петак, 17.12.2021, 10:45 -> 11:00
Извор: РТС
Аутор: Сања Лучић, дописница РТС-а из Италије
Робот, пријатељ деце са аутизмом
Аутизам је тема о којој се недовољно говори, иако се број новорођене деце са поремећајима који улазе у аутистични спектар све више повећава. Како помоћи тој деци као и одраслим људима са аутизмом и њиховим породицама, да се уклопе у свакодневни живот и искажу своје потенцијале?
Последњих година у свету је забележен пораст броја деце са поремећајем из аутистичног спектра. У Сједињеним Америчким Државама живи 3,5 милиона особа са аутизмом, у Италији око 500.000, док подаци показују да је тај број на светском нивоу око 60 милиона.
У многим земљама света постоје посебни центри за подршку овим особама и њиховим породицама које користе разне методе укључивања деце и одраслих у нормалан живот, које однедавно укључују и роботе.
„Упознао сам робота Пепера у неким другим околностима. Помислио сам да би могао бити јако користан у раду са аутистичном децом. Моја интуиција је имала основе јер се, на пример, у Америци много користи подршка робота у раду са овом децом. Користимо Пепера у лабораторији у којој се састају деца са аутистичним поремећајем и деца без тих поремећаја, јер је наш циљ да створимо амбијент који укључује све, па су деца која немају аутизам тутори овој другој деци“, каже Андреа Бургхина идеатор лабораторије.
Како помаже робот
Додаје да робот играчка помаже и деци да кроз игру лакше уче и комуницирају.
„Робот има неутрални изглед, тон којим говори је монотон. Знамо да су особе са аутизмом хипер-сензибилне на спољне стимулансе. Сама чињеница да могу да имају интеракцију са неутралним предметом, попут робота знатно олакшава њихову интеграцију“, објашњава Бургхина.
Компанија Лорф омогућила је сусрет робота Пепера, кога је направила јапанска компанија Softbank Robotics и деце из аутистичног спектра, у оквиру лабораторије у којој деца али и одрасли са аутистичним поремећајем проводе квалитетно време са својим вршњацима који немају аутизам, али и са роботом који је захваљујући комплексном алгоритму у стању да препозна и да реагује на људске емоције као и да изврши захтеве људи.
"Радимо са аутистичном децом. Овај робот им помаже да развијају своја интересовања и све оно што их радује. Имају и неочекивану интеракцију јер ипак се ради о роботу, а не о људском бићу. Рад са аутистичном децом тражи много стрпљења, али је и заиста разнолик јер свако од ове деце има неку карактеристку која их издваја од других, а робот нам заиста помаже у раду“, каже Николо, едукатор у раду са аутистичном децом.
Додаје да девојчицу, на пример, која је пре била врло узнемирена и коју нису могли да смире, највише интересује плес.
„Када види робота смири се. Када се робот укључи и почне да плеше и она се концентрише. Једна од потешкоћа код ове деце је често смањена концентрација, но када су укључени у нешто што их заиста интересује, постану активни и пажљиви", објашњава едукатор у раду са аутистичном децом.
Центар за контролу здравља из Атланте већ годинама проучава поремећаје из аутистичног спектра и њихова истраживања показују да погађа више дечаке од девојчица, као и да је последњих година у значајном порасту што је могуће објаснити бољем и бржем препознавају овог поремећаја што пак олакшава дијагнозу.
Многи светски центри интензивно раде са овим особама, баш попут Лабораторије у Милану која је укључила и робота, омогућавајући им на тај начин социјализацију кроз игру, учење али и укључивање у живот у коме је потребно препознати различитости и поштовати их.
Коментари