснити људском тенденцијом да се количина узима као знак квалитета: ако производ има много рецензија, то може значити да је популаран и да га је много људи купило. Појављује се хало ефекат, а ви тада подсвесно верујете да је све у вези са производом – укључујући и његове критике – боље.
Али углавном, упркос овим и другим проблемима, потрошачи и даље доносе боље одлуке о куповини са рецензијама него без њих.
Само је питање на шта треба обратити пажњу.
Коментари