Тријумф возила на електрични погон

На највећем азијском сајму аутомобила, „Токијском мотор шоуу", први пут је светској јавности приказан нови електрични концепт аутомобил произвођача „Мицубиши Моторс“ од којег се очекује да у будућности постане најпопуларнији јапански електрични теренац. Та јапанска фабрика прави и џип на хибридни електрични и бензински погон, а произвођач је и првог светског електричног аутомобила који је ушао у масовну продају.

Ових дана одржава се највећи азијски сајам аутомобила, традиционални „Токијски мотор шоу“, на којем су светску премијеру ове године остварила чак 42 нова возила, што је дупло више него што је предвиђено за сличан догађај на крају овог месеца у Лос Анђелесу.

На великој приредби у јапанској престоници, коју је већ посетило око 600.000 људи, по први пут је приказано теренско возило на електрични погон за које, његов јапански произвођач „Мицубиши“, очекује да у будућности у тој категорији оствари славу какву је у прошлости у целом свету уживао бензински џип „пађеро“, који се и даље производи.

Мицубишијев теренац "eX" је хибрид џипа и седана за који се очекује да ће ући у продају 2020. године када ће поред великог радијуса кретања од око 400 километара на једно пуњење струјом, својим власницима нудити и луксуз аутоматизоване вожње на аутопутевима и могућност да им служи као извор за напајање кућних апарата у случају нестанка струје, што је у Јапану, где су честе природне несреће, врло важна функција.

„Мицубиши Моторс“ има дугу традицију у производњи теренских возила, која су много пута тестирана у тешким условима релија Париз-Дакар, а својим моделом „пађеро“, који је први пут пуштен у продају 1982. године, освојио је наклоност купаца широм света, па су његови конструктори одлучни у намери да то искуство преточе и у возила на електрични погон као што је "еX".

„Ми имамо пуно искуства у производњи теренских возила, па смо желели да то знање искористимо и, спојивши га са технологијом електричних мотора, развијемо нови тип електричног возила који са једним пуњењем може да пређе велику раздаљину“, изјавио је за РТС-у у Токију Хиронори Сузуки из развојног одељења „Мицубиши Моторса“ задужен за развој електричних возила.

Прототип "еX" носи литијумски акумулатор капацитета 45 киловат сати и опремљен је с два електрична мотора, од којих је један постављен напред под хаубу, а други позади, испод пртљажника. Ти мотори снаге од по 70 киловата возилу обезбеђују погон на четири точка.

„Највећи задатак је најпре осигурати безбедност и поузданост електричног акумулатора, те повећати његов капацитет пре него што аутомобил изађе на тржиште", одговора инжењер Сузуки на питање о планираним, будућим побољшањима.

„Такође, постоји и питање како даље умањити погонске јединице да би се створило више места у аутомобилу“, додаје Сузуки.

„Мицубиши“, који је још 1966. године започео прва истраживања електричног погона за аутомобиле, ове године је изложио и нову верзију теренског „плаг-ин“ хибрида „аутлендер“, који је избачен на тржиште 2013. као прво возило тог типа са два мотора на свету. Кључ тог теренца на комбиновани бензински и електрични погон већ поседује преко 70.000 возача.

Пионир у изради електричних аутомобила у Јапану

„Мицубиши“ је пионир технологије електричних аутомобила у Јапану и, самим тим, у свету. Његов модел "I-MiEV" први је на свету електрични аутомобил способан за вожњу на аутопуту који је пуштен у масовну производњу и продају. „Мицубиши“ је ту машину понудио прво компанијама и локалним управама у Јапану 2009. године, а онда и грађанима у првој половини 2010. године.

То мало градско возило убрзо је, захваљујући споразуму за сарадњу у области трансфера технологија, од „Мицубишија“ преузела француска група „Ситроен-Пежо“, па је изгледом скромни, али историјски врло важан јапански четвороточкаш почетком ове деценије нашао пут у европске салоне и под називом "C-zero" и "Peugeot iOn".

Међутим, мали „Мицубишијев“ електричниа адут убрзо је изгубио тржишну битку међу возилима на електрични погон, најпре у Јапану а онда и у иностранству, због офанзиве конкуренције - "Нисанов" породични аутомобил на електрични погон „лиф“ својим власницима нуди више простора и већи радијус кретања, па је његова производња расла бржим темпом.

Тако су до сада возачима широм планете уручени кључеви око 180.000 јединица Нисановог модела „лиф“, који је најпродаваније светско возило на електрични погон, док аутомобили "I-MiEV" заузимају само око 50.000 паркинг места, углавном, у западној Европи и Јапану.

Та оштра конкуренција присилила је „Мицубиши" на обарање цене и техничко усавршавање, па најновија верзија "I-MiEV", приказана на овогодишњем сајму аутомобила у Токију, може да пређе 180 километара са једним пуњењем и у основној верзији кошта само око 2,3 милиона јена (19.000 долара) у поређењу са 4,6 милиона јена када се пре шест година тај аутомобил први пут појавио у продаји.

Први електрични аутомобил у масовној продаји на свету "I-MiEV" може се пунити коришћењем обичног кућног утикача, за шта је потребно 14 часова, а произвођач као додатак опреми нуди специјални уређај који се може држати у дому и скраћује време пуњења на шест сати.

Станице за електрично пуњење на путу, у чије постављање већ неколико година улажу „Тојота", „Нисан", „Хонда" и „Мицубиши" и којих у Земљи излазећег сунца сада има већ око 15.000, омогућавају пуњење акумулатора за само нешто више од 30 минута.

Тријумф електричних аутомобила

Струја потребна за пуњење акумулатора електричних аутомобила кошта далеко мање од трошка за бензин, а они при вожњи не испуштају отровне супстанце као што су оксиди азота и олово. Отуд све више аутомобилских произвођача, посебно у Јапану где влада издашно покрива трећину трошка грађана за куповину еколошких аутомобила, повећава улагање у њихов развој и конструише нове моделе, полако али сигурно потискујући бензински и, нарочито, дизел мотор.

Електрични мотори не испуштају у ваздух ни угљен-диоксид, гас који изазива ефекат стаклене баште и доприноси климатским променама, па је њихова емисија штетних гасова равна нули, ако се за призводњу струје којом се пуне користе обновљиви извори енергије попут соларне и хидро енергије, а не фосилна горива као што је угаљ.

Ривали стопроцентно електричних аутомобила у будућности ће, највероватније, бити возила са такозваном „горивном јединицом“, која такође имају електрични мотор, али као погонско гориво користе компресовани водоник.

Међутим, у овом тренутку још увек не постоји довољно ефикасан метод за производњу огромних количина водоника које би биле потребне ако би та технологија постала општеприхваћена широм света, као ни мрежа станица за напајање тим хемијским елементом, па аутомобили са искључиво електричним погоном, бар за сада, делују као победници у технолошкој трци за остварење еколошки чистих и економски исплативих возила.

Стога су и на сајму аутомобила у Токију ове године међу медијским посленицима и љубитељима напредне технологије највећи хит футуристички аутомобили који су у целости на електрични погон, као што су „Мицубишијев“ концепт "еX" и „Нисанов“ ИДС, док све више обичних грађана, потенцијалних купаца, пажњу усмерава на најновије верзије „лифа“ и "I-MiEV" који су финансијски приступачне и добрих перформанси.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 18. јул 2024.
25° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару