Ајртон Сена – „бразилски пилот” пре 30 година изгубио живот на писти у Имоли
Пре тридесет година, 1. маја 1994. године, живот је изгубио Ајртон Сена на писти у Имоли у Италији, на кривини Тамбурело. „Бразилски пилот” је после несреће преминуо у болници Мађоре у Болоњи са свега 34 године. Музеј аутомобила у Торину посвећује Сени изложбу „Ајртон Сена заувек”, док је Нетфликс приказао званични трејлер за мини-серију „Сена” од шест епизода.
Три титуле првака света, укупно 41 победа и 65 пол позиција чине каријеру Ајртона Сене, рођеног у Сан Паолу у Бразилу, легенде Формуле 1. Сена је обележио историју заједно са Хамилтоном, Фанђом, Шумахером, Верстапеном, Фетелом и Простом, који је, иако су били део истог тима Мекларен Хонда, био Сенин највећи ривал, било је то најспектакуларније ривалство у историји Формуле 1.
Сена је у току десет година, колико је провео возећи трке, учествовао на 165 Гран-прија.
Вече пре трагедије
Мистериозан, меланхоличан, другачији од свих осталих возача, изузетно га је волела публика, али је био врло необичног карактера. Вече пре несреће је, како пише славни италијански дневни лист Коријере дела сера, вечерао у „Траторија ромањоли”, сликао се с паром који је славио свадбу у хотелу у коме је Сена одсео, а ипак је те вечери био замишљенији и можда забринутији него пре.
Наиме, само дан пре тога, живот је изгубио аустријски возач Роланд Раценберг, а тачно 12 година пре тога и Рикардо Палети. Сид Воткинс, званични лекар Формуле 1, саветовао је Сену да „прикочи”, да не вози више трке:
„Победио си на три светска шампионата, ти си најбољи возач на свету, нема потребе да ризикујеш и овај пут, хајде да одемо одавде, идемо на пецање.”
Ајртон га, нажалост, није послушао, можда зато што је Шумахер те године већ победио на прве две трке, а он ни на једној, а желео је и да достигне Алана Проста, свог вечног ривала који је био шампион четири пута и после се повукао. А Сена није желео да се повуче.
Жалио се и на свој болид „вилијамс”, изјавивши да му је у њему као да седи на електрочној столици: није удобан и јако је тежак за вожњу. У болиду је носио аустријску заставу како би одао почаст Раценбергу.
Исте вечери, пре погибије, Сена је био и у вртлогу породичне свађе, а разлог је била његова девојка Адријана, коју његови родитељи нису волели, сматрали су је опортунисткињом коју је потребно удаљити из Сениног живота.
Прислушкивали су му телефон, а траке са разговорима су му послали 30. априла увече преко брата Леонарда као врсту провокације. Како наводи Коријере, на ноћном ормарићу је стајала Библија, а пре него што је последњи пут отишао на спавање, позвао је телефоном Адријану па сишао у собу Франка Вилијамса.
Сећање лекара хитне помоћи који је покушао да спасе Сену 1. маја 1994.
„Сена тамбурело” биле су две речи које су се чуле преко радија хитне службе 118 у 14 часова и 17 минута. Доктор Ђовани Гордини, дежурни у хитној помоћи, а данас директор хитног одељења Аусл у Болоњи, у интервјуу за италијанске медије сећа се тог трагичног момента:
„Док сам дежурао у хитној служби, мој колега, који више није међу нама, Мауро Сакети, пратио је трку и видео несрећу а онда је изговорио те две речи 'Сена тамбурело' преко радија. Пре Сенине несреће већ се догодила једна несрећа око које сам био заузет и када сам стигао до Ајртона, колеге су већ радиле на спасавању. Био је ту Сид Воткинс, званични лекар Формуле, а Сена је дисао без помоћи апарата.
Дакле, био је још жив и тражили смо да хитно дође хеликоптер, што је био први и последњи пут да је један хелихоптер слетео на тркачку стазу не би ли тада Сену одвезао директно у болницу Мађоре у Болоњи, у свим другим случајевима пацијенти би били вожени у болницу која припада аутомобилском тркалишту у Имоли.
Сена је био у заиста тешком стању, што се видело на скенеру. Ужасно. Видела се стравична траума коју је претрпео, сломљена база лобање тамо где се спаја лобања са вратом. Одатле су кренула крварења, било је ужасно. Све смо покушали, али његов енцефалограм је био раван, дакле дошло је до сигурне мождане смрти. Јадан Ајертон.
На 11. спрат болнице стигао је Герхард Бергер, који је тражио од нас да види Сену и знао је шта ће видети, видео је пријатеља како умире. После тога сам учествовао у разним интервенцијама у Имоли, али никада на Тамбурелу”, испричао је доктор Гордини.
Комас је покушао да спасе Сену као што је Сена њега спасао две године раније
Француски возач Ерик Комас био је на пробној трци у Спа, када је дошло до ужасне несреће у којој је ударио у баријере на Бланшимонту, изгубио контролу над болидом у покрету и онесвестио се. Његово стопало је остало блокирано на педали гаса, а мотор је још радио и било је питање момента када ће експлодирати.
На његову срећу, једини је Сена схватио озбиљност ситуације, зауставио свој болид и потрчао ка Комасу, угасио мотор, отворио уста возачу који је ризиковао да се угуши својим језиком држећи му главу онако како га је научио доктор Сид Воткинс. Сена је спасио живот Комасу и тада су постали велики пријатељи.
Ипак, 1. маја 1994. Комас није успео да спасе пријатеља. Наиме када је у 14.17 Сена завршио трку ударивши у зид Тамбурела, трка је била прекинута, али у тиму Ларус то још нису знали, те је Комас изашао у пуној брзини и када је видео несрећу, нагло је закочио и потрчао. Међутим, није успео да се приближи Сени јер је око њега било много лекара.
„Када сам видео његову кацигу на стази, знао сам да је готово. Желео сам да му се приближим, али нису ми дозволили, било је страшно, нисам могао да му помогнем као што је он мени помогао две године раније. Ајртон је за нас возаче био бог, а видети бога како умире било је језиво. За мене постоји живот пре и после 1. маја 1994”, изјавио је Комас за медије.
Шта је изазвало несрећу – резултати судског процеса у Болоњи
На процесу у Болоњи у коме се расправљало о узроцима несреће у којој је изгубио живот Ајртон Сена, коришћени су оригинални видео-записи последњих секунди пре удара болида у зид, на основу којих су техничари установили шта се заиста догодило 1. маја 1994.
Како је то пренео Коријере дела сера 2014. године, инцидент је проузроковало отказивање стуба волана након измена које је сам Сена тражио како би могао боље да види инструмент-таблу у болиду. Стуб волана је био подељен а затим заварен, али је цев, како су то касније утврдили на Универзитету у Болоњи и у аеронаутичком центру, кородирала и није издржала напрезање.
Процес који је започет 1997. завршен је тек 2005. када је кривично дело већ било застарело, те је оптужба за убиство из нехата Патрика Хеда, техничког директора Вилијамса, била немогућа. Стуб на коме је стајао волан био је узрок несреће, али узрок Сенине смрти јесте полуга суспензије која се откачила и претворила у сечиво које се увукло у Сенину кацигу баш у малом простору између кациге и заштитне гуме.
Да се то није догодило, Ајртон би изашао из болида, који га је, без обзира на то што је претрпео огромну штету, ипак заштитио од ударца у зид. Дакле свега неколико центиметара је било довољно да Сена изађе из болида неповређен. Обдукција је показала да остали делови његовог тела нису били повређени.
Филм „Сена” на Нетфликсу
Нетфликс је јуче издао званични трејлер за филм „Сена” у коме славног шампиона игра тридесетогодишњи бразилски глумац Габријел Леоне. Медији пишу о његовој невероватној сличности са Ајртоном. Улогу Xуxе тумачи Памела Томе, Алана Проста Мат Мела, Рона Дениса Патрик Кенеду, Галвао Буена, Габријел Лоучард и многи други.
У филму је приказан Сенин живот од почетка каријере до селидбе у Велику Британију и на крају трагични инцидент у Имоли на Гран-прију Сан Марино. Ајртон Сена је сматран најбржим возачем свих времена са три светске титуле, 41 победом, 65 пол позиција и 80 подијума између 1984. и 1994. године. Филм је рађен у сарадњи са брендом „Сена” и породицом возача.
Иницијативе у знак сећања на Сену
На аутодрому Енцо и Дино Ферари у Имоли одржава се "Ајртонова ноћ" у којој ће глумац и музичар Стефано Фреси рецитовати део из књиге режисера и писца Ђорђа Скварче „Изгубити Сену”, која излази 21. маја. Први пут ће се, након тридесет година, Вилијамс Ф16 бразилског шампиона вратити на место са кога је кренуо на свој последњи животни круг, када је Сена заузео прво место на аутодрому, пол позицију за Гран-Прију Сан Марина, који се одржавао у Имоли.
Аутомобил који ће бити изложен на писти је једина постојећа оригинална копија болида који је уништен у несрећи у којој је Сена изгубио живот. У Торину, у Музеју аутомобила већ се одржава изложба „Ајртон Сена заувек”, која је највећа и најкомплетнија изложба возила, фотографија, књига и успомена на Сену икада организована на свету.
Роберт Мекфаган из Источног Сасекса је ставио у продају једну од три „хонде НСX” које су припадале возачу. Цена је 500.000 фунти. Овај црвени, спортски аутомобил је постао познат у свету, а о томе сведоче и многобројне фотографије на којима се види Сена како се спрема да га опере.
Институт „Ајртон Сена”, који воде сестра славног возача Вивијан и његова сестричина Бјанка, брине о деци која живе у тешким условима и којима је сам Сена, који није имао своју децу, желео увек да помогне. Институт је прикупљао помоћ за више од 2.000.000 деце у Бразилу бринући о њиховом здрављу.
Ајртон Сена је пре своје смрти потписао уговор са Аудијем око увоза аутомобила у Бразил, а највероватније би постао и њихов менаџер након повлачења из Формуле 1.
После Сенине смрти побољшане су мере безбедности на тркачким стазама и у самим болидима и од тада је погинуо само један возач Ф1, Француз Жил Бјанки 2015. године.
„Магични”, надимак под којим је Сена био познат широм света, можда и најбоље описује возача који је и даље присутан у сећањима, иако је прошло чак 30 година од његове смрти.
Коментари