Читај ми!

И Џон Траволта је морао да купи један – „галеб“ је први пут полетео пре шест деценија

Прошло је шездесет година од првог лета првог домаћег млазног школског авиона „галеб Г-2“. На спортском аеродрому „Ечка“ код Зрењанина „галеб“ је поново полетео.

После пола века, Миле Нижић, један од првих пилота који је летео „галебом“, поново је био у истом авиону.

„Мени је то тешко описати, емоције су биле заиста велике. Мислим да ће ми овај лет остати у сећању много више него мој први лет у животу, остаје са мном до краја живота“, рекао је Миле Нижић, пилот и некадашњи инструктор за обуку пилота.

„Био сам наставник, и у периоду 1965, када се одлучило да се 'галеб' уведе у школу, команда је одредила четворицу нас пилота, Глишић Младенка, Радишић Мирослава, Шендер Франца и моју маленкост, да одемо као први пилоти у опитни центар у Батајници, да извршимо преобуку на 'галебу Г-2'. Од тада почиње моја љубав, значи 21. 9. 1965. године", додао је Нижић.

Каже да је у то време „галеб“ за све са Ваздухопловне академије у Задру значио огромну револуцију, а да је њему лично, прва импресија, када је сео у нови авион била – тишина.

Сматра да је „галеб“ непревазиђена летелица, нарочито за ученике пилоте јер, како каже, „прашта пуно грешака“.

У Југославији је произведено укупно 259 авиона „галеб“ у фабрици „Соко“ у Мостару. Од тога – 132 за Југословенску народну армију.

„Американци су преговарали о следећем моделу 'галеб Г4', а остатак авиона је извезен у Либију и Замбију, тако да су се њихови питомци школовали на њима, а авион 'галеб' се задржао чак доскоро у либијском ратном ваздухопловству и био у летном стању", испричао је Владимир Трифуновић из удружења летача „Галеб“, које се бави и растаурацијом старих ваздухоплова.

„То је изузетно комплексан посао, без одговарајућих људи који познају технологију, људи који то воле, и који се заиста несебично дају, све то је немогуће извести“, каже Трифуновић.

Ускоро ће полетети још два „галеба“

Обучавао је Миле Нижић и пилоте који су долазили из иностранства, а највише их је било, каже, из Либије.

На аеродрому „Ечка“, осим поновних летова „галебом“, организован је и скуп посвећен шездесетогодишњици његовог првог лета. Музеј ваздухопловства је организовао изложбу и могао је да се види прототип „галеба“.

Данас, каже Трифуновић, код нас је очувано шест-седам оваквих авиона, а у летном стању је само један. Додаје да се ради на томе да још два „галеба“ опет могу да полете.

„'Галеба' има и у Америци, Индонезији, чини ми се у Словенији један, има их доста, доста су љубитељи олдтајмера то покуповали, чули су да је добар, и тако, то се проширило по целом свету“, објаснио је Нижић, а Трифуновић додаје да је и Џон Траволта имао један авион „галеб“.

Нижић, пилот и инструктор летења у пензији, поновни лет „галебом“ је посветио колегама.

„Посебно га посвећујем колегама прве акро-групе. То су Младенко Глишић, који је погинуо са 'Јатовим' 'боингом 727' на Кипру, Франц Шендер, који је био опитни пилот, погинуо је са 'мигом 21' у Батајници, и Хауптман Виктор", рекао је Нижић, и додао да се за поновни лет „галебом“ захваљује, између осталих, организаторима Милану Мицевском, заљубљенику у ваздухопловну историју и организаторима, Аероклубу Зрењанин, и пилоту са којим је направио поновљени лет – Драгану Злокасу.

петак, 29. новембар 2024.
5° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње