Читај ми!

Неексплодирана атомска бомба бачена на обалу Џорџије и после 65 година није пронађена

Године 1958, два авиона америчког ваздухопловства су се сударила на небу изнад Џорџије. У једном од авиона налазила се атомска бомба коју је пилот избацио на обали острва Тајби и безбедно слетео. После више покушаја, бомба још увек није пронађена.

Неексплодирана атомска бомба бачена на обалу Џорџије и после 65 година није пронађена Неексплодирана атомска бомба бачена на обалу Џорџије и после 65 година није пронађена

С времена на време, висок ниво радиоактивности код обале острва Тајби у Џорџији, тера америчку владу да поново крене у потрагу за атомском бомбом која је вероватно скривена на морском дну, испод неких четири до 16 метара воде и песка.

Дана 5. фебруара 1958. два авиона америчког ваздухопловства су се сударила у ваздуху током обуке. Стратешки бомбардер Б-47 носио је термонуклеарну бомбу Марк 15.

Више од два месеца, рониоци ваздухопловства и морнарице претраживали су подручје од 60 квадратних километара у Восов Саунду, заливу Атлантског океана у близини Саване. Никада нису успели да пронађу атомску бомбу, пише Бизнис инсајдер

Четрдесет година касније, пензионисани официр ваздухопловства, који се сећао новинских извештаја о изгубљеној бомби из детињства, започео је потрагу за њом.

„Ово је наслеђе Хладног рата“, каже Стивен Шварц, аутор књиге Атомска ревизија: трошкови и последице америчког нуклеарног оружја од 1940. године. „Ово је нека врста подсетника колико је ситуација била конфузна и колико су ствари биле опасне.“

Али неки стручњаци сматрају да чак и ако неко пронађе бомбу, можда је боље да је остави закопану.

Мисија оружане обуке

У време судара, била је „уобичајена пракса“ да пилоти ваздухопловних снага на мисијама обуке носе бомбе на авиону, према извештају о несрећи у Тајбију из 2001. године.

Сврха обуке била је симулација нуклеарног напада на Совјетски Савез. Вежбали су летење изнад различитих америчких градова и места да виде да ли ће електронски зрак прецизно доћи до циља.

Мајор Хауард Ричардсон, који је управљао бомбардером Б-47 са оружјем, завршио је своју мисију. У међувремену, други пилот, поручник Кларенс Стјуарт, који је летео у ловцу Ф-86 обучавао се у пресретању млазњака. Али Стјуартов радар није открио да постоје два Б-47, и он и Ричардсон су се сударили.

Сви су преживели несрећу. Стјуарт се катапултирао и задовио промрзлине. Ричардсон је схватио да не може безбедно да спусти оштећени авион на писту у изградњи ваздухопловне базе уз тежину бомбе.

Кренуо је ка океану, бацио атомску бомбу са око две хиљаде метара и безбедно слетео.

Према извештају из 2001. године, посада авиона није видела експлозију након тога. Али 2008. године, Ричардсон је написао у чланку објављеном у локалном листу Савана морнинг њус да он и посада у авиону можда нису видели експлозију бомбе јер је скренуо авион.

Ричардсон је 2004. рекао за Си-Би-Ес њус да жали што је бацио бомбу, с бозиром на све проблеме које је изазвала.

„Требало је да останем упамћен због безбедног слетања“, рекао је мајор. „Претпостављам да је ова бомба оно по чему ће ме помињати."

Питање капсуле плутонијума

Недељама након судара, око 100 морнаричких ронилаца тражило је бомбу користећи ручни сонар. Мали авиони и бродови су претраживали обалу и мочваре.

Дана 16. априла 1958. војска је прекинула потрагу и прогласила да је бомба „неповратно изгубљена“. У то време, Ваздухопловство је саопштило да оружје није у потпуности састављено и да „не постоји опасност од експлозије или радиоактивности“.

Тадашња технологија није познавала затвореноно атомско оружје. Плутонијум је био одвојен од кућишта бомбе и експлозива који је изазвао имплозију, објашњава Шварц. Оружје је било „комплетно“ само када је плутонијумска капсула или језгро било унутра.

Америчка влада и војска су више пута саопштавале да бомба код Тајбија није имала капсулу плутонијума када ју је Ричардсон избацио. На примопредајници за бомбу коју је Ричардсон тада потписао стоји да неће дозволити убацивање „активне капсуле“ у оружје.

Писмо из 1966. са којег је скинута ознака поверљивости 1994. закомпликовало је целу причу. Помиње се на сведочењу тадашњег помоћника министра одбране Џека Хауарда пред Конгресним комитетом који је бомбу Тајби назвао потпуним нуклеарним оружјем, са укљученим плутонијумом. Године 2001, војни портпарол је за Атлантик рекао је да су разговарали са Хауардом и „сагласили се да је његов меморандум био грешка“.

„Знам да неки људи мисле да је то решено“, наводи Шварц. „Нисам се у потпуности одлучио, али осећам да ми је угодније да се бавим извештајима из тог времена.“

Откривање бомбе под водом

Године 2000, пензионисани официр ваздухопловних снага Дерек Дјук је контактирао Џека Кингстона, тадашњег члана Представничког дома из Џорџије, о несталој бомби и Хауардовом меморандуму, известио је Си-Би-Ес њус. На наговор конгресмена, Ваздухопловство је размотрило предности и недостатке покушаја да лоцира и уклони оружје уместо да га остави.

Извештај из 2001. процењује да ће трошкови потраге бити најмање пет милиона долара, као и да постоји „веома мала шанса успешног лоцирања бомбе“. Шансе да ће спонтано експлодирати су такође веома мале, јер нема плутонијума, а највећи ризик за животну средину била је контаминација тешким металима због кородирања бомбе, закључује се у извештају.

Међутим, постојала је могућност да експлодира током извлачења, а стручњаци би прво морали да уклоне и одложе уранијум.

„Ваздухопловство очигледно сматра да ова бомба није вредна труда“, тврди Шварц. „Покушај да је помере могао би да створи веће проблеме него да је једноставно оставимо тамо где јесте.“

Извештај ваздухопловних снага из 2001. процењује да је изгубљена бомба тешка око три и по хиљаде килограма имала 180 килограма конвенционалног експлозива.

Ипак, Дјук је одлучио да пронађе бомбу. Године 2004. мислио је да је успео. Његова опрема је показала необично висока очитавања зрачења.

Ваздухопловство је спровело истрагу, али је известило да радијација потиче од природних минерала у заливу Восав Саунд.

Више од деценије касније, 2015. године, други ентузијаста је открио чудно очитавање на сонару. Тим за подршку у нуклеарним ванредним ситуацијама руководио је операцијом када су војни рониоци поново тражили и нису успели да пронађу бомбу дугу скоро четири метра.

Министарство енергетике послало је стручњаке да испитају шта су грађани који су претраживали 2015. године, открили.

„Процена ДОЕ о материјалу представљеном 2015. била је да у претресу недостају било какви докази који би поткрепили проналазак изгубљеног оружја“, наводи се у саопштењу Шајеле Хасан, заменице директора Канцеларије за комуникације у Националној администрацији за нуклеарну безбедност.

„Периодичне објаве грађана да је бомба можда лоцирана подстакле су мобилизацију особља америчке владе, одвраћајући их од хитнијих одговорности за националну безбедност и јавно здравље. Зато ДОЕ не одобрава приватне претраге."

Шварц мисли да је једини начин да се бомба нађе случајност или ако је нека снажна олуја ископа.

„Нећу рећи да је изгубљена за век векова јер мислим да није“, додаје, али „толико људи ју је тражило, тако дуго, користећи прилично софистицирану опрему и нису је пронашли.“

Једна незгода међу многима

Мање од месец дана након што је Ричардсон одбацио бомбу на Тајбију, још један Б-47 је случајно бацио атомску бомбу на Јужну Каролину. Није садржавала плутонијум, али је направила кратер од 15 метара у дворишту породичне куће. Неколико чланова породице задобило је лакше повреде, али су сви преживели.

Од 1950. године, америчка војска је била укључена у 32 инцидента са „сломљеном стрелом“, у којима су изгубили или одбацили нуклеарно оружје или су били укључени други проблеми, попут пожара.

У својој књизи Командовање и контрола, Ерик Шлосер је написао да су 1957. године авиони ваздухопловства ненамерно бацали нуклеарно оружје на сваких 320 летова. Заједно са великом стопом пада бомбардера Б-52, постојао је потенцијал за око 19 инцидената који укључују нуклеарно оружје сваке године.

Између 1960. и 1968. америчка војска је држала авионе наоружане нуклеарним оружјем спремним у случају изненадног нуклеарног напада. Серија блиских промашаја и озбиљних несрећа са нуклеарним оружјем довела је до тога да Ваздухопловство прекине са овим програмом.

„Мислим да се нећемо враћати у лоша стара времена стављања нашег нуклеарног оружја у авионе“, рекао је Шварц.

„Доживети оволико несрећа и да оружје случајно не детонира није само срећа. То је и добар инжењеринг“, напомиње. „Али, имали смо и невероватну срећу.“

четвртак, 26. децембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње