Читај ми!

Тојота не одустаје од водоника и мотора са унутрашњим сагоревањем

Јапански аутомобилски див „Тојота“ наставиће да улаже у развој више различитих погонских технологија, упркос све очигледнијем тренду доминације електричних возила, за које се очекује да у блиској будућности у економски развијеним земљама потисну из употребе моторе на фосилна горива.

Ауто-гигант „Тојота“ наставиће да усавршава возила на водонични погон упркос томе што су, чини се, електрични мотори већ однели превагу у борби за доминанту еколошку технологију сутрашњице у индустрији возила.

То је јапанским медијима јасно саопштио генерални директор највећег произвођача аутомобила на свету Акио Тојода на конференцији за штампу одржаној након петочасовне трке у градићу Хита у префектури Оита, у којој је спортска варијанта „Тојотиног“ модела „корола“ са експерименталним водоничним мотором, успешно провезла целу трасу, равноправно се такмичећи са возилима са класичном погонском јединицом – бензинским мотором на унутрашње сагоревање.

Интересантно је да је тим тркачким возилом управљао сам 65-годишњи Тојода, који је не само руководилац компаније која производи око десет милиона четвороточкаша годишње, већ и рели возач и медијски промотер аутомобила.

Свестрана „Тојота“

Поред хибридних аутомобила који се алтернативно ослањају на електричну струју, односно, енергију добијену сагоревањем бензина, „Тојота“ развија и возила са искључиво електричним погоном, затим са горивном ћелијом (реч је о комбинованом погону у којем се хемијска енергија добијена сагоревањем компресованог водоника претвара у струју), као и аутомобиле са чисто водоничним мотором (мотором с унутрашњим сагоревањем у којем је гориво уместо бензина водоник, као што је случај код поменуте експерименталне „короле“).

Наравно, „Тојота“ делом још производи и аутомобиле који као гориво користе искључиво деривате нафте, тако да у овом тренутку, практично, ради на пет стаза (сâм бензин, бензин плус струја, сама струја, водоник и струја, сâм водоник).

Развој и производња више различитих технологија су екстремно скупи и технички и логистички сложени. Зато је чињеница да „Тојота“ и даље не одустаје од возила с горивном јединицом и с чисто водоничним мотором упркос експлозивном ширењу аутомобила са искључиво електричним погоном сведочанство и њене економске моћи и акумулираног стручног знања, а не само визије руководства.

Поређења ради, сматра се да је до 2020. године у свету продато близу седам милиона електричних аутомобила, наспрам свега нешто више од седам хиљада возила с погоном на водоник.

На конференцији за штампу после трке издржљивости у префектури Оита, Акио Тојода, праунук оснивача „Тојотиног“ пословног царства, позвао је јапанску владу да (финансијски и регулативно) подржи развој аутомобила у више праваца, јер, како је нагласио, још увек није извесно која ће од неколико нових технологија у оптицају бити оптимална, и економском и у еколошком смислу.

„Тојота корола“ с водоничним мотором прво је возило те врсте на свету које се укључило у такмичење с аутомобилима на класични погон. То је по први пут учинила у мају ове године, када је на стази „Фуџи спидвеј“ у префектури Шизуока успешно извезла 24-часовну трку од 358 кругова.

Мотор са унутрашњима сагоревањем још није за бацање

Предности водоничног мотора који покреће „Тојотину“ експерименталну „королу“ су то што је, будући да у животну средину испушта само водену пару, потпуно еколошки чист, и што је по структури врло сличан класичном мотору с унутрашњим сагоревањем на фосилна горива, што, уз мање модификације, омогућава коришћење постојеће инфраструктуре за производњу и одржавање.

Проблем је како доћи до довољних количина водоника а да се не оптерети животна средина, односно, како избећи еколошку замку каква се може видети код електричних мотора који, сами по себи не загађују околину, али индиректно, коришћењем струја која је произведена у термоелектранама с високом емисијом штетних гасова или кроз рударство потребно за обезбеђивање литијума и кобалта за акумулаторе и батерије осетно нарушавају природну средину.

С тим у вези, Тојода је новинарима недвосмислено пренео размишљање своје компаније: „Много људи наглашава да треба да одустанемо од мотора са унутрашњим сагоревањем, али што се тиче елиминације емисије угљен-диоксида, прави непријатељ није мотор са унутрашњим сагоревањем, већ угљеник.“

Када је Јапан у питању, врх „Тојоте“ много очекује од геотермалне енергије, јер та острвска земља има пуно природних извора вреле воде и паре, из којих се електролизом може добити водоник.

Возачи који су се опробали на машини чије је погонско гориво водоник, кажу да мотор одлично реагује на повећање убрзања и брзо даје жељени потисак, као и да продукује грмљавину налик оној на какву смо навикли од бензинских мотора, због чега су привлачнији за љубитеље аутомобила и брзе вожње од електричних возила.

Што се трка тиче, мана аутомобила с чисто водоничним погоном је то што захтевају доста простора за смештање тога гаса, а пошто је резервоар, наравно, ограничене величине, то у пракси, бар у овом тренутку, значи више заустављања ради пуњења него код бензинаца.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 14. новембар 2024.
3° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње